برهانی: بحران کرونا درگیری ها در منطقه را کاهش داد

به گزارش مجله عکسفا، یک کارشناس مسائل بین الملل و منطقه با اشاره به فروکش کردن درگیری ها و اختلافات در منطقه ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: اکنون فرصت خوبی برای طرح ابتکارات آشتی جویانه و برطرف دشمنی و اختلافات برای همواره است.

برهانی: بحران کرونا درگیری ها در منطقه را کاهش داد

سید هادی برهانی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در خاورمیانه تحول چشمگیری بعد از شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم؛ نوعی همدلی و روحیه آشتی جویی را بین ملت ها و دولت ها شاهد هستیم که با توجه به شرایط منطقه تحول مهمی است. خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگری درگیر خشونت، درگیری و جنگ بوده است و سالها منطقه از این جهت صدمه دیده است.

وی ادامه داد: اما با همه دیدگاه های متضاد که میان کشورها در منطقه وجود دارد متوجه ویروس کرونا و همه گیری این بیماری به عنوان دشمن مشترک شدند و نفرت ها کمرنگ و ضعیف شدند و یک دیدگاه مشترک برای همکاری به وجود آمد.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه شرایط فعلی می تواند در آینده ادامه یابد و دوباره درگیری ها و دشمنی ها از سر گرفته نگردد اظهار کرد: معتقدم این مساله به نحوه تعامل رهبران کشورهای منطقه با یکدیگر بستگی دارد. به نظرم شرایط به وجود آمده یک فرصت است که موجب شده درگیری ها فروکش کند و باید کوشش کرد این شرایط استمرار یابد. متاسفانه تحت تاثیر سیاست این کشورها در سال های طولانی دشمنی و نفرت در میان ملت ها نیز نفوذ نموده است به طوری که حتی اگر دولت ها بخواهند شرایط را تغییر دهند ملت ها مقاومت می نمایند. خوشبختانه شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر زندگی و سیاست های کلی کشورها موجب شده افکار عمومی هم تا حدود زیادی دشمنی را کنار بگذارند.

این کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: الان فرصت خوبی برای طرح ابتکارات آشتی جویانه و برطرف دشمنی و اختلافات است.

برهانی در پاسخ به این که ایران در یکی دو سال گذشته و در دولت روحانی چندین بار ابتکاراتی را برای حل مسائل طرح نموده اما دیگر کشورها اهمیتی ندادند و به جایی نرسید؟ گفت: ایران در چندین مرحله پیشنهاداتی داده است اما این پیشنهادها مسائلی دارند از جمله اینکه افکار عمومی ایران آماده آشتی با کشورهای منطقه نیست. همچنین ابتکار عمل یک هدف واقعی دارد و یک هدف تبلیغاتی که معتقدم خیلی از طرح هایی که ایران مطرح می نماید جنبه تبلیغاتی اش قوی تر بوده است. علاوه بر این ایران همیشه در این طرح ها خواسته برنده هر مجادله ای باشد در حالی که با توجه به تجربه مذاکرات هسته ای می دانیم یک توافق زمانی به دست می آید که مبتنی بر بازی برد برد مذاکره گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل و منطقه در پاسخ به اینکه کشورهای دنیا تا چه اندازه در مقابله با ویروس کرونا پیروز عمل نموده اند، توضیح داد: در کشورهایی که رفت و آمد و تعاملات مختلف زیاد است شیوع این ویروس بیشتر بوده بوده است. در بین این کشورها آنها که از نظم آهنین اجتماعی و سیاسی برخوردار بودند بهتر توانستند با این ویروس مقابله نمایند مثل ژاپن و کره جنوبی. بعضی کشورها از قدرت مرکزی خوب و اقتدارگرا برخوردارند که تصمیمات خود را با قدرت و بی رحمی در کشورشان اعمال کردند اما کشورهایی که سیستم مردم سالاری و دموکراسی را داشتند مثل کشورهای اروپایی از مسائل بیشتری برای مقابله با این ویروس رنج بردند و نتوانستند در این داستان خوب و پیروز عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 914

به "برهانی: بحران کرونا درگیری ها در منطقه را کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برهانی: بحران کرونا درگیری ها در منطقه را کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید