فعالیت 250 کارگاه فرت بافی در تایباد

به گزارش مجله عکسفا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد گفت: 400 نفر در 250 کارگاه شهرستان تایباد به هنر فرت بافی مشغول اند.

فعالیت 250 کارگاه فرت بافی در تایباد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عبدالرحیم تاج محمدی هم چنین با اشاره به سابقه تاریخی این شهرستان اضافه نمود: شهرستان مرزی تایباد با قدمت تاریخی و بناهای تاریخی که کمتر معرفی شده، شهری است که به پاکی مردمان و وحدت آنان شهره است.

او، ادامه داد: این شهرستان درگذشته به نام های مغول آباد، باخرز، طیبات، طایباذ، تائی آباد، تائب آباد، تایاباد و تایاباذ معروف بوده است. اوایل سده هفت هجری قمری مغولان با لشکرکشی به این منطقه آن را به نام خود کردند و پس از مدتی این محل به علت شیوع بیماری طاعون خالی از سکنه و ویران شد.

غیرت مردم مرزنشین، تایباد را بار دیگر زنده کرد

تاج محمدی توضیح داد: سال ها بعد از ویرانی این خطه مرزی، مرزنشینان غیورانه شهر را آباد کردند و به علت سکونت عالمان و عارفان فرزانه همچون شیخ زین الدین ابوبکر تایبادی، نام طیبات را برای آن برگزیدند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: بانوان مرزنشین در این شهرستان به هنر فرت بافی مشغول هستند و یکی از صنایع دستی پرطرفدار میان استان های همجوار است.

250 کارگاه فرت بافی در تایباد

او، اظهار کرد: روستاهای جوزقان، فرمان آباد، آبقه، ریزه، کوه آباد، چهار برجی، قادرآباد و پشته مهم ترین مراکز فرت بافی تایباد محسوب می شوند و اکنون 250 کارگاه با اشتغال زایی 400 نفر در این شهرستان فعالیت دارند.

تاج محمدی اضافه نمود: میل کرات، آرامگاه مولانا ابوبکر تایبادی، مسجد مولانا، رباط سنگی، رباط عباس آباد، محوطه تاریخی جوزقان، تنگل و بند استای اماکن دیدنی با پتانسیل گردشگری در این منطقه مرزی هستند.

تاکنون 95 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی و 45 اثر از این تعداد نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است. تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 19

به "فعالیت 250 کارگاه فرت بافی در تایباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 250 کارگاه فرت بافی در تایباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید