استولتنبرگ: در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز دوشنبه در سخنانی خاطرنشان کرد: طالبان باید روابط خود با تروریست ها را قطع کند تا بتواند به تعهداتش در مورد صلح افغانستان پایدار بماند.

استولتنبرگ: در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد

دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در این باره اعلام نمود: طالبان در راستای عمل به تعهداتش باید اقدامات بیشتری را انجام دهد. باید اطمینان حاصل گردد که این گروه با تروریست های بین المللی روابط خود را قطع نموده است.

وی در کوشش برای بسترسازیِ نقض توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان افزود که هرگونه خروج نظامیان خارجی از افغانستان به اوضاع این کشور منوط است.

ینس استولتنبرگ بهانه جویی خود را اینگونه توجیه کرد: هدف مشترک ما آشکار است؛ افغانستان نباید پناهگاه تروریست ها برای حمله به سرزمین های ما باشد. مادامیکه زمان مناسب آن فرا نرسد، این کشور را تَرک نخواهیم کرد.

خبرگزاری آلمان دیروز یکشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توافق کردند که در نشست وزیران که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری برگزار می گردد، در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان تصمیم گیری نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در حال حاضر حدود 10 هزار نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند و مطابق توافق گروه طالبان و ایالات متحده در دوحه قطر، قرار بود تا انتها ماه آوریل این کشور را تَرک نمایند.

وزیران دفاع ناتو در مقابل از نیروهای طالبان می خواهند به تعهدات خود برای کاهش خشونت و کوشش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با دولت افغانستان عمل کند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان شنبه هفته جاری در سخنانی اعلام نمود که در حال آنالیز سناریوهای مختلف برای ادامه حضور نظامیان کشورش در افغانستان پس از انتها ماموریت آنها در ماه مارس است.

وزیر امور خارجه آلمان در تبادل نظر با گروه رسانه ای فونکه با اشاره به انتها این ماموریت نیروهای این کشور به عنوان بخشی از نظامیان ناتو در انتها ماه مارس امسال میلادی، به بهانه اینکه تا آن موقع مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان به انتها نمی رسد، اعلام نمود که برلین در صدد است تا سناریوهای مختلف و دریافت مجوزهای جدید از مجلس آلمان را مورد نظر قرار دهد.

لازم به ذکر است که مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان با کُندی زیادی روبرو شده و از این رو کابل گروه مذکور را به عنوان مسبب این موضوع معرفی نموده است.

این در حالیست که بر اساس توافق میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر، نیروهای اشغالگر خارجی باید تا انتها ماه مارس امسال میلادی خاک افغانستان را تَرک نمایند؛ توافقی که کشورهای غربی عضو ناتو دائماً در کوشش برای نقض آن به بهانه های مختلف هستند.

از سوی دیگر و با تشدید حوادث امنیتی پس از وقوع سلسله انفجارهای اخیر در افغانستان، محور غربی به ویژه کشورهایی که نیروهای اشغالگر خود را در قالب اعضای ناتو در این کشور مستقر نموده اند، با بهانه های مختلف به دنبال نقض توافق آمریکا با طالبان برای خروج از افغانستان هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1463

به "استولتنبرگ: در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استولتنبرگ: در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید