گزارش، مثلث چالش آمریکا٬ ترکیه و کُردها در سوریه

به گزارش مجله عکسفا، اختلاف نظر آنکارا و واشنگتن در خصوص معادلات سیاسی و امنیتی شمال سوریه٬ می تواند با در نظر دریافت متغیری همچون عادی سازی روابط دمشق ـ آنکارا٬ شرایط های جدیدی به وجود بیاورد.

گزارش، مثلث چالش آمریکا٬ ترکیه و کُردها در سوریه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ حتی حمله به مناطق کردنشین شرق فرات در شمال سوریه و استقرار غیرقانونی و بدون مجوز هزاران نظامی ارتش ترکیه در آن مناطق٬ موجب رضایت خاطر کامل رجب طیب اردوغان و تیم او نشده است.

در روزها و هفته های اخیر٬ مقامات آنکارا بارها اعلام نموده اند که هنوز هم از شرایط مدیریت سیاسی - امنیتی و آرایش میدانی مرز سوریه راضی نیستند و از نگاه آنان٬ تهدیدات تروریستی٬ کماکان٬ به قوه خود باقی ست.

مقامات دولت ترکیه معتقدند که نمودهای مسلح وابسته به پ.ک.ک در چارچوب نیروهای قسد و ی.پ.گ٬ تهدیدی جدی علیه آینده سوریه و ترکیه هستند و به دنبال تاسیس یک دولت غیرقانونی هستند.

آنکارا معتقد است که در شرایط فعلی٬ تنها برگ برنده نمودهای تحت امر پ.ک.ک در شمال سوریه٬ حمایت های دفاعی و اطلاعاتی آمریکایی هاست و اگر این حمایت ها قطع شوند٬ قسد و ی.پ.گ٬ راهی برای ادامه حیات نظامی و سازمانی نخواهند داشت.

تداوم اختلاف نظر واشنگتن - آنکارا

با آن که ترکیه گروههای مسلح وابسته به پ.ک.ک را به عنوان گروه تروریستی معرفی نموده اما تیم دونالد ترامپ در بیان مواضع رسمی دولت آمریکا٬ به شکلی مشهود و آشکار٬ روینمودهایی دارد که در تضاد و تنازع کامل با تصمیمات ترکیه است.

شرایط سخت روزهای حمله نظامی موسوم به عملیات چشمه صلح٬ این واقعیت را نشان داد که آمریکا به نمودها چک سفید و ضمانت دفاع نداده و هر آن ممکن است آنان را رها کند.

اما فعلاً چنین اتفاقی نیفتاده است و حتی پس از چشمه صلح نیز٬ ثابت شد که گروه اطلاعاتی تحت امر فرمانده کل قسد٬ در جریان حمله به ابوبکر البغدادی سرنموده گروه تروریستی داعش٬ در هماهنگی و همکاری کامل بوده اند و چنین چیزی به این معنی است که در میدان عمل و بر روی ارض واقع٬ چیزی به نام جدا شدن آمریکا و نمودهای سوری وجود ندارد و شواهد نشان می دهد که از منظر عملگرایانه و منفعت جویانه واشنگتن٬ هنوز هم٬ همکاری با نمودها٬ امتیازات قابل توجهی برای آمریکا دارد و این منفعت ایجاب می نماید که ترامپ نیز در برابر اردوغان رویکرد تعلل و کژدار و مریز را حفظ کند.

کارتی به نام مخالفین سوری

یکی از تصمیمات مهم تیم اردوغان در خصوص پرونده سوریه٬ تداوم حمایت نظامی و سیاسی از گروه های متعددی است که از نگاه آنکارا٬ باید آنان را مخالفین سوری خواند. اما در خصوص بخش مهمی از این مخالفین٬ شبهه و ظن فراوان وجود دارد.

حالا آنکارا نه تنها در شرق فرات و مناطق کردنشین٬ بلکه در میدان مذاکرات ژنو و کمیته قانون اساسی نیز٬ از همین کارت استفاده می نماید و این موضوع نه تنها بر روابط ترکیه با آمریکا٬ بلکه بر واکنش شرکای آستانه به تحرکات ترکیه٬ تاثیر غیرقابل انکار دارد.

دولت سوریه٬ بازیگری که نباید فراموش گردد

بدون تردید در جریان بحران حملات گروه های تروریستی - تکفیری٬ بخش قابل توجهی از منابع و زیرساخت های سوریه از بین رفت و نابود شد. اما هنوز هم بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سران حزب بعث این کشور٬ در برابر خواست گروه های بار انداز و تجزیه طلب و تروریست ها مقاومت نموده اند و حالا دولت سوریه در شرایطی نیست که مجبور باشد تمام خواسته های مخالفین و نظرات تحمیلی آمریکا و دیگران را بپذیرد.

در چنین فضایی است که اهمیت تغییر رویکرد سیاسی و دفاعی ترکیه نیز٬ اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

اگر ورق برگردد...

تمام ماجراجویی ها و تمامیت خواهی های ترکیه در خاک سوریه در حالی است که صاحبخانه٬ از هیچکدام از این اقدامات رضایت ندارد و رسانه های تحت امر دولت بشار اسد همچون خبرگزاری رسمی سانا٬ با ادبیاتی تند و آشکار٬ رفتارهای ترکیه را اشغال گرانه و خصمانه قلمداد می نمایند.

در مقابل٬ اردوغان نیز با وجود آن که در جریان توافق سوچی٬ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه٬ وعده داده بود که برای بازگشت به توافق امنیتی آدانا با دولت اسد٬ گام بردارد٬ هنوز هم دست به چنین اقدامی نزده و در رسانه های وابسته به حزب حاکم ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه٬ اوصاف تندی در خصوص بشار اسد و دولت او به کار گرفته می گردد.

در چنین شرایطی است که فضا برای بعضی تحرکات نمودها هموارتر شده و آنان در چارچوب همکاری با آمریکا٬ در مسیری قدم برمی دارند که نه به نفع آنکاراست و نه به سود دمشق. بنابراین باید گفت٬ اختلاف نظر آنکارا و واشنگتن در خصوص معادلات سیاسی و امنیتی شمال سوریه٬ می تواند با در نظر دریافت متغیری همچون عادی سازی روابط دمشق ـ آنکارا٬ شرایط های جدیدی به وجود بیاورد.

در چنین شرایطی٬ اگر ورق برگردد و ترکیه و سوریه به سوی عادی سازی روابط بروند٬ از سویی تحرکات غیرقانونی نمودها با مشکل و بن بست دوسویه روبرو می گردد و از دیگر سو٬ آمریکا نیز در برابر جبهه روسیه٬ سوریه٬ ترکیه و ایران٬ از قدرت و توان پایین تری برخوردار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 507

به "گزارش، مثلث چالش آمریکا٬ ترکیه و کُردها در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، مثلث چالش آمریکا٬ ترکیه و کُردها در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید