آمازون هم وارد عرصه اینترنت ماهواره ای سراسری می گردد

به گزارش مجله عکسفا، اکنون آمازون برای استقرار شبکه پهن باند ماهواره های خود مجوز لازم را دارد و با افزایش فعالان عرصه اینترنت ماهواره ای باید انتظار رقابت جدی تری و پیشرفت سریع تری را داشته باشیم.

آمازون هم وارد عرصه اینترنت ماهواره ای سراسری می گردد

در اواخر ماه جولای، کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) که خدمات مخابراتی را در ایالات متحده آمریکا تنظیم می نماید با 5 رای موافق و هیچ رای مخالف به شرکت آمازون اجازه داد تا 3236 ماهواره را در مدار قرار داده و بهره برداری کند. آمازون سال گذشته از مجموعه ماهواره های کوییپر (Kuiper) خود خبر داده بود.

به نوشته اسپیس، این کار نه تنها کسب وکار آمازون را به حوزه ارائه خدمات اینترنتی گسترش می دهد، بلکه رقابت را برای فراهم کردن اینترنت در مناطق سخت دسترس بیشتر می نماید.

در حال حاضر شرکت اسپیس ایکس صدها ماهواره استارلینک را در مدار مستقر نموده است که در نهایت می تواند به ده ها هزار افزایش یابد تا فرصت های تجاری بیشتری داشته باشد. از دیگر رقبای این بازار می توان به بویینگ، شرکت اروپایی تالس آلنیا (Thales Alenia) و تله ست کانادا اشاره نمود.

  • 58 ماهواره دیگر اینترنت سراسری استارلینک در مدار نهاده شد

در اعطای این تأییدیه به آمازون، FCC در یادداشت های خود گفت که درخواست ها برای برکناری یا تعویق آرایه های ماهواره ای شرکت SES لوگزامبورگ، تالس کانادا و دیگر شرکت ها را رد نموده است. این کمیسیون گفت: ما نتیجه گرفتیم که تأیید درخواست مجموعه ماهواره های کوییپر با افزایش دسترسی به خدمات پهن باند با سرعت بالا به مصرف کنندگان دولت و کسب وکارها باعث افزایش منافع عمومی خواهد شد.

این بیانیه چند ماه پس از قرنطینه کامل یا نیمه کامل در سراسر دنیا در پی همه گیری کرونا صورت می گیرد که بخش عمده ای از آمریکا را در اواسط ماه مارس تعطیل کرد و بخش های گوناگون در سراسر دنیا هم چنان در حال بازگشت به فعالیت هستند. با کار کردن بیشتر مردم از خانه، شرکت آمازون ارائه اینترنت قابل اطمینان و پرسرعت را به عنوان موضوعی که به سرعت اهمیت بیشتری پیدا نموده مورد توجه قرار داده است.

دیو لیمپ (Dave Limp) معاون ارشد آمازون، در بیانیه این شرکت گفت: ما اخیراً ماجراهای زیادی را در خصوص افرادی شنیده ایم که قادر به انجام کار خود یا تکمیل فعالیت های مدرسه نیستند فقط به دلیل این که اینترنت قابل اطمینانی در خانه ندارند. هنوز جاهای بسیاری وجود دارد که اینترنت پهن باند ناپایدار است یا جاهایی که اینترنت پهن باند اصلاً وجود ندارد. پروژه کوییپر این موضوع را تغییر خواهد داد. سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری ما، شغل ها و زیرساخت هایی را در سراسر ایالات متحده آمریکا فراهم می آورد و به ما یاری می نماید تا این خلاء را پر کنیم.

علاوه بر ارائه خدمات ایستگاه زمینی برای مشتریان، کوییپر هم چنین خدمات واسط (سمت شبکه ای که با اینترنت ارتباط برقرار می نماید) را برای استقرار اینترنت 5G در سراسر آمریکا فراهم می نماید. 5G یک پروتکل سریع تر اینترنت است که دسترسی به اینترنت اشیاء را امکان پذیر می سازد؛ در کنار سایر مزیت هایی که دارد.

  • سرمایه گذاری شرکت های فضایی در فناوری اینترنت 5G

شبکه در نظر گرفته شده، شامل 3236 ماهواره است که در ارتفاع تقریبی 590 کیلومتری، 610 کیلومتری و 630 کیلومتری مستقر می شوند.

اسناد FCC نشان می دهد که کوییپر بین 56 درجه شمالی (خط عبوری از آلاسکا، کانادا و اسکاتلند) و 56 درجه جنوبی (که فقط از قطب جنوب می گذرد) خدمات رسانی خواهد نمود. هم چنین بازه فرکانسی آن بین 17.7 تا 18.6 گیگاهرتز، 18.8 تا 20.2 گیگاهرتز و 27.5 تا 30.0 گیگاهرتز خواهد بود که همه جزو فرکانس های باند کِی اِی (Ka-band) هستند. خدمات دهی پس از پرتاب 578 ماهواره شروع خواهد شد.

به گفته FCC، پروژه کوییپر میخواهد پس از 335 روز از خاتمه مأموریت، ماهواره ها را از مدار خارج کند که بسیار سریع تر از استاندارد 25 ساله ناسا است. گزارش ها حاکی از آن است که آمازون هنوز تجزیه و تحلیل ریسک تلفات خود را آن طور که در آیین نامه گفته شده و اسپیس ایکس نیز اجرایی نموده، تکمیل ننموده است. FCC بیان کرد که این تأیید کنونی مشروط بر تحقق این الزامات در تاریخ های بعدی است.

اسناد FCC هم چنین شامل جزئیات فنی در خصوص بعضی از اختلافات طیف فرکانسی و ترتیب تقسیم بین شرکت های گوناگون فعال در زمینه اینترنت پهن باند می باشد که نشان می دهد در بعضی موارد کوییپر شرایط را داشته و در بعضی دیگر خیر و مجاز به استفاده از آن طیف فرکانسی نشده است. به گفته FCC با توجه به منافع عمومی از بعضی موارد چشم پوشی شده است.

باید دید با افزایش فعالیت شرکت های خصوصی در زمینه اینترنت سراسری کدام یک مشتریان بالقوه این حوزه را راضی تر خواهد نمود.

عکس کاور از Shutterstock

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1141

به "آمازون هم وارد عرصه اینترنت ماهواره ای سراسری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمازون هم وارد عرصه اینترنت ماهواره ای سراسری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید