چگونه با ذرات معلق ویروس کرونا در هوا مبارزه کنیم؟

به گزارش مجله عکسفا، سازمان بهداشت جهانی در هفته گذشته خاتمه تایید کرد که ویروس کرونا می تواند در هوا بماند و توسط ذرات معلق هوا منتقل شود. این بدان معنی است که فاصله اجتماعی به تنهایی برای مبارزه با بیماری کافی نیست و باید در کیفیت هوایی که تنفس می کنیم نیز بیشتر دقت کنیم.

چگونه با ذرات معلق ویروس کرونا در هوا مبارزه کنیم؟

زمانی که کسی سرفه، عطسه و یا حتی صحبت می کند، قطرات کوچکی در هوا منتشر می سازد. اکنون پس از شش ماه که از آغاز دنیا گیری ویروس کرونا می گذرد، ما می دانیم که این موضوع در محیط های بسته که جای کافی برای فاصله اجتماعی نیست، خطرناک است. رستوران ها، کافه ها، کلیساها و مساجد، محیط های کاری و مراکز تفریحی از مکان های پرخطر محسوب می شوند. نکته دارای اهمیت آن است که در حال حاضر اغلب مکان هایی که تجمع مردم در آن جا زیاد است، تهویه مناسبی هم ندارند.

  • خطر ابتلا به کرونا در فضای باز چقدر کمتر از محیط بسته است؟

از آغاز همه گیری کووید 19، سازمان دنیای بهداشت و متخصصان عفونی، طبق آخرین یافته ها راه های انتقال و علائم گوناگون ابتلا به کرونا ویروس را مطرح کرده اند. از جمله تاکید داشتند که این ویروس در درجه اول توسط قطرات بزرگ عطسه و سرفه مستقیم به سمت اشخاص انتقال می یابد. اما شمار زیاد مواردی که در محیط های بسته مبتلا شدند، تردیدها درباره دیگر راه های انتشار را بیشتر کرد، و پایان تایید شد که ویروس کرونا از طریق ذرات معلق در هوا (هواپخش ها) نیز انتقال می یابد.

برخلاف قطرات بزرگ که به دلیل گرانش، تا چند متری به زمین یا دیگر سطوح اطراف سقوط می کنند، ذرات معلق از پنج میکرومتر هم کوچک تر هستند و می توانند در همان جهت قطرات بزرگ منتشر شوند با این تفاوت که حتی تنفس عادی هم می تواند عامل انتشار آن ها باشد. علاوه بر این هواپخش ها، به اندازه ای سبک هستند که پیش از سقوط به زمین می توانند در هوا معلق بمانند و جابه جا شوند. این به معنی این است که ویروس کرونا می تواند ساعت ها در هوا بماند و در اجتماعات بزرگ افزایش یابد.

239 دانشمند از 32 کشور دنیا در زمینه های گوناگون (از مهندسی گرفته تا کنترل کیفیت هوا و ویروس شناسی)، نامه ای سرگشاده به سازمان بهداشت دنیای نوشتند تا این سازمان پس از ماه ها تردید، مواضع خود را تصحیح کند و ذرات معلق را به عنوان یک خطر جدی درنظر بگیرد. این نامه در 6 جولای در ژورنال علمی Clinical Infectious Diseases منتشر شد.

در این مورد، 1 یا 2 متر فاصله دریافت، شستن دست ها و تمیز کردن مرتب سطوح، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به تنهایی کافی نیست. بلکه عدم حضور در محیط های شلوغ و هم چنین ماسک زدن در محیط های بسته می تواند کمک مؤثری در این زمینه باشد. اگرچه برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس در هوا، باید بیش از این ها هزینه شود.

در این که ویروس کرونا چه میزان در هوا زنده می ماند هنوز به لحاظ علمی تردیدهایی وجود دارد اما برخی آزمایش ها نشان می دهد که این ویروس می تواند تا 16 ساعت در هوا معلق و زنده بماند. این در حالی است که در خارج از محیط کنترل شده آزمایشگاهی تشخیص ذرات معلق در هوا و مطالعه چگونگی انتقال آن بسیار سخت است. برای نمونه پژوهشگران طی یک مطالعه، مواد ژنتیکی ویروس کرونا را در هواپخش هایی که از دو بیمارستان در شهر ووهان چین، جمع آوری کرده بودند مشاهده کردند. هرچند تکه های RNA ویروسی، در حقیقت ویروس زنده محسوب نمی شود و به خودی خود آلوده نیست اما می تواند شاهدی بر انتقال ویروس از راه ذرات معلق هوا باشد.

پژوهشگران طی یک آزمایش دریافتند که یک دستگاه تهویه مطبوع معمولی، هوای ویروسی را در طول یک رستوران بدون پنجره در کوانگجوی چین انتقال داده و 9 نفر از 3 خانواده از این راه به کووید 19 مبتلا شدند. این در حالی است که میزهای این رستوران بیش از یک متر از هم فاصله داشتند. این مطالعه نشان داد که در صورت بسته بودن پنجره، تهویه مطبوع می تواند به گردش ویروس از طریق هوا و نگه داشتن آن در اتاق کمک کند.

استفاده از تصفیه هوا و فیلترهای استاندارد در تهویه مطبوع

لینسی مار استاد مهندسی و متخصص هواپخش در دانشگاه ویرجینیا که در نوشتن نامه اشاره شده به سازمان بهداشت دنیای همکاری داشته می گوید: بیشتر سیستم های تهویه مطبوع برای صرفه جویی در مصرف انرژی از گردش هوا استفاده می کنند، اگرچه فیلتر استاندارد می تواند تقریبا نیمی از ویروس موجود در هوا را بزداید.

مطالعه موردی دیگر روی یک گروه آواز کر در واشنگتن انجام شد. جایی که اگرچه فاصله فیزیکی را حفظ کرده بودند اما یک نفر موجب ابتلای قطعی 33 نفر در سالن به ویروس کرونا شد. به طور کلی آواز خواندن و صحبت با صدای بلند می تواند مقادیر زیادی از ذرات معلق در هوا ایجاد کند. شواهد نشان می دهد که این موارد که اصطلاحا فراپخش کننده های گفتاری نامیده می شوند، می توانند ذرات معلق بیشتری را حتی در طول یک مکالمه عادی انتشار دهند.

دانشمندان در نامه خود تاکید کردند که با بازگشایی اماکن مانند کسب وکارها، مدارس و دانشگاه ها باید اقدامات پیشگیرانه جدی و پروتکل های تازه برای جلوگیری از انتقال ویروس انجام شود که ازجمله آن باید به تهویه مناسب و تصفیه هوا در داخل ساختمان ها برای رقیق شدن قطرات ویروسی در هوا و جلوگیری از انتقال ویروس اشاره کرد.

جولیان تانگ استادیار علوم تنفسی دانشگاه لستر و یکی از نویسندگان این نامه می گوید: بهبود کیفیت هوا در محیط های داخلی از طریق تهویه پیشرفته، علاوه بر کاهش انتقال ویروس می تواند برای کسانی که از آسم، تب یونجه و سایر بیماری های آلرژیک نیز رنج می برند مؤثر باشد.

  • دستگاه های تصفیه کننده هوا چطور جلوی آلرژی را می گیرند؟

پرتو فرانفش برای میکروب زدایی

استفاده از چراغ های فرابنفش میکروب زدا در جاهایی که امکان رسیدن نور طبیعی خورشید وجود ندارد می تواند به امری معمول تبدیل شود. نوعی از پرتو فرابنفش به نام far-UCV شناسایی شده است که به طور مؤثری ویروس کرونا روی سطوح را از بین می برد و برای استفاده در محیط های انسانی نیز ایمن است. هم اکنون نیز در برخی نقاط دنیا از ربات های پرتو فرابنفش برای ضدعفونی کردن محیط هایی مانند بیمارستان، فرودگاه، هتل و زندان ها استفاده می شود.

باز گذاشتن در و پنجره ها

جولی بریند محقق دانشگاه آنگلیای شرقی نیز اشاره می کند: یک راه آسان و سریع در محیط های بسته مانند رستوران ها، محل کار و کلاس های درس، باز گذاشتن هم زمان در و پنجره است اما نصب چراغ های فرابنفش یا استفاده از تصفیه کننده های هوا می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

او می افزاید: ما هنوز نمی دانیم آیا بهترین سیستم های تصفیه هوا می توانند ذرات معلق در هوای سرفه شخصی را که با فاصله دو اتاقک از فرد واقع شده است را بگیرد یا خیر. علاوه بر این ساخت سیستم های تصفیه هوا یا پرتو فرابنفش هنوز برای خانه ها و آسایشگاه ها اقتصادی نیست، در حالی که این مکان ها می توانند در آینده از عوامل مهم انتقال باشند.

هر اقدام پیشگیرانه مؤثر است

بنابراین با تایید سازمان بهداشت دنیای، نیاز به راه های برای پاک سازی هوا از ویروس و وضع پروتکل های تازه برای مشاغل و بهداشت عمومی بیشتر احساس می شود. همان طور که تانگ از دانشگاه لستر می گوید: هر محافظت بیشتری به پیشگیری از ابتلا به ویروس کمک می کند. پس چرا تلاش نکنیم که افراد کم تری به ویروس مبتلا شوند؟

عکس کاور از Getty Images / Wired

منبع: Wired

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1101

به "چگونه با ذرات معلق ویروس کرونا در هوا مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با ذرات معلق ویروس کرونا در هوا مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید