خبرنگاران آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار توسط افراد سودجو است

به گزارش مجله عکسفا، سنندج - خبرنگاران - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: نیزارهای تالاب زریبار توسط صیادان غیر مجاز برای باز کردن جهت خود و یا افرادی که نیزارها را مزاحم کار خود می دانند به آتش کشیده می شوند.

خبرنگاران آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار توسط افراد سودجو است

فریبا رضایی روز سه شنبه در همایش گسترش و ترویج مشاغل سبز در راستای توسعه پایدار گفت: کسانی در ارتباط با مسایل زیست محیطی اظهار نظر می نمایند که نه تجربه و نه دانشی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم زریبار از بهترین های کشور است، اضافه نمود: سال هاست پاسگاه برده رشه برای گشت و کنترل و پایش پناهگاه حیات وحش زریبار راه اندازی شده که محیط بانان مستقر در آن با جان و دل برای حفاظت از این پناهگاه و تالاب بین المللی فعالیت می نمایند.

رضایی با بیان اینکه وقتی آتش سوزی در تالاب زریبار اتفاق می افتد نباید تمام عملکرد و فعالیت های محیط بانان و کارشناسان محیط زیست را زیر سوال برد، اضافه نمود: آتش زدن نیزارهای تالاب زریبار یا برای راه باز کردن جهت توسط صیادان غیر مجاز و یا کسانی که نیزارها را مزاحم خود می دانند، به طور عمدی انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار نباید به عنوان مساله ای بغرنج مطرح و تمام مطالعات و پایش های ما را زیر سوال ببرد، یادآور شد: ساخت و ساز غیر مجاز اهمالی است که توسط شهرداری مریوان در محوطه دریاچه زریبار رخ داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بخش آموزش و پژوهش محیط زیست هنوز در اولویت توزیع اعتبارات قرار نگرفته است و این جای تاسف دارد.

رضائی با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست دبیرخانه مدیریت سبز استان است، تاکید نمود: تا جایی که توانستیم مدیریت سبز در ادارات را پوشش و بر مصرف انرژی و کاغذ در بخش دولتی نظارت کردیم.

وی با وجود اعتبارات و نیروی کم در حال اجرا وظیفه هستیم، اضافه نمود: محیط بانان 50 درصد پرسنل ما را تشکیل می دهند و در سخت ترین شرایط سکونتی در پاسگاه ها خدمت می نمایند که احتیاجمند امکانات رفاهی حداقل برای محیط بانان هستیم تا عرصه ها را به خوبی مدیریت کنیم.

مشاغل سبز قابلیت توسعه بیشتری در کردستان دارد

استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه منشا اقتصاد احتیاج نامحدود بشر و محدود بودن منابع در جهان است، گفت: در اقتصاد بسیاری از مباحث را نمی توان در مقوله خرد یا کلان بگنجانیم.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه ایجاد تعادل در بهره وری از منابع با دریافت مالیات محقق می گردد، اضافه نمود: فعالیت های مالی که ایجاد آلودگی می نماید را نمی توان تعطیل کرد و نمی توان محیط زیست را هم دراین راستا نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه کردستان یادآور شد: باید حداقل فعالیت هایی که به محیط زیست آسیب نرساند مدنظر قرار داد که این کار احتیاج به آنالیز و پژوهش دارد.

قادرزاده با اشاره به اینکه در بحث زیست محیطی دو بحران مالی و فنی وجود دارد، گفت: محدودیت منابع که بیشتر می گردد رانت منابع هم بیشتر می گردد لذا حفاظت از منابع در مقایسه با گذشته بیشتر و سخت تر می گردد.

وی گفت: هنوز بسیاری از مسایل زیست محیطی به طور بغرنج در نزد مردم دیده نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه روند توسعه حرکتی است در حال شکل گیری و کسی نمی تواند مانع آن گردد، گفت: در کردستان مشاغل سبز قابلیت توسعه بیشتری دارد و عملکرد در فعالیت های سبز بازدهی بیشتر خواهد داشت.

قادرزاده اضافه نمود: مشاغل سبز موجب ایجاد منفعت مالی در این استان می شوند ملزم به اینکه بلند مدت در مورد آنها برنامه ریزی و تصمیم گیری گردد.

9936/ 9102

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 161

به "خبرنگاران آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار توسط افراد سودجو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار توسط افراد سودجو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید