قهوه استارباکس چیست؟ ، آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟
به گزارش مجله عکسفا، استارباکس از برندهای بزرگ و مشهور در حوزه کافی شاپ های زنجیره ای و فراوری قهوه در سراسر دنیا است.
یکی از رایج ترین نوشیدنی ها در دنیا، قهوه است. شرکت های زیادی در زمینه فراوری و بسته بندی این محصول فعالیت می نمایند؛ شرکت استارباکس نیز یکی از این شرکت ها به شمار میرود. اگر اهل کافه و نوشیدن قهوه هستید، حتما با این برند معروف آشنایی دارید. به جرئت می توان استارباکس را معروف ترین برند قهوه در سراسر دنیا دانست. این شرکت محصولات متنوعی برای مشتری های خود، چه در داخل کافه و چه برای مصارف شخصی در منزل عرضه می نماید.
مدیران استارباکس همواره در عرضه برترین قهوه به مشتریان خود کوشیده اند؛ به همین منظور، قهوه های خود را با بالاترین استاندارد کیفیت و با استفاده از شیوه های اخلاقی، کشت و تهیه می نمایند. تاریخچه استارباکس یکی از جالب ترین داستان های شکل گیری برند را در دنیا دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با تاریخچه استارباکس و دلایل معروفیت این برند بی نظیر آشنا شوید.
آنچه باید درباره استارباکس بدانید:
- استارباکس چیست؟
- تاریخچه استارباکس
- علت نام گذاری استارباکس
- لوگوی استارباکس
- مالک استارباکس کیست؟
- محصولات استارباکس
- علت معروفیت استارباکس
- آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟
استارباکس چیست؟
بزرگ ترین کافی شاپ های زنجیره ای دنیا متعلق به شرکت استارباکس (Starbucks) در آمریکا است. این شرکت بزرگ بیش از 30 هزار شعبه در سراسر دنیا دارد و قهوه آماده به مردم ارائه می دهد. شرکت استارباکس فعالیت خود را در سال 1971 میلادی از مغازه ای در خیابان بازار تاریخی پایک پلیس (Pike Place) شهر سیاتل، واقع در استان واشینگتن، با عرضه قهوه به مشتری ها شروع کرد. اکنون نیز دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان استارباکس سنتر، در شهر سیاتل استان واشینگتن واقع شده است.
پس از خریداری حق نشر این برند به وسیله هاوارد شولتز، اولین کافی شاپ این برند با هدف ایجاد حال و هوای کافی شاپ های ایتالیا در آمریکا راه اندازی شد. امروزه بعد از گذشت 50 سال، این شرکت به کسب وکاری 80 میلیون دلاری تبدیل شده است و علاوه بر قهوه، محصولات متنوع دیگری نیز مرتبط با قهوه و نوشیدنی های گرم به بازار عرضه می نماید. استارباکس و انواع قهوه استارباکس امروزه هواداران بی شماری در دنیا دارد.
تاریخچه استارباکس
اولین شعبه استارباکس در تاریخ 31 مارس سال 1971 میلادی، به وسیله جری بالدوین (Jerry Baldwin) معلم زبان انگلیسی، گوردون بوکر (Gordon Bowker) نویسنده و زو سیگل (Zev Siegl) معلم تاریخ، تاسیس شد که در دوران دانشجویی در دانشگاه سان فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند. سه بنیان گذار استارباکس دو ویژگی مشترک داشتند؛ هر سه آن ها از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودند و همه آن ها به قهوه و چای علاقه داشتند. آلفرد پیت، مشوق این سه نفر بود و روش بو دادن قهوه را به آن ها آموزش داد.
آن ها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوه خام باکیفیت و تجهیزات گوناگون مرتبط با آن را راه اندازی نمایند. در سال اول فعالیت، آن ها دانه های خام قهوه را از آلفرد پیت (Alfred Peet) می خریدند؛ اما بعدها آن ها را بدون واسطه از خود فراورینمایندگان قهوه خریداری کردند. در بین سال های 1971 تا 1976 میلادی این فروشگاه فقط به فروش دانه های قهوه بوداده اختصاص داشت و تنها قهوه دم کشیده آن ها، نمونه های کوچک و رایگانی بودند که در فروشگاه سرو می شدند.
هاوارد شولتز (Howard Schultz) برای اولین بار در 1981 میلادی به فروشگاه استارباکس پا گذاشت. او یک سال بعد با پیشنهاد فروش اسپرسو و قهوه، به عنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست و بعد از مدتی به رئیس و مدیر اجرایی استارباکس تبدیل شد. هاوارد شولتز در سال 1983 میلادی به ایتالیا سفر کرد تا با رمز و راز قهوه های ایتالیایی آشنا گردد و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند.
هدف او از این سفر، الهام از سنت قهوه خانه های ایتالیایی بود؛ او قصد داشت در آمریکا مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه فراهم کند تا مردم در آنجا جمع شوند و در کنار نوشیدن قهوه، با یکدیگر به گفت وگو بپردازند و اوقات خود را در آنجا سپری نمایند.
هاوارد شولتز در سال 1985 میلادی، برای مدتی استارباکس را رها کرد تا کافی شاپ خودش را با نام ایل ژورناله (il giornale) افتتاح کند. او در این کافی شاپ با دانه های استارباکس، انواع نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو را به مشتری های خود عرضه می کرد. هاوارد شولتز در سال 1987 میلادی حق نشر استارباکس را از مالکان آن خریداری و با ادغام دو مجموعه به توسعه شعبه های آن پرداخت. در همان سال، اولین شعبه استارباکس خارج از آمریکا، در ونکوور کانادا افتتاح شد و تعداد شعبه های این مجموعه به 17 مغازه رسید.
در سال 1996 میلادی نخستین کافی شاپ استارباکس در خارج از آمریکای شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه اندازی شد. در سال 2003 میلادی تعداد مغازه های این مجموعه در سراسر دنیا به 6,400 شعبه رسیده بود و امروزه کافی شاپ زنجیره ای استارباکس بیش از 30,000 شعبه در کشورهای مختلف دارد.
فروشگاه های استارباکس به عرضه برترین قهوه دنیا مشهور هستند که به وسیله برترین افراد، کشت، آماده و عرضه می شوند. استارباکس پرسنل خود را به عنوان شرکای تجاری می داند و بر این عقیده است که باید با احترام و عزت با آن ها رفتار کرد. این شرکت برنامه های آموزشی و رفاهی برجسته ای را برای پیشرفت فردی و شغلی کارمندان خود ارائه می نماید؛ پوشش کامل بیمه سلامت برای کارمندان تمام وقت و نیمه وقت واجد شرایط و پرداخت کامل شهریه کالج به وسیله سهامداری در شرکت از آن جمله است.
علت نام گذاری استارباکس
پیش از شروع فعالیت استارباکس، یکی از سه موسس این مجموعه بنام گوردون بوکر با شخصی به نام تری هکلر آژانسی تبلیغاتی داشت. هکلر معتقد بود کلماتی که با st شروع می شوند دارای قدرت زیادی هستند؛ بر همین اساس، این سه نفر فهرستی از کلماتی تهیه کردند که با st شروع می شدند و از این بین، استاربو (Starbo) را برگزیند؛ نام یک شهر معدنی قدیمی در آمریکا.
شنیدن این نام برای آن ها یادآور یکی از شخصیت های رمان موبی دیک به نام استارباک (Starbuck) بود و Starbucks به عنوان نام این فروشگاه انتخاب شد. بوکر بعدا بیان کرد که کتاب موبی دیک ارتباطی با برند آن ها ندارد و آن ها این نام را به علت حس و حال خوبی انتخاب نموده اند که به آن ها می داد.
لوگوی استارباکس
لوگوی شرکت استارباکس تصویر یک پری دریایی با دو دم به نام سیرن (Siren) است. طبق افسانه های یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب می دهد و باعث غرق شدن آن ها می گردد. موسسان استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا علاقه مندان قهوه را از سراسر دنیا به سمت خود بکشانند.
این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. بعلاوه نام شرکت از Starbucks Coffee, Tea, Spices به Starbucks Coffee تغییر کرد، رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و دو ستاره در دو طرف لوگو نهاده شد. نهایتا در سال 2011 میلادی و بعد از جشن 40 سالگی این برند، لوگوی آن ها مجددا تغییر کرد. دو ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. جالب اینکه این لوگو از سمت علاقه مندان این برند آن چنان مورد استقبال قرار نگرفت.
مالک استارباکس کیست؟
بنیان گذاران استارباکس سه هم دانشگاهی به نام های جری بالدوین (Jerry Baldwin)، گوردون بوکر (Gordon Bowker) و زو سیگل (Zev Siegl) بودند. این سه نفر در اوایل دهه 80 میلادی شرکت را به هاوارد شولتز (Howar Schultz) واگذار کردند؛ او از سال 1986 تا 2000 مدیریت استارباکس را بر عهده داشت و باعث رشد چشمگیر شرکت شد.
بعد از شولتز، اورین نامیت (Orin Smith) جانشین او شد و شرکت را به مدت پنج سال اداره کرد. او استارباکس را به عنوان شرکتی بزرگ و مهم در تجارت قهوه به دنیایان معرفی کرد و در دوران مدیریت خود توانست فروش استارباکس را به پنج میلیارد دلار برساند.
بعد از نامیت، جیم دونالد (Jim Donald) از سال 2005 تا 2008 میلادی به عنوان مدیر اجرایی خدمت کرد و عایدی استارباکس را در مقیاس بزرگ تری توسعه داد. پس از نامیت، دوباره شولتز به صندلی ریاست بازگشت و علاوه بر اینکه شرکت را از بحران مالی 2007-2008 میلادی به سلامت گذراند، تا سال 2017 یک دهه را به افزایش سهم شرکت در بازار دنیای، توسعه محصولات آن و سوق دادن برند به طرف فعالیت هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داد.
در سال 2017 کوین جانسون مدیریت شرکت را زیر نظر شولتز به دست گرفت؛ اما در آوریل 2022 شولتز برای بار سوم مدیر عامل شرکت استارباکس شد. اکنون هاوارد شولتز عنوان مدیر عامل و مایرون اولمن عنوان رئیس هیئت مدیره را دارند.
محصولات استارباکس
استارباکس طیف گسترده ای از محصولات منحصربه فرد را ارائه می دهد که مشتریان در فروشگاه های استارباکس، در خانه یا در راه، از آن ها لذت می برند. این محصولات عبارت اند از:
- قهوه و چای: انواع دانه قهوه با خاستگاه ها و میزان برشتگی مختلف، بیش از 30 نوع ترکیب قهوه، قهوه آسیاب شده، قهوه فوری، کپسول های اسپرسو، انواع چای
- نوشیدنی های دست ساز: قهوه تازه دم شده، نوشیدنی های گرم و سرد بر پایه اسپرسو، نوشیدنی های سرد، ناموتی قهوه، انواع چای سرد و گرم
- کالاها: تجهیزات دم آوری قهوه و چای، لیوان و لوازم جانبی، دستگاه قهوه ساز، کالاهای بسته بندی شده، کتاب و هدایا
- غذای تازه: شیرینی، ساندویچ سرد و گرم، سالاد، جو دوسر، ماست و ظرف های میوه
درمجموع علاوه بر انواع قهوه دم کردنی و اسپرسو، در کافی شاپ های استارباکس چای، انواع نوشیدنی های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ های آماده و فراپاچینو نیز سرو می گردد. بعلاوه فروشگاه های واقع در شهرهای سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر، صبحانه شامل تخم مرغ، همبرگر، پنیر، مافین و ساندویچ نیز به مشتریان ارائه می نمایند.
کافی شاپ کافی کانکشن (Coffee Connection) در سال 1994 میلادی به وسیله استارباکس خریداری شد. هدف از خریداری آن به دست آوردن امتیاز استفاده، ارائه و بازاریابی نوشیدنی های فراپاچینو (Frappuccino) بود. این نوشیدنی در سال 1995 میلادی و با نام استارباکس روانه بازار شد. استارباکس تا سال 2012 میلادی توانست فروش سالانه این محصول را به دو میلیارد دلار برساند.
این شرکت در سال 2008 میلادی از محصولات کم کالری و بدون شکر، به نام اسکینی (Skinny) رونمایی کرد. برای تهیه این نوشیدنی ها از شیر کم چرب و شیرین نماینده های طبیعی مانند عسل استفاده می گردد. استارباکس به منظور جذب مشتریانی که به سلامتی خوداهمیت می دهند، در ژوئن سال 2009 میلادی بدون تغییر قیمت، به منوی خود محصولاتی مانند سالاد، محصولات پخته شده بدون استفاده از شربت ذرت با فراکتوز بالا و مواد مصنوعی را افزود.
شرکت استارباکس در سال 2009 میلادی محصول جدیدی به نام قهوه فوری (Starbucks VIA Ready Brew) را روانه بازار کرد. استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوه فوری از قهوه دم نموده برگزار کرد. در این چالش به مردم هر دوی این نوشیدنی ها را می دادند و از آن ها خواسته می شد فقط با چشیدن و بدون نگاه کردن به نوشیدنی های خود، قهوه فوری را از قهوه دم نموده تشخیص دهند. بسیاری از مردم نتوانستند تفاوت میان دو قهوه را تشخیص دهند. بعضی از تحلیل گران معتقدند که استارباکس با معرفی قهوه های فوری، قهوه های خود را کمی بی ارزش نموده است.
نوشیدنی های استارباکس در لیوان هایی با مقدار های مختلف سرو می گردد. در سال 2011 میلادی این شرکت بزرگ ترین مقدار لیوان خود به نام ترنتا (Trenta) را معرفی کرد که حدود 0.8 لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس بیان کرد که شرکت اولوشن فرش (Evolution Fresh) را به مبلغ 30 میلیون دلار خریداری نموده است و قصد راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای برای ارائه آب میوه تازه به مشتری ها دارد.
شرکت استارباکس علاوه بر نوشیدنی و قهوه، محصولاتی مانند قهوه ساز نیز فراوری می نماید. این شرکت در سپتامبر سال 2012 میلادی دستگاهی به نام وریزمو (Verismo) را وارد بازار کرد. در این دستگاه از قهوه و شیرهای کپسولی برای تهیه کافه لاته استفاده می گردد. در همین سال استارباکس بیان کرد که میخواهد محصول جدیدی به بازار عرضه کند؛ نوشیدنی هایی که از عصاره قهوه سبز عربیکا تهیه می شوند و طعم میوه ای دارند.
استارباکس از ابتدای فعالیت، هرسال فراوری و عرضه محصولات جدیدی را به برند خود اضافه نموده است و پیش بینی می گردد این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
علت معروفیت استارباکس
استارباکس امروزه فراتر از یک نام است. از ظرف های مخصوص قهوه شناخته شده و لوگوی مشهورش گرفته تا اسپرسوی درون آن، استارباکس را به یکی از محبوب ترین برندها در دنیای قهوه تبدیل نموده است. یکی از دلایل محبوبیت استارباکس در مقایسه با سایر برندهای کلاسیک این است که با مشتریان خود به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار می نماید؛ به همین علت، اکنون به عنوان یکی از بزرگ ترین کافی شاپ ها در دنیا به شمار می آید و بیش از 30,000 شعبه در کشورهای مختلف دارد.
آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟
کافی شاپ زنجیره ای استارباکس متعلق به یک شرکت آمریکایی است و در حال حاضر امکان فعالیت هیچ شرکت آمریکایی به طور مستقیم و با برند تجاری خود در ایران وجود ندارد. در واقع، بنابر قوانین دولت آمریکا، شرکت استارباکس نمی تواند شعبه ای در ایران داشته باشد و هرگونه استفاده از نام و لوگوی آن نیز در کشورهای پایبند به قوانین Intellectual Property، غیرقانونی محسوب می گردد.
سال ها است که بعضی از کافی شاپ ها سعی دارند به عنوان نمایندگی استارباکس در ایران فعالیت داشته باشند. در تهران و شهرستان ها نیز کافی شاپ ها با ایده گرفتن از نام و لوگوی استارباکس، لوگوهایی شبیه به این شرکت طراحی نموده اند و سعی دارند توجه دوستداران قهوه و نوشیدنی رو جلب نمایند.
فنجان های استارباکس با لوگوی این شرکت علاقه مندان زیادی دارد؛ هر چند کافی شاپ ها می توانند به صورت آزاد قهوه بسته بندی شده شرکت را خریداری و دم نمایند: اما در حال حاضر، هیچ شرکت یا مغازه ای نمی تواند نمایندگی رسمی استارباکس را در ایران داشته باشد.
چنانچه درباره استارباکس اطلاعاتی دارید یا از محصولات آن استفاده نموده اید، تجربه های و نظرات خود را با ما و کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.
پرسش های متداول
آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟
خیر
استارباکس چند شعبه در دنیا دارد؟
30 هزار شعبه
اولین شعبه استارباکس چه زمانی افتتاح شد؟
31 مارس سال 1971 میلادی
نام استارباکس چگونه انتخاب شد؟
یکی از شخصیت های رمان موبی دیک به نام استارباک (Starbuck)
منبع: کجارو / cnbc.com / کتاب کاله / tractorsinfo.com / sepand.biz / starbucks.com / foodexiran.com