مجلس در بخش نظارت بر خود به شدت ناکارآمد است

به گزارش مجله عکسفا، مدیر مسئول روزنامه صبح نو گفت: مجلس در بحث نظارت بر خود، مجلس به شدت ناکارآمد است؛ به گونه ای که اگر قرار بود همان ادعا هایی که وزرا علیه نمایندگان مطرح کردند، آنالیز گردد نباید 90 نماینده در این مرحله رد صلاحیت می شدند.

مجلس در بخش نظارت بر خود به شدت ناکارآمد است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مهدی پور مدیر مسئول روزنامه صبح نو در سلسله نشست های انتخاباتی رو در رو با نامزد ها که به همت تشکل های دانشجویی دانشگاه های تهران در حسینیه هنر برگزار گردید، بگفت: مجلس باید نسبت به سه دسته از قوانین ورود کند نخست قوانینی که اجرا نمی شوند، دوم قوانینی که ناقص و قدیمی هستند و احتیاج به بروزرسانی و اصلاح دارند و سوم قانون گذاری در ارتباط با مسائل جدید مثل کسب و کار های مجازی است.

وی نظارت بر خود و نظارت بر همه را وظیفه مجلس شورای اسلامی دانست و اضافه کرد: طبق قانون مجلس اصلی ترین نهاد نظارتی در کشور است. با این وجود در بحث نظارت بر خود، مجلس به شدت ناکارآمد است به گونه ای که اگر قرار بود همان ادعا هایی که وزراء علیه نمایندگان مطرح کردند آنالیز شوند نباید 90 نماینده در این مرحله رد صلاحیت می شدند بلکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید از قبل آن ها را خلع ید می کرد، اما این کار را نکرد و این نشان می دهد که نظارت مجلس بر خودش ضعیف است.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو با تاکید بر اینکه اگر مجلس عرضه نظارت بر خودش را نداشته باشد نمی تواند بر هیچ کس دیگری نظارت کند، گفت: نظارت مجلس بر دیگران سطوح مختلفی دارد مثلا سوال از رئیس جمهور یا وزراء و یا استیضاح رئیس جمهور یا وزراء یکی از بالاترین سطوح نظارت است و قبل از این مکانیسم مجلس مکانیسم های دیگری دارد که اگر آن ها را به درستی اجرا کند جلوی خیلی از موارد گرفته می گردد.

مهدی پور با بیان اینکه نظارت مجلس باید در فرآیند ها صورت بگیرد، اما این نظارت بیشتر در خروجی ها انجام می گردد، اضافه کرد: مجلس قدرت زیادی دارد مثلا در مجلس کمیسیونی به نام اصل 90 وجود دارد که تنها کمیسیونی است که قانون اساسی در خصوص آن یک اصل جداگانه دارد. کمیسیون اصل 90 به اندازه خود مجلس قدرت نظارتی دارد و جالب است کسی هم در مجلس داوطلب کمیسیون اصل 90 نمی گردد، چون کمیسیون خیلی قدرتمندی است و چیزی شبیه نماینده حاکم بزرگ است و می تواند در همه جای کشور و در همه موضوعات ورود کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 698

به "مجلس در بخش نظارت بر خود به شدت ناکارآمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس در بخش نظارت بر خود به شدت ناکارآمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید