الاخبار ، حکم اعدام پرویز مشرف؛ آخر خط برای مرد اول آمریکا در پاکستان

به گزارش مجله عکسفا، یک روزنامه لبنانی در واکنش به صدور حکم اعدام پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان نوشت، این حکم خاتمه مرد اول آمریکا در پاکستان است.

الاخبار ، حکم اعدام پرویز مشرف؛ آخر خط برای مرد اول آمریکا در پاکستان

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هفته جاری یک دادگاه در پاکستان پرویز مشرّف رئیس جمهور(از 2001 تا 2008) و حاکم نظامی اسبق این کشور را به اتهام خیانت به اعدام محکوم کرد.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی این حکم را انتها خط برای مرد اول آمریکا در پاکستان توصیف کرد.

الاخبار در این خصوص نوشت: شمارش القابی که می توان به پرویز مشرف نسبت داد، سخت است. او رئیس جمهور اسبق پاکستان، فرمانده ارتش این کشور، رهبر کودتای 1999 و متحد آمریکایی ها در جنگشان علیه تروریسم بود. سفر این سیاستمدار پاکستانی که در حال حاضر در امارات است از زمانی به انتها رسید که تصمیم به تعلیق قانون اساسی و ایجاد حالت فوق العاده در سال 2007 گرفت تا مدت بیشتری در قدرت بماند. در پی این موضوعات، در سال 2013 محاکمه سخت مشرف شروع شد و دیروز (سه شنبه) یک دادگاه ویژه پاکستان وی را به اتهام خیانت به اعدام محکوم کرد آنهم در کشوری که نظامی ها از مصونیت قضایی برخوردارند.

بر اساس این گزارش، اولین بار است که یک فرمانده سابق نیروهای مسلح پاکستان به اعدام محکوم می گردد؛ در پی این موضوع ارتش پاکستان بلافاصله بیانیه ای صادر و بیان کرد، مشرف چهل سال به کشور خدمت نموده و نمی تواند خائن باشد (جزئیات بیشتر).

الاخبار اضافه کرد، پرویز مشرف در اکتبر سال 1999 علیه دولت نواز شریف کودتا کرد و به قدرت رسید. وی در ژوئن سال 2001 با برگزاری همه پرسی رئیس جمهور پاکستان شد و پس از آن به مرد اول آمریکا در پاکستان و متحد آن در جنگ علیه تروریسم تبدیل شد.

در ادامه این گزارش آمده، مشرف در زمان ریاستش با چالشی جدی روبه رو نبود تا اینکه در مارس 2007 سعی به برکناری افتخار چودری رئیس دیوان عالی پاکستان شد و اولین شعله های اعتراض علیه وی روشن شد. کم کم این اعتراض ها به رهبری وکلا و گروه های حقوقی شدت یافت و چندین ماه طول کشید. دیوان عالی پاکستان در جولای 2007 چودری را به منصبش بازگرداند و ضربه ای به مشرف وارد کرد؛ مشرف هم برای کم کردن از تنش های کشورش به این اقدام اعتراضی نکرد.

الاخبار سپس نوشت، مشرف با اعلام حالت فوق العاده و و تعلیق قانون اساسی در سال 2007 باعث شد حامیان خود را از دست بدهد و ترور بینظیر بوتو نخست وزیر پاکستان نیز عامل دیگری برای کاهش محبوبیت مردمی مشرف بود. در انتخابات سال 2008 حزب پرویز مشرف مغلوب شد و وی در آگوست همان سال کناره گیری کرد و از کشور خارج شد. مشرف در سال 2013 قصد شرکت دوباره در انتخابات پاکستان را داشت اما اجازه این کار به او داده نشد.

چند ماه پیش وکیل پرویز مشرف بیان کرد، تشدید بیماری موکل وی سبب شده نتواند دست و پایش را تکان دهد یا حرف بزند (جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 579

به "الاخبار ، حکم اعدام پرویز مشرف؛ آخر خط برای مرد اول آمریکا در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاخبار ، حکم اعدام پرویز مشرف؛ آخر خط برای مرد اول آمریکا در پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید