خبرنگاران نیروهای خدمات بیمارستان ، پیشقراول مقابله با کرونا

به گزارش مجله عکسفا، یزد - خبرنگاران - امروز پرستاران و پزشکان همه پای کار آمده اند تا ویروس کرونا را با کمک هم شکست دهند، در این میان افرادی هستند که بدون کوچک ترین چشم داشتی، در سکوت کار می نمایند چه خوب است کوشش نیروهای خدمات مراکز درمانی را در این خط مقدم، فراموش نکنیم.

خبرنگاران نیروهای خدمات بیمارستان ، پیشقراول مقابله با کرونا

متولیان حوزه سلامت اعم از پزشکان، پرستاران، کادر و خدمه مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها و مراکز آزمایشگاهی به عنوان پیشقراولان سلامت عمومی، با تمام توان در جهت یاری به بیماران مبتلا به ویروس کرونا پای کار آمدند، تا نماد از خود گذشتگی و مدافعان حقیقی سلامت لقب گیرند و این ایثار و از خودگذشتگی همراه با اخلاص، ستودنی است.

ویروس کرونا اکنون مدتی است کشور ما را همچون دیگر کشورهای جهان گرفتار نموده و بسیاری از افراد به این ویروس مبتلا یا جان خود را از دست دادند، همچنین کسب و کار بسیاری از اتحادیه ها و اصناف را به تعطیلی کشانده است.

این روزها که همه افراد از ابتلاء به ویروس کرونا در هراس هستند و حتی نزدیک شدن به یکدیگر را ندارند،اما کادر پزشکی ، پرستاری و نیروهای خدماتی در بیمارستان ها به ویژه در شرایط فعلی که کشور با این بیماری دست به گریبان است، در ارتباط مستقیم با بیماران قرار دارند. نیروهایی که علاوه بر نظافت و پاکسازی و ضدعفونی بیمارستان ها ، کارهای شخصی این بیماران را به دلیل نداشتن همراه بر عهده داشته و کارشان در این شرایط همچون پرستاران و پزشکان مخاطرات خاص خود را دارد. هر چند نادیده دریافت این نیروها موجبات ناراحتی و دلسردی آنان را فراهم نموده است.

خبرنگار خبرنگاران به بهانه خدا قوت و خسته نباشی به کادر درمان به ویژه نیروهای خدمات پس از هماهنگی با مسوولان بیمارستان شهید صدوقی که یکی از مراکز ارجاع بیماران مشکوک به کرونا و ویروس کروناست به پای صحبت های آنها نشست.

دیده نشدن نیروهای خدماتی

یکی از نیروهای خدمات که در بخش عفونی بیمارستان شهید صدوقی مشغول فعالیت است با گله مندی از اینکه همواره و در هر شرایطی نیروهای خدماتی نادیده گرفته می شوندگفت: ما هم همانند پرستاران وپزشکان و شاید هم بیشتر در ارتباط با بیماران مشکوک به کرونا یا ویروس کرونا قرار داریم و این ویروس ناخوانده هر لحظه ما را تهدید می نماید.

رضا که دارای 6 سال سابقه است اضافه نمود: بیماران مشکوک با کرونا یا ویروس کرونا در هنگام بستری به دلیل اینکه همراه ندارند همه کارهای آنها برعهده ماست و ما نیروهای خدماتی بدون هیچ گونه چشم داشتی هر کاری که بتوانیم برای آنها انجام می دهیم و حتی خم به ابرو خود نمی آوریم اما در این موقعیت حساس هیچ کس خدمات را نمی بییند.

وی گفت: تعوض ملحفه ، لباس ، حتی غذا دادن و بسیاری از کارهای شخصی این بیماران برعهده ماست و ابتلاء ما به این بیماری از رگ گردن هم به ما نزدیک است.

این نیروی خدماتی در مورد اینکه از این بیماری ترس و استرس ندارید گفت: ترس از ابتلا ء در وجودم است اما چاره ای نیست باید در این شرایط کار کنیم اما این روزها با توجه به مجهز شدن با لباس حفاظت فردی ترس ما کمتر شده است.

رضا در مورد زندگی شخصی در این روزهای کرونایی سوال کردم اضافه نمود: همسرم باردار است فرزندم اولم در راه است با توجه به اینکه مادران باردار بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند خیلی استرس دارم.

وی خاطر نشان کرد: همسرم روزهای اول خیلی استرس و اضطراب داشت اکنون با این شرایط کنار آمده است و من هم قبل از ورود به منزل تمام نکات بهداشتی را رعایت می کنم.

وی توضیح داد: در این روزها در رسانه ها اصلا حرفی از فعالیت ها ما زده نمی گردد، حتی در مورد استخدام پرستاران که در این شرایط بحرانی کار می نمایند زمزمه های آن به گوش می رسد در صورتیکه ما در دل این بیماری قرار داریم و شرکتی هم هستیم صحبتی نیست.

این نیروی خدماتی اضافه نمود: تنها خواسته ما از مسوولان این است که ما را تبدیل شرایط نمایند و از این شرایط شرکتی بودن که ماهانه قراردادمان تمدید می گردد، نجات پیدا کنیم.

لزوم توجه وزیر بهداشت به نیروهای خدماتی

رضا خاطر نشان کرد: در ماه اسفندما به همه نیروهای کادر درمانی به جز نیروهای خدمات 50 درصد حقوق آنها افزایش یافته است از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میخواهیم در این شرایط یک نیم نگاهی هم به ما بیندازد.

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی بسیار کار ما سخت است ما هم کار خود را به نحو احسن انجام می دهیم اضافه نمود: بعنوان مثال دیروز که یکی از بیماران مشکوک به کرونا حدود 70 سال سن داشت لباسش با جان و دل عوض کردم بعید می دانم اگر فرزندش در کنار بود با توجه به سرعت انتشار این ویروس این کار را انجام نمی داد.

این نیروی پر کوشش در مورد کمبود لوزام حفاظتی در برابر ویروس کرونا گفت: در هر شیفت یک ماسک به ما داده می گردد که می توان از آن به مدت هفت تا هشت ساعت استفاده کرد البته کمبود در زمینه این لوزام وجود دارد.

رضا با لباس های محافظتی اشاره نمود و اضافه نمود: این لباس بسیار گرم است به قولی یکی از دوستانم مثل اینکه به سونا جکوزی می روی ، خیس عرق می شوید، کار کردن با این لباس بسیار سخت است اما باید یک شفیت تحمل کنیم.

نیروهای خدمات همگام و همراه بیماران کرونایی

یکی دیگر از نیروهای خدمات که در اورژانس مشغول به فعالیت است گفت: اکنون شرایط به دلیل ویروس کرونا حساس شده است ما هم ترس در زمینه ابتلا به این بیماری داریم اما در این راه کوتاهی نمی کنیم و در کنار کادر درمان هستیم.

حسین ضمن قددرانی از کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان اضافه نمود: بیشتر کارهای بیماران مشکوک به کرونا یا ویروس کرونا برعهده نیروهای خدمات است اما در این برهه هیچ کس به نیروهای خدمات توجه نمی نماید.

حسین که دارای 2 فرزند است گفت: خانواده ام خیلی از ابتلا به این بیماری به وسیله من ترس دارند اما چاره ای نیست باید کار را انجام دهیم سعی می کنم به فرزندانم نزدیک نشوم و یا او را در آغوش نگیرم.

وی اضافه نمود: از لحظه ورود همه بیماران به اورژانس به خصوص در این شرایط، همه کارهای آن اعم از تشکیل پرونده ، تعویض لباس ، بردن به رادیولوژی و آزمایشگاه و غیره برعهده نیروی خدمات است بدین ترتیب نخستین گروه درگیر با این بیماران هستیم.

حسین در زمینه لوزام مورد نیاز ضد عفونی در بیمارستان گفت: اکنون به میزان لازم وجود دارد و کمبودی وجود ندارد و بیمارستان هرجور باشد تهیه می نماید.

وی با ابزار گله مندی از حقوق و مزایای نیروهای خدماتی اضافه نمود: حقوق همه پرسنل بهداشت و درمان افزایش پنجاه درصدی پیدا نموده، به جز حقوق نیروهای شرکتی؛ یعنی این مورد شامل حال هیچ کدام از ما، از جمله نیروهای شرکتی مشغول به کار در بیمارستان ها نشده است.

این نیروی خدماتی توضیح داد: تنها خواسته ما از وزیر بهداشت ، امنیت شغلی ما است ما تاپای جان ایستاده ایم امید داریم که به ما توجه گردد.

حسین اضافه نمود: اگر چه بعضی رفتارهای سبب آزردگی نیروهای خدمات می گردد اما همین که بیماران بهبود می یابند ما مسرور می شویم و حس خوبی داریم.

صدای ما شنیده نمی گردد

دیگر نیروی خدماتی که در بخش آی سی یو فعال است گفت: کار کردن در این شرایط بسیار سخت است و همه درگیر بیماران مشکوک به کرونا یا ویروس آن هستیم.

علی اضافه نمود: در روزهای اول که بیماران در این بیمارستان بستری می شدند به دلیل کمبود ماسک ، دستکش و به ویژه لباس های محافظتی مجبور بودیم به غیر از لباس بیمارستانی خودمان، لباس یکبار مصرف اتاق عمل بپوشیم و ما نیروهای خدمات هیچ حفاظتی در مقابل این ویروس نداشتند و با سختی های زیادی کار مراقبت و درمان بیماران را انجام می دادیم.

وی اضافه نمود: این لباس ها را به پزشکان و پرستاران داده بودند و وقتی ما درخواست می کردیم می گفتند؛ لباس نیست، ماهم چاره ای نداشتیم باید با ترس و هراس کار خود را انجام می دادیم خدا رو شکر الان چند روز است که به ما هم لباس محافظتی دادند، ترسمان کمتر شده است.

علی اضافه نمود: ما از جان خود گذاشتیم اما مسوولان وزارت بهداشت می خواهیم که به مسائل ما رسیدگی نمایند زیرا خدمت ما از خدمات پرستاری کمتر نیست ما ارتباط مستقیم با بیمار داریم.

این نیروی خدماتی اضافه نمود: پزشکان و پرستاران هم می دانند که ما ارتباط مستقیم با این بیماران داریم زیرا به عینه مشاهده می کنیم که خیلی از ما فاصله می گیرند و حتی وقتی در کنار آنها قرار می گیریم مانند روزهای قبل به ما نزدیک نمی شوند.

خدمت بدون لباس حفاظتی

سعیده دیگر نیروی خدماتی هم مانند همکار خود از ندادن لباس حفاطتی به خدمات گله کرد و گفت: ما در آن روزهای نخست از جان خود گذاشتیم و بدون حفاطت به بیماران خدمت کردیم.

وی اضافه نمود: خیلی از مسوولان که برای قدردانی از کادر درمان به بیمارستان می آمدند وقتی مشاهده می کردند که کادر پرستاری و پزشکی به این لباس مجهز هستند ما نیستیم تعجب می کردند ، احساس می کنم پیگیری آنها موجب شد که به ما لباس بدهند.

نیروهای خدمات مظلومان بخش سلامت

این نیروی خدماتی با گله مندی از اینکه در این روزها هیچ اسمی از خدمات نامبرده نمی شد گفت: ما مظلومان بخش سلامت هستیم چون صدای ما شنیده نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه یک فرزند سه ساله دارم گفت: در این روزها به دلیل ویروس کرونا نمی توانم در کنارش باشم، حتی روزهای اول همسرم مخالفت می کرد که سرکار نروم می گفت؛جانمان را در خطر نیاندازد که من در پاسخ همسرم گفتم؛ اتفاقا باید این روزها در کنار آنها بیماران باشم و نیاز به من بیش از هر روز دیگری احساس می گردد.

این نیروی خدماتی اضافه نمود: ما احساس می کنیم که این بیماران خواهر، پدر یا مادر خودمان هستند هرکاری که داشته باشند انجام می دهیم و برای رضای خدا کار می کنیم و هرگز در این موقعیت شانه خالی نمی کنیم.

وی از تعلق ندریافت کارانه و بسیاری از مزایای دیگر گلایه داشت و از وزیر بهداشت خواست در این شرایط حساس به نیروهای خدمات هم توجه کند.

کار نیروی خدمات سخت است

یکی دیگر از نیروهای خدماتی که در بخش آی سی یو فعالیت می نماید گفت: ما هم در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی هستیم اما هیچ کس ما را نمی بیند.

محمد گفت: اگر خدای ننموده یکی از بیماران فوت کند همه کارهای آنها جابجایی اجساد و انتقال به سردخانه به عهده ماست هیچ کاری از این سخت تر نیست.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه سرعت انتشار این بیماری بسیار زیاد است لوزام و تجهیزات پزشکی در مراحل آخر به ما تعلق می گیرد و این دور از انصاف است.

این نیروی خدمات اضافه نمود: در این شرایط نمی خواستم از کمبود مزایا و حقوق حرفی بزنیم اما می بینم که برای سایر کادر درمانی بخاطر این شرایط مزایایی در نظر دریافتد اما نیروهای خدماتی هیچ ! البته گفته شده کارت هدیه می دهند؛ اما در مقابل این کار سخت باید بیش از این توجه گردد.

وی خاطر نشان کرد: تا قبل از 50 درصد افزایش حقوق نیروهای شرکتی بدترین شرایط پرداخت را نسبت به سایر نیروها با حجم کار و تخصص برابر داشتند و حالا که این مورد جدید هم اعمال شده، موجی از نارضایتی و بی انگیزگی بین نیروهای شرکتی ایجاد نموده است؛ مسئولان باید به این موضوع توجه نمایند، کسانی که در خط اول مبارزه با کرونا فعالیت می نمایند، به تقویت روحیه نیاز دارند.

این نیروهای خدماتی از حسن توجه خبرگزاری خبرنگاران مرکز یزد به فعالیتهای این قشر و سختی آنها در این روزها قدردانی کردند.

تا به امروز 87 نفر در استان یزد به ویروس کرونا مبتلا شدند که 13 نفر از این تعداد فوت کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 810

به "خبرنگاران نیروهای خدمات بیمارستان ، پیشقراول مقابله با کرونا" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران نیروهای خدمات بیمارستان ، پیشقراول مقابله با کرونا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیروهای خدمات بیمارستان ، پیشقراول مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید