ماجرای انهدام خودروهای زرهی کانادایی بدست یمنی ها، بدهکاری عربستان

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: هر روز که می گذرد اخبار جالب تری از تحولات میدانی یمن به گوش می رسد. فزونی نظامی یمنی ها در میدان های نبرد با متجاوزان سعودی بیش از پیش نمایان شده است که مهم ترین نمونه آن عملیات موفقیت آمیز نصر من الله بود که در جریان آن هزاران نظامی متجاوز از جمله تعداد زیادی از افسران سعودی به دست یمنی ها به اسارت گرفته شدند.

ماجرای انهدام خودروهای زرهی کانادایی بدست یمنی ها، بدهکاری عربستان

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

در این بین اخباری در زمینه انهدام خودروهای زرهی کانادایی که در اختیار ارتش متجاوز سعودی در یمن قرار گرفته بود منتشر شد. یمنی ها این خودروها را به راحتی هدف قرار داده و از دور خارج کردند. آنها پیروز شدند در جریان عملیات خود در شرق استان صعده تعدادی از این خودروهای زرهی ارتش سعودی را منهدم نمایند.

به همین دلیل محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اشاره ای همراه با تمسخر به منهدم شدن خودروهای زرهی کانادایی در یمن داشت. وی با انتشار یک پست توئیتری تاکید نمود: ما حاضریم با کانادا در مورد خودروهای زرهی به ویژه خودروهای زرهی منهدم شده به دست نیروهای انصارالله رایزنی کنیم. البته به شرط آنکه کانادا به نقض قوانین اذعان نموده و مواضع خود را در قبال ملت یمن تصحیح کند.

این در حالیست که بنا بر گزارش های رسانه ای منتشر شده، عربستان به مبلغ یک میلیارد دلار به کانادا در زمینه خودروهای جنگی سبک بدهکار است. ریاض پیشتر این تجهیزات نظامی را برای استفاده در تجاوز به یمن از کانادا خریداری نموده بود و در نهایت این خودروها به دست نیروهای یمنی افتاد.

بر همین مبنا، حتی رسانه های کانادایی با انتقاد از این روند اعلام نموده اند که عربستان با تجهیزات نظامی که هنوز پول آنها را به کانادا نداده در یمن می جنگد. خودروهای زرهی سبک در واقع ستون اصلی بخش زرهی نیروهای نظامی کانادا را تشکیل می دهند و در حال حاضر این خودروها به راحتی به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن افتاده است.

خودروهای زرهی مذکور، توسط شرکت جنرال داینامیکس لَند سیستمز در اُنتاریو فراوری شده و توسط کمپانی اُشکوش آمریکا به عربستان سعودی فروش رفته است. بر این اساس، دولت کانادا در سال 2014 بیش از 700 دستگاه خودروی زرهی سبک به ارزش حدودی 15 میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است که اکنون تعداد زیادی از آنها به دست نیروهای یمنی افتاده است.

وزارت خارجه کانادا و دوگ ویلسون هاج سخنگوی شرکت جنرال داینامیکس از پاسخ دادن به سوال این روزنامه درباره خودروهای مشهود در تصاویر یمنی ها اجتناب کردند.

به نظر می رسد نیروهای مقاومت یمن علاوه بر ضربه هایی که در میادین نبرد و پیشروی های خود در برابر نیروهای متجاوز به دشمن وارد می نمایند این بار یک ضرر یک میلیارد دلاری به عربستان آن هم تنها در زمینه خودروهای زرهی کانادایی وارد آورده است.

در این خصوص باید به این نکته اشاره کنیم که عربستان در ابتدا به دنبال از بین بردن یک گروه شورشی در یمن تنها طی چند ماه بود و فکر نمی کرد جنگی که در مارس 2015 شروع نموده این چنین به درازا کشیده گردد و حتی معادلات نظامی را به نفع نیروهای مقاومت پیش ببرد.

هزینه های نظامی که عربستان برای تجاوز به یمن پرداخت نموده در کنار باج هایی که به دیگر کشورها برای مشارکت در ائتلاف متجاوز تقدیم نموده به قدری سنگین است که عربستان توان پر کردن این خلأ مالی را ندارد. ضربات پی در پی یمنی ها علیه متجاوزان چه در زمینه های نظامی و چه در زمینه های مالی بر سنگینی این هزینه ها افزوده است.

البته باید بگوییم که گزارش های رسمی و یا شبه رسمی در مورد میزان خسارات وارده به عربستان در جریان جنگ یمن منتشر نشده است اما بنا به اذعان رسانه های سعودی دست کم هزار نظامی سعودی از شروع جنگ در مارس 2015 تا اواسط سال گذشته در یمن به هلاکت رسیده اند و تحلیلگران معتقدند که این اعداد و ارقام بسیار بیشتر از آن است که سعودی ها اعلام می نمایند.

هم چنین رسانه های سعودی در ابتدای جنگ یمن بیان کردند که هزینه های این جنگ ممکن است به صدها میلیون دلار به صورت ماهانه برسد. بر این اساس عربستان ممکن است ماهانه حدود 175 میلیون دلار برای حملات هوایی خود علیه یمن با استفاده از 100 هواپیما بپردازد. هم چنین هزینه های مربوط به جنگنده هایی که در این جنگ مشارکت می نمایند ماهانه به حدود 230 میلیون دلار می رسد که شامل هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر آنها نیز هست. بنابراین تنها طی 3 سال بیش از 8 میلیارد دلار هزینه شده است.

عربستان برای رویارویی با حملات یمنی ها از موشک های پاتریوت آمریکایی استفاده می نماید که هزینه این موشک ها نیز به 3 میلیون دلار می رسد به طوریکه ساقط کردن یک موشک بالستیک یمنی ها، دست کم به سه موشک پاتریوت احتیاج دارد. در آوریل گذشته ائتلاف سعودی بیان کرد که نیروهای یمنی 119 موشک بالستیک به سمت عربستان شلیک کردند این بدان معنی است که تنها مقابله با این موشک ها دهها میلیون دلار برای عربستان هزینه داشته است.

سایت فارن پالسی در دسامبر 2016 گزارش داد که جنگ یمن 5.3 میلیار دلار تنها در بودجه دفاعی عربستان در سال 2015 برای این کشور هزینه بر بوده است. رویترز نیز گزارش داده است که عربستان ماهانه 175 میلیون دلار برای انفجارهای یمن هزینه می نماید. این هزینه ها علاوه بر هزینه های عملیات زمینی در یمن محسوب می گردد.

به نظر می رسد هزینه های هنگفت نظامی که سعودی ها در تجاوز بی حاصل خود به یمن به صورت ماهانه و حتی روزانه صرف می نمایند در دوره کنونی با بالارفتن سطح توان نظامی یمنی ها بیش از پیش بر بودجه نظامی و دفاعی عربستان سنگینی می نماید و ادامه یافتن این روند باعث به وجود آمدن خلأ مالی گسترده در بودجه عربستان و در دراز مدت باعث وارد آمدن هزینه های ناخواسته به ملت این کشور برای جبران هزینه های جنگ یمن خواهد شد؛ جنگی که عربستان هر چه زودتر به آن انتها دهد در واقع خود را از یک بحران مالی گسترده نجات داده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 247

به "ماجرای انهدام خودروهای زرهی کانادایی بدست یمنی ها، بدهکاری عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای انهدام خودروهای زرهی کانادایی بدست یمنی ها، بدهکاری عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید