طرح آمایش سرزمین تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد، کلنگ زنی 21 پروژه در مناطق مختلف کشور

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران/کردستان وزیر نیرو با اشاره به اینکه طرح توسعه استان ها تهیه شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح آمایش سرزمین باید تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد و بنا داریم از طرح های موجودی که در استان ها تهیه شده استفاده کنیم و طرح آمایش آب را محور قرار دهیم.

طرح آمایش سرزمین تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد، کلنگ زنی 21 پروژه در مناطق مختلف کشور

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

رضا اردکانیان شامگاه امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان با اشاره به طرح پویش هر هفته الف- ب - ایران اشاره و اظهار کرد: امروز در نهمین هفته شروع این پویش در کشور است و به 15 استان کشور برای افتتاح طرح ها سفر نموده ایم.

وی با اشاره به افتتاح 227 طرح در کشور با اعتباری بالغ بر33 هزار میلیارد تومان در راستای اجرای این طرح اشاره نمود و اضافه نمود: از این تعداد 69 طرح با 6 هزار و 500 میلیارد تومان در این مدت به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو این طرح ها را شامل تصفیه خانه های آب و فاضلاب، آبرسانی شهری و روستایی، نیروگاه های تجدیدپذیر، حرارتی، خطوط انتقال و پست های برق دانست و بیان نمود: از زمان اجرای این طرح تا به امروز 21 پروژه با 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در مناطق مختلف کشور کلنگ زنی شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر مسائل و کمبودهای اساسی کشور را در قالب لیستی تهیه کنیم، در صدر آن نداشتن طرح مصوب آمایش سرزمین باید در اولویت قرار داده گردد، اضافه نمود: این طرح براساس اهداف کلان کشور نسخه ای برای ظرفیت های موجود تهیه می نماید، وقتی چنین نقشه ای مصوبی تهیه گردد مابقی مرزبندی ها تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

اردکانیان مطرح کرد: آمایش سرزمین طرحی است که به همه ظرفیت های کشور نگاه دارد و تمامی استعدادها و امکانات توسعه ای را از حالت بالقوه به بالفعل می بیند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با وجود این طرح تکلیف آب، صنعت، کشاورزی معین می گردد، مطرح کرد: نداشتن طرح آمایش مصوب به معنای نبود آن نیست به این معنا است طرح آمایش مصوب مورد وفاق و امضا شده وجود ندارد.

اردکانیان با اشاره به اینکه طرح توسعه استان ها تهیه شده است، اظهار داشت: در این راستا طرح آمایش سرزمین باید تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد و بنا داریم از طرح های موجودی که در استان ها تهیه شده استفاده کنیم و طرح آمایش آب را محور قرار دهیم.

وزیر نیرو توضیح داد: امروز در جهان به این سطح از توسعه یافتگی رسیدیم که توسعه در یک حوضه آبریز مشترک بین کشورها مفهومی پیوسته است و نمی توان آنرا به بالادستی و پایین دستی تقسیم کرد.

اطلاق آب به یک استان در محدوده منافع ملی یک کشور صحیح نیست

اردکانیان با بیان اینکه تبعیض و ناعادلانه برخورد کردن در همه جا مشکل زا است، گفت: ولی اطلاق آب به یک استان نه از لحاظ هیدرولوژیکی ونه عملیاتی در محدوده منافع ملی یک کشور صحیح نیست.

وی اضافه نمود: البته این بدین معنا نیست که میلیاردها مترمکعب آب در منطقه ای وجود داشته باشد ولی مردمان آن مشکل آب شرب داشته باشند و یا ما به دنبال اجرای طرح های بزرگ انتقال آب در نقطه دیگرباشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در 2 سال اخیر اقدامات زیادی در راستای آبی کردن اراضی کشاورزی استان اجرا شده و در این مدت میزان تخصیص منابع آب سدها به اراضی کشاورزی رشد 200 درصدی داشته است.

اردکانیان مطرح کرد: اگر بتوانیم سیستم مناسبی براساس مدیریت منابع بگذاریم و نظارت دقیق انجام گردد دیگر جایی برای طرح مباحث مدیریت آب در استان ها نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه اساس کار وزارت نیرو شایسته گزینی و مدیریت صحیح است، اضافه نمود: سیستم انتصابات در وزارت نیرو براساس فراخوان عمومی و شایسته گزینی معین شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسه ارتباط مردمی از جمله برنامه هایی است که برای نخستین بار در کشور از کردستان شروع می گردد، اضافه نمود: معاون اول رییس جمهور اخیرا بخشنامه ای مبنی بر اختصاص زمان و فرصتی برای برقراری ارتباط مسئولان با مردم صادر کردند.

اردکانیان یادآور شد: با توجه به تجربه گذشته به این نتیجه رسیدیم که ارتباط مردمی به جای برگزاری در ساختمان وزارتخانه در سفرهای استانی در هر استان با اعلام قبلی برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 576

به "طرح آمایش سرزمین تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد، کلنگ زنی 21 پروژه در مناطق مختلف کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح آمایش سرزمین تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد، کلنگ زنی 21 پروژه در مناطق مختلف کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید