اتوماسیون صنعتی و اهمیت آن در صنایع

به گزارش مجله عکسفا، یکی از فرایند های بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز در حوزه صنعت، اتوماسیون و به خصوص اتوماسیون صنعتی می باشد.

اتوماسیون صنعتی و اهمیت آن در صنایع

اتوماسیون از آنجایی که به نام مغز یک کارخانه عمل می نماید از بخش های بسیار حساس و با اهمیت یک فرایند فراوریی است. فرآیند اتوماسیون باعث افزایش چشمگیر بازدهی در صنایع گوناگون گسترده و بعلاوه میانه می شود.

این تکنولوژی در هر لحظه رو به پیشرفت حرکت می نماید گویی پایانی برای آن در نظر گرفته نشده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص مفهوم، کاربرد و بعلاوه نحوه افزایش بازدهی در صنایع با این ابزار اطلاعات کسب کنید.

در ابتدا بهتر است به تعریف دقیق اتوماسیون صنعتی بپردازیم. به طور ساده یعنی بکارگیری اتوماسیون در صنعت می باشد. از این رو بهتر است به مفهوم هر دو لغت اتوماسیون و صنعت نگاهی بیندازیم تا عمیق تر به مفهوم این فرایند پی ببریم.

اتوماسیون: واژه اتوماسیون یا automatic به معنی اتوماتیک می باشد. در اینجا این لغت به مفهوم کنترل و یا راهنمایی یک دستگاه صنعتی به کار گرفته شده است.

صنعت: صنعت شامل کلیه اجزایی می باشد که در فراوری و توزیع یک فرآورده دخیل می باشند.

از این رو عبارت industrial automation به نام یک فرآیندی که در قالب بستر نرم افزاری موجب اتصال اجزای اطلاعاتی بخش های مختلف یک سازمان می شود، به کار گرفته می شود.

این فرایند به نام ابزاری به کار گرفته می شود که با استفاده از انتقال اطلاعات و آمارها و دستورالعمل ها موجب افزایش فرایند تصحیح ، تنظیم و بعلاوه یکپارچه سازی اطلاعات موجود در درون سازمان می شود. بهتر است که بدانید اتوماسیون با نام رباتیزه کردن هم شناخته می شود.

حال ما به ارائه دقیق و جامع تعریف این عبارت پی برده ایم. منظور از این فرآیند بکارگیری تجهیزات گوناگون و بعلاوه تکنولوژی های پیشرفته که صندلی انسان را برای کنترل ماشین آلات صنعتی و فرایند فراوری یک فراورده صنعتی گرفته اند، می باشد.

در نتیجه هدف از بکارگیری اتوماسیون در صنعت و به کار گرفتن ربات ها، افزایش بازدهی در صنایع، فراوری و تجهیزات می باشد.

نگاهی به تاریخچه علم اتوماسیون صنعتی

اولین رویداد مربوط به انقلاب صنعتی به ساخت اولین ماشین بافندگی و بعلاوه مکاهمه شدن صنعت نساجی در بریتانیا بازمی شود.

این رویداد اواخر قرن هجدهم میلادی رقم خورد که سرآغاز اتفاقات بدی بود. پس از این رویداد مربوط به قرن هجدهم دومین انقلاب صنعتی رخ داد. در این زمان موسس کارخانه فورد موتور(هنری فورد) آغاز به بکارگیری انرژی برق در خط موتور مونتاژ متحرک کارخانه خود کرد. هدف از آن، توسعه فراوری در این کارخانه بود.

پس از این واقعه شرکت های صنعتی آغاز به رقابت تنگاتنگ نموده اند تا به هدف خود که افزایش کیفیت و کمیت محصولات می باشد، برسند. بنابراین یافتن راه حلی مالی تر و دقیق تر میان شرکت ها بسیار از اهمیت بالایی برخوردار شد.

انقلاب صنعتی سوم که مربوط به انقلاب اتوماسیون میباشد به هنگامی رخ داد که اولین کنترلر منطقی قابل برنامه ریزی در دنیا ساخته شد. پس از آن سیستم های دیجیتال و اتوماتیک صنعتی به جای سیستم های کنترلی آنالوگ و بعلاوه رله های الکترومکانیکی مورد استفاده نهاده شد.

در این دوره ما شاهد پیشرفت چشمگیری در تجهیزات و افزایش بهره وری در واحدهای صنعتی می باشیم. در زمان حال هم شاهد پیش آمد یک انقلاب صنعتی دیگر هم هستیم.

این انقلاب صنعتی که بر اساس انقلاب اتوماسیون پایه گذاری شده است دارای سه اصل اساسی سرعت، گستردگی و تاثیر بر ساختار می باشد. این دوره را می توان آغازگر انقلابی نو دانست که بدون تردید بر کیفیت زندگی و عایدی دنیای تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

اتوماسیون صنعتی چه مزایای در پی خود دارد؟

یاری به کاهش هزینه های مربوط به فراوری در واحد صنعتی

تکرارپذیری فرآیندها و فعالیت های انجام گرفته

افزایش چشمگیر کیفیت محصولات فراوری شده

بالا بردن سرعت فراوری و یا همان افزایش کمیت در فراوری محصولات

قابلیت کنترل دقیق و سریع کیفیت محصولات

کم کردن بسیاری از ضایعات و پسماند ها به هنگام فراوری

فراهم کردن ایمنی لازم برای نیروی انسانی

صرفه جویی در هزینه های مربوط به اپراتوری

احتیاج به نیروی متخصص کم تر

احتیاج کمتر به انبارهای موقت

ارتقای کیفیت نظارت از راه دور

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

برای کنترل فرآیندی در فراوری یک فرآورده یا محصول در ابتدا ما احتیاج به یکی از تجهیزات به کار گرفته شده در اتوماسیون صنعتی داریم. بدین جهت در مرحله نخست ما باید به انتخاب و استفاده از یک پی ال سی (PLC) بپردازیم.

پی ال سی زیمنس یکی از این تجهیزات می باشد که به وسیله هیراد کنترل که یکی از شرکت های بهترین فعال در این عرصه است، ارائه می شود. پی ال سی در واقع کوتاه شده عبارت انگلیسی Programmable Logic Controller میباشد.

پی ال سی به معنی کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی می باشد. امروزه این ماشین جز بخش جدا ناپذیر سیستم صنعتی محسوب می شود. از جمله وظایف این کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی می توان به کنترل، نظارت و بعلاوه مانیتورینگ فرآیندهای صنعتی اشاره نمود.

از مزایای پی ال سی زیمنس می توان به کاهش مصرف انرژی، حجم مدار فرمان، خرابیهای احتمالی مکانیکی و بعلاوه کاهش زمان عیب یابی اشاره نمود. یکی از اصلی ترین خصوصیات مثبت پی ال سی که از اهمیت بالایی هم برخوردار است می توان به برنامه پذیر بودن آن اشاره نمود.

اتوماسیون صنعتی

آینده اتوماسیون صنعتی

ممکن است که با آنالیز و مرور رشد تکنولوژی در سال های اخیر به این نتیجه دست یابیم که آینده و نحوه چگونگی پیشرفت در صنعت به هیچ گونه امکان پذیر نمی باشد. با این وجود می توان مسیری که در پیشرفت اتوماسیون صنعتی پیش رو داریم را تصور کرد.

پیش بینی می شود که در سال های آینده به احتمال زیاد با کارخانه هایی روبرو خواهیم شد که بدون هیچ گونه نیروی کار زنده مشغول به فراوری می باشند. تمامی فرایند های اجرا شده در این کارخانه های پیشرفته بدون تردید به وسیله ماشین آلات هوشمند انجام خواهد گرفت و نیروی کار زنده از راه دور به کنترل و نظاره این سیستم خواهد پرداخت.

منبع: فرارو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1689

به "اتوماسیون صنعتی و اهمیت آن در صنایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوماسیون صنعتی و اهمیت آن در صنایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید