چین برگ برنده اشرف غنی برای همراه کردن پاکستان با خود است

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران: روزنامه فرانسوی زیان لوموند در گزارشی به این نکته اشاره نموده است که بنا به دلایل مختلفی اشرف غنی با برگ برنده چین می تواند پاکستان را با سیاست های خود همراه سازد.

چین برگ برنده اشرف غنی برای همراه کردن پاکستان با خود است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، 2 سفر خارجی ابتدایی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به چین و پاکستان واکنش های مختلفی را در پی داشته است.

بعضی به دیده مالی به این 2 کشور آسیایی می نگرند و با سابقه مالی اشرف غنی هدف وی را پیدا کردن یک شریک بادوام تجاری برای کابل می پندارند و از سویی عده ای این 2 سفر را به دیده امنیتی نگاه می کنند.

روزنامه فرانسوی زبان لوموند در مقاله ای به آنالیز این 2 سفر پرداخته و می نویسد:

اشرف غنی کمی احساساتی بود. او روز شنبه، 15 نوامبر، در دیدار ش از اسلام آباد گفت: نمی گذاریم که گذشته ما، آینده مان را خراب کند.

رئیس جمهور افغانستان که در ماه سپتامبر قدرت را به دست گرفت، اکنون اولین گامش را در صحنه بین المللی گذاشته است. تغییر در خصوص پاکستان؛ کشور همسایه ای که نا امنی های افغانستان در پشت پرده این کشور جا گرفته است و نیز در خاتمه دادن جنگ جاری در افغانستان، نقش این کشور اساسی خوانده شده است. آیا این شور و هیجان های غنی، برای غلبه بر یک گذشته تلخ و اتهامات وارده 2 جانبه، کافی خواهد بود؟

در حالی که نیروهای ناتو از همین حالا آماد گی می گیرند که به مأموریت جنگی شان در افغانستان خاتمه د هند و در خاتمه ماه دسامبر این کشور را ترک کنند. پس از آن، آن چه که در صحنه افغانستان، نقش اساسی را بازی می نماید، روابط میان کابل و اسلام آباد در رابطه با حساسیت های استراتژیک این منطقه از دنیا می باشد.

رئیس جمهور دولت افغانستان می خواهد که در این رابطه دقت کند. وی اکنون در پی بهتر سازی روابط 2 جانبه است و چنین وانمود می نماید که آن را عینیت می بخشد؛ چنانچه وی در خصوص نتیجه سفر ش در رابطه با روابط 2 کشور گفته است: موانع 13 ساله، در 3 روز بر داشته شدند.

غنی در گفت وگوهایش در اسلام آباد با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان موضوعی را عنوان کرد که از اهمیت والایی بر خوردار است و محور اصلی سیاست خارجی اش را تشکیل می دهد: افغانستان یک پل ساده برای ادغام مالی میان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.

آیا این مسئله مورد توجه شریف قرار خواهد گرفت؟ وی که در بهار سال 2013 به این سمت برگزیده شد، گذشته تجارت پیشگی اش، همواره مورد توجه پرسش های مالی بوده است، چنان چه وی برای رشد مالی پاکستان که با رکود روبرو شده بود، نقش مهمی را ایفا کرده است. بر همین اساس، هر 2 کشور، حول یک همکاری درصدد راه اندازی دوباره پروژه تاپی (TAPI) (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان) بر آمدند. روز دوشنبه روزنامه پاکستانی Dawn در سرمقاله خود نوشته بود که رفتار آقای غنی نسبت به دوران کرزی، بیشتر با حس همکاری همراه است.

اتهامات مداخله

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان هم کوشش کرده بود که روابط حسنه ای با پاکستان داشته باشد. با این وجود، وی با عملیات سنگین ارتش پاکستان در خاک افغانستان و گرایش آن در حمایت از گروه های شورشی طالبان افغانستان روبرو شد. با وجودی که به طور رسمی تداوم حمایت از گروه های مختلف طالبان در خاک پاکستان از سوی این کشور رد شده است. همچنین، دولت پاکستان با تأثیری که بر گروه طالبان دارد، وعده داده بود که این گروه را برای اشتراک در روند صلح کابل وادار کند، ولی کرزی به کتمان آن از سوی دولت پاکستان روبرو شد. به همین دلایل، رئیس جمهور پیشین افغانستان در روابط خود با پاکستان به تیر گی گرایید و به طور چشم گیری روابط خود را با هند، رقیب پاکستان نزدیک تر ساخت.

غنی که پس از حامد کرزی به کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است، آیا با این سناریو رو به رو خواهد شد؟ در اسلام آباد، شریف از به کارگیری تمام کوشش های خود برای آشتی ملی در افغانستان اطمینان داد. آیا نخست وزیر پاکستان که یک فرد غیرنظامی می باشد، واقعا بر ارتشی که همواره دست بالایی در امور استراتژیک کشور پاکستان داشته است، توانایی تأثیر گذاری را دارد؟ به باور کارشناسان، مقامات ارتش پاکستان، تغییر محدودیت های تأثیر گذاری هند را در افغانستان نقد خواهند کرد، به خصوص طرح همکاری امنیتی میان افغانستان و هند توسط کرزی.

علاوه بر آن، ارتش پاکستان توقع کوشش قاطع در بیرون کشیدن شورشیان پاکستانی از خاک افغانستان، به خصوص ولایت کنر را که پایگاه خود قرار داده اند، دارد. پس از آن که اسلام آباد در نیمه ماه جون حملاتی را علیه تحریک طالبان پاکستانی (TTP) در منطقه قبایلی پشتون نشین وزیرستان شمالی راه اندازی نمود، تعدادی از سران این سازمان افراطی که علیه دولت پاکستان اعلام جنگ کرده بودند، به منطقه مرزی افغانستان فرار کرده و در همان جا پناهنده شدند. هر 2 کشور متقابلا همدیگر را در پناه دادن شورشیان در خاک شان برای حمله به خاک کشور همسایه متهم می کنند.

در لابلای گفتمان های سیاسی، اشرف غنی می خواهد با کارتی بازی کند که بیش ترین برند گی را داشته باشد و از آن بهره لازم را ببرد. چین گفته است که خارج از چارچوب سازمان ناتو، نقش فوق العاده ای در افغانستان ایفا می نماید. رئیس جمهور افغانستان در خاتمه ماه اکتبر در جریان اولین سفر خارجی اش که نقش نمادینی را در این سفر به خود اختصاص داده بود، کوشش ورزید تا از نفوذ و تأثیر گذاری که پکن بر اسلام آباد دارد، استفاده نماید. از این طریق، می خواهد که دولت پاکستان را وادار سازد تا از موضع دوگانه ای که نسبت به اسلام گرایان رادیکال دارد، دست بر دارد.

شرایط در آن جا مناسب بود. رویداد های مرگ باری که در ولایت غربی چین اتفاق افتاده اند، به مسلمان های افراطی اویغور این کشور که در پاکستان آموزش دیده اند، نسبت داده شده اند. این مسئله در به هم زنی وضعیت امنیتی پکن نقش مهمی را ایفا می نماید. بر اساس محاسبه غنی، آمریکا در تسلیم کردن پاکستان روی این مسئله ناکام شد، شاید چین بتواند که در این عرصه به موفقیت نائل آید.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 470

به "چین برگ برنده اشرف غنی برای همراه کردن پاکستان با خود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین برگ برنده اشرف غنی برای همراه کردن پاکستان با خود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید