ترامپ مصمم به لغو اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا است

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با بیانی انی مطلب خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: از نظر ما اعطای شهروندی به دلیل تولد، مسأله ای بسیار جدی است... شما از مرز عبور می کنید، یک نوزاد [در خاک آمریکا] به جهان می آورید و مبارکه، کودک شهروند آمریکا می گردد... این واقعا مسخره است.

ترامپ مصمم به لغو اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا است

موضوع مهاجران پیش از این در سال 2016 میلادی نیز از محورهای تبلیغاتی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود و به نظر می رسد قرار است از عمده موضوعات تبلیغاتی برای انتخابات دوبارۀ او نیز باشد.

ترامپ همچنین در اکتبر 2018 در مصاحبه ای اظهار داشت که میخواهد از قدرت خود در صدور فرمان اجرایی استفاده و قانون اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را لغو کند. در آن موقع بسیاری از کارشناسان اظهار داشتند صدور چنین فرمانی غیرممکن است زیرا خلاف قانون اساسی ایالات متحده آمریکاست.

پس از جنگهای داخلیِ این کشور در سال 1868 میلادی، متمم 14 قانون اساسی ایالات متحده که حق اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را به رسمیت می شناسد، تصویب شد. این قانون که به اصل خاک jus soli نیز معروف است از جمله به سیاهپوستان آمریکا اجازه داد تا به حقوق کامل شهروندی دست یابند.

منتقدان می گویند اکنون این قانون مهاجران را تشویق می نماید که به ایالات متحده مهاجرت نموده و بلافاصله صاحب فرزند شوند؛ فرزندانی که اصطلاحا کودک قلاب یا کودک لنگر (anchor babies) خوانده می شوند. یا افرادی که صرفا بدلیل متنفع شدن از مزایای شهروندی آمریکا طی سفرزایمان (زادگری) کوشش می نمایند در خاک آمریکا زایمان نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 227

به "ترامپ مصمم به لغو اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ مصمم به لغو اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید