مجلس برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح شرط و شروط گذاشت

به گزارش مجله عکسفا، نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان شروطی را برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح مشخص کردند.

مجلس برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح شرط و شروط گذاشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، کنندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست را رفع و تصویب کردند.

بر این اساس ماده 1 اصلاح شد و شماره تبصره آن به تبصره 2 تغییر کرد و یک تبصره به عنوان تبصره 1 به شرح زیر به آن الحاق شد:

ماده 1 - ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می شوند صرفا در خصوص بندهای 1، 2 و 3 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 18 دی 1373 حق بکارگیری سلاح در انجام وظایف و ماموریت های سازمانی خود را دارند. ماموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسئولیت های کیفری و مدنی ناشی از بکارگیری سلاح در موارد مذکور مشمول قانون فوق الذکر می باشد. دستگاه های اجرایی مربوطه از حیث تکالیف خود در قبال ماموران موضوع این ماده از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت مشمول قانون مذکور است.

تبصره1: به کارگیری سلاح در خصوص بند 4 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 18 دی 1373 در صورتی مجاز است که ضمن رعایت تمام ضوابط مقرر از جمله تبصره 3 ماده 3 و ماده 7 قانون مذکور از هیچ طریق دیگری مانند بکارگیری سلاح غیرکشنده امکان دستگیری و متوقف کردن مرتکبان وجود نداشته باشد.

تبصره2: دادسراها و دادگاه ها مکلفند پرونده های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی کنند.

همچنین تبصره 2 ماده 2 این لایحه را حذف شد که در آن آمده بود سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است هزینه های درمانی نیروهای مردمی که به صورت داوطلبانه در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفای حریق جنگل ها و مراتع کشور همکاری می کنند را پرداخت و صدمات و خسارات وارده به آن ها را جبران کنند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 968

به "مجلس برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح شرط و شروط گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح شرط و شروط گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید