خطیب زاده: فرصتی به آمریکا ندادیم

به گزارش مجله عکسفا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی یک توافق قابل توجه دیپلماتیک و فنی است، گفت: این توافق در چارچوب قانون مجلس صورت گرفته و طی امروز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی این توافق را بیان می نماید.

خطیب زاده: فرصتی به آمریکا ندادیم

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران و توافق اجرا شده بین ایران و آژانس اظهار کرد: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نتیجه تبادل نظر های اجرا شده بین ایران و آژانس دارای دستاورد های قابل توجه دیپلماتیک و فنی است.

خطیب زاده ادامه داد: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی در این زمینه زحمت زیادی کشیدند و توافق اجرا شده در چارچوب قانون مجلس است. این توافقات مکتوب نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی با ارائه جزئیاتی درباره توافق اجرا شده گفت: بعضی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان اجرا شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین های فراپادمانی روشن خواهند ماند، اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی گیرد واین فیلم ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می شوند.

خطیب زاده با بیان اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می گردد، بار دیگر تأکید کرد: آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در چارچوب قانون مجلس است و سازمان انرژی اتمی امروز و فردا ابعاد فنی این موضوع را بیان خواهد نمود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهار تمایل آمریکایی ها برای انجام مذاکره با ایران و تأکید آن ها برای مذاکره در مورد مسائل دیگری غیر از برجام گفت: دولت آقای بایدن خود باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد از سیاست های شکست خورده دولت قبلی آمریکا (ترامپ) فاصله بگیرد یا آن را ادامه دهد. نتیجه ادامه سیاست های قبلی شکست حداکثری است و این تصمیم باید در واشنگتن گرفته گردد که آیا می خواهند از جهت قبلی فاصله بگیرند یا آن جهت را ادامه دهند و این یک انتخاب ساده است که باید در واشنگتن در مورد آن تصمیم گیری گردد.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، گفت: آمریکا نه تنها از میز برجام بلند شده و خارج شده بلکه از ساختمان برجام نیز خارج شده است و حتی در جهت خروج خود کلی تله گذاری انفجاری انجام داده است تا کسی نتواند در برجام بماند و یا از مزایای برجام استفاده کند.

خطیب زاده با بیان اینکه ما تأکید داریم که آمریکایی ها باید در ابتدا به تعهدات خود بازگردند تا از این طریق وارد ساختمان برجام شوند، گفت: آن ها همچنین باید عمل موثر در برطرف تحریم ها علیه ایران انجام دهند و تازه از این طریق می توانند وارد اتاق برجام شوند و در گوشه ای از اتاق بنشینند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از پاسخ خود به این سوال گفت: ریشه بسیاری از تنش ها و بی ثباتی ها در منطقه غرب آسیا حضور نیرو های خارجی از جمله آمریکایی ها در منطقه است. آمریکایی ها با تصحیح اشتباهات گذشته خود و خروج خود از منطقه می توانند فرایند ایجاد ثبات درمنطقه را تسریع نمایند.

وی همچنین با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع موشکی نیز روشن است، گفت: ما بار ها گفته ایم در مورد امنیت ملی خودمان با کسی تبادل نظر، مذاکره و مصالحه نمی کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور آمریکا در مذاکرات موسوم به مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه آیا آمریکا می تواند به سادگی به برجام برگردد، گفت: در مورد آنچه که اتحادیه اروپا و هماهنگ نماینده سیاست خارجی اروپا پیشنهاد داده اند ما نیت خود آقای بورل را می دانیم و این را در چارچوب کوشش های ایشان برای حفظ برجام می دانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایالات متحده عضو برجام نیست که بتواند در نشست برجامی که بین ایران و کشور های باقی مانده عضو برجام برگزاری می گردد، شرکت کند، ادامه داد:، ولی در مورد اینکه آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال آنالیز این موضوع هستیم.

خطیب زاده با بیان اینکه موضع ایران در مورد بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام روشن و معین است و ما بر روی تعهد آمریکا به برجام و برطرف موثر تحریم ها تأکید داریم، گفت: در مورد پیشنهاد مطرح شده نظر خود را به دوستان اروپایی و دوستانمان در پکن و مسکو اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ایالات متحده یک جانبه از برجام خارج شده است، ولی بازگشت آن، چون متضمن بسیاری از ابعاد حقوقی است به سادگی نیز انجام نمی گردد. ما پیش شرطی برای برطرف تحریم ها نداریم و تأکید داریم که

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا معین است که زمان برگزاری نشست ایران و 1+4 با حضور آمریکا چه زمانی خواهد بود و آیا این نشست در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است در اسفندماه برگزار گردد خواهد بود، گفت: ما اساسا هنوز به آن نقطه نرسیده ایم که بخواهیم تاریخی را در این زمینه معین کنیم و همان طور که پیش از این گفتم ما در حال آنالیز اصل این پیشنهاد هستیم.

وی ادامه داد: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و 1+4 براساس فرایند طبیعی خود انجام می گیرد. در مورد آنچه که مطرح شده همان طور که گفتم ما در حال آنالیز هستیم که چگونه می توانیم به پیشنهاد مطرح شده پاسخ دهیم و جهت کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+4 نیز در جهت خود انجام خواهد شد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین پیگیری های اجرا شده در مورد بازگشت پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به کشور نیز گفت: در مورد بحث بدهی ها تحولاتی اجرا شده است، مقامات کره تماس هایی را با سفارت ایران در سئول داشته اند. تماس هایی نیز با آقای عراقچی اجرا شده، اما هنوز به صورت عملیاتی اتفاقی رخ نداده است. در مورد موضوع پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل نیز پیشرفت های بیشتری اجرا شده و امیدواریم کار با سرعت بیشتری انجام گردد و ما معتقدیم هنوز این جهت به کندی طی می گردد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین شرایط سند راهبردی بین ایران و افغانستان و اینکه چه زمانی این سند امضا خواهد شد، گفت: این سند تقریبا آماده است، فقط دو، سه موضوع جزئی باقی مانده است که اگر برطرف گردد ما سریعا آماده امضای این سند هستیم. در ارتباط با پیگیری این موضوع چندی پیش هیأتی از ایران به افغانستان رفت و هیأتی نیز از افغانستان به ایران آمد. امیدواریم هر چه زودتر در مورد دو، سه مورد جزئی باقی مانده نیز جمع بندی صورت بگیرد.

وی اضافه نمود: نمی توانم در حال حاضر تاریخ معینی را برای امضای این سند اعلام کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد انتشار بعضی از اخبار مبنی بر مداخله ایران در حملات اخیر اربیل با رد این موضوع گفت: این نوع دام افکنی ها در روابط ایران و عراق خیلی مشکوک است و ضمن اینکه صلح و ثبات در عراق را به خطر می اندازد نشان از یک سناریویی دارد که جهت خطرناکی را برای منطقه طراحی نموده است. به نظر می رسد بعضی از طرف های ثالث به این تله افکنی ها دل خوش نموده اند. ما از دولت عراق درخواست نموده ایم که جهت کشف حقیقت در این زمینه را به جدیت دنبال کند.

وی همچنین ادامه داد: متأسفانه آنچه که در عراق رخ می دهد افزایش نیرو های خارجی در این کشور است. این موضوع عامل بی ثباتی در عراق است و اجازه نمی دهد که دولت عراق جهت حاکمیت تمام عیار عراقی را طی کند.

خطیب زاده همچنین در مورد سفر چندی پیش نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به ایران و دیدار هایی که با بعضی از مقامات کشورمان در این زمینه داشت، گفت: این سفر در چارچوب پیگیری های طرح های صلحی است که در این زمینه مطرح است. ما امیدواریم هر چه زودتر صلح و ثبات در این منطقه حاکم گردد و عربستان سعودی نیز به طرح های صلح و سیاسی که در این زمینه مطرح است بپیوندد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه جهتی که آمریکا برای بازگشت به برجام باید طی کند روشن است و در این جهت باید به صورت موثر اقدام به برطرف تحریم ها علیه ایران کند، در مورد پیغام هایی که از سوی آمریکا در مورد بحث آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا ارسال شده است، گفت: پیغام هایی منتقل شده، ولی تحول جدیدی رخ نداده است.

وی همچنین سفر امیر قطر به ایران را در چارچوب رایزنی ها و تبادل نظر ها بین ایران و دوحه در مورد مسائل دوجانبه و منطقه بیان کرد و گفت: در این سفر طرفیتی از آمریکا مطرح نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی ها روز آدینه اعلام کردند که می خواهند محدودیت های اعمال شده علیه دیپلمات های ایرانی مستقر در نیویورک را برطرف نمایند، گفت: برطرف محدودیت ها مطرح نیست بلکه کاهش محدودیت هاست. دولت قبلی آمریکا با نقض تعهدات خود اقدام به اعمال محدودیت های بی منطق و سرکشانه ای علیه دیپلمات های ایرانی اعمال کرد. ایران طی نامه ای اخطار داد که با توجه به اینکه این محدودیت ها خلاف قوانین و مقررات است اگر این جهت ادامه پیدا کند در این زمینه به دیوان بین المللی دادگستری شکایت می نماید.

وی همچنین توضیح داد: موضوع 25 مایل نیز مغایر با کنوانسیون مقر سازمان ملل است. ما این کاهش محدودیت ها را کافی نمی دانیم و این موضوع نباید در جهت بازگشت آمریکا به برجام تفسیر گردد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق اجرا شده بین ایران و آژانس در راستای ارائه فرصتی به آمریکا است، گفت: ما فرصتی به آمریکا ندادیم، آنچه اجرا شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می گردد و همان طور که پیش از این گفتم بعضی نظارت های ضروری در سه ماه آینده در چارچوب توافق پادمانی حفظ می گردد.

وی بار دیگر تأکید کرد: قانون مجلس طبق الزامی که وجود دارد فردا اجرایی می گردد و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر چندی پیش هیأت طالبان به ایران و اینکه هنوز صلحی در افغانستان رخ نداده، اضافه نمود: همان طور که پیش از این گفته بودیم سفر طالبان به ایران سفری از پیش اعلام شده بود. با اطلاع دولت افغانستان صورت گرفت و دستور کار معین آن پیشبرد تبادل نظر های بین الافغانی و حرکت در راستای تحقق صلح در این کشور بود.

خطیب زاده ادامه داد: این گروه (طالبان) با کشور های مختلفی در حال تبادل نظر است. در بعضی از کشور ها دارای دفاتری است. با آمریکا ماه ها و حتی سال هاست که ارتباط داشته است و باید این سوال را از طرف هایی پرسید که توافق مکتوب با طالبان امضا نموده اند.

وی همچنین در مورد اقدام روسیه برای برگزاری نشستی درباره افغانستان با حضور بعضی از کشور ها از جمله چین و روسیه و اینکه آیا با توجه به دعوت اجرا شده آیا ایران در این نشست شرکت می نماید، خاطر نشان کرد: دعوت روسیه از ایران قبلا هم بوده و تکرار شده است. با دوستان خود در مسکو در ارتباط نزدیک هستیم و تا به امروز در این خصوص تصمیم معینی نگرفته ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران بر این موضوع تأکید داشته که در نشست هایی که دولت افغانستان حضور ندارد و یا آن نشست ها باعث تضعیف دولت افغانستان می گردد حضور پیدا نکند، گفت: در مورد موضوع اخیر بعضی از تحولات اجرا شده و ما در حال آنالیز این دعوت هستیم و به محض رسیدن به نتیجه آن را اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تأکید بر اینکه آنچه که بین ایران و آژانس روز گذشته رخ داد یک توافق فنی بین ایران و آژانس در چارچوب قانون مجلس است تا روابط ما با آژانس خدشه دار نگردد، گفت: اگر اعضای برجام که تا به امروز تعهدات خود را عمل ننموده اند بتوانند در طی این مدت از این فرصت در راستای اجرای تعهداتشان استفاده نمایند ما از این موضوع استقبال می کنیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری نشست سران ایران، آذربایجان و روسیه و اینکه آیا این نشست که به خاطر کرونا چندین بار به تعویق افتاده قرار است به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردد، گفت: دستور کار ما این است که این نشست حضوری برگزار گردد و برنامه ریزی هایی در این زمینه در حال اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر با تأکید بر اینکه ما در حال آنالیز پیشنهاد هماهنگ نماینده سیاست خارجه اتحادیه اروپا هستیم، ادامه داد: آنچه که مسلم است این است تا زمانی که آمریکا تحریم ها علیه ایران را به صورت موثر برندارد در شرایط مشارکت نماینده در برجام نیست که بخواهد حضوری آن داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعتراض بعضی از نمایندگان در ارتباط با توافق اجرا شده بین ایران و آژانس و اعتقاد آن ها مبنی بر اینکه توافق اجرا شده خلاف مصوبه مجلس است، گفت: قانون مجلس طبق الزام از فردا اجرایی می گردد. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می گردد. آنچه که اتفاق افتاده یک دستاورد فنی در چارچوب مصوبه مجلس است و مناسب است که بعضی از دوستان زود قضاوت ننمایند.

خطیب زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر بعضی از مقامات آمریکایی در ارتباط با ایران و موضوع برجام گفت: من به شخصه کوشش ایالات متحده برای خروج از انزوا را درک می کنم، اما راه خروج از انزوا اظهارات نیست بلکه اقدام و برگشتن به جهت درست است.

وی همچنین در مورد بعضی از اظهارنظر ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر در ایران اضافه نمود: بدترین روش پرداختن به حقوق بشر سیاسی کردن آن است و جمهوری اسلامی ایران برعکس کسانی که از حقوق بشر استفاده ابزاری می نمایند همیشه سعی نموده در جهت بهبود موضوع حرکت نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط با شروع مذاکرات بین ایران و آمریکا در ارتباط با بحث زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: همیشه پیگیری شرایط ایرانیان زندانی در آمریکا از اولویت های جمهوری اسلامی بوده است. زندانیان ایرانی در آمریکا در شرایط نابسامانی به سر می برند و به صورت خاص مورد ظلم قرار گرفته اند. مثلا استاد ایرانی را به بهانه های واهی پابند زده اند و یا اینکه یک ایرانی دیگر را به بهانه واهی محکوم نموده اند و بعد از اینکه او دوران محکومیت خود را طی نموده است به صورت سرکشانه او را همچنان در زندان نگه می دارند. ایران نمی تواند شاهد این ظلم های آشکار در مورد اتباع خود باشد. این جهت، جهت شوم دولت قبلی آمریکا است و ما هنوز شاهد فاصله دریافت دولت فعلی آمریکا از میراث شوم دولت پیشین نبوده ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: همان طور که شب گذشته گفتم پیغام هایی از سفارت سوئیس و بعضی از وزرای خارجه به تهران رسید که طرف آمریکایی مایل است که این موضوع انسانی را حل و فصل کند. پیغام ما هم به همان طریق ارسال شده که پیشنهاد دکتر ظریف که دو سال پیش در حاشیه نشست سازمان ملل در مورد آزادی همه زندانیان ایرانی در مقابل محکومان ایالات متحده در ایران که مطرح شد سر جایش هست و همین جهت می تواند ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز زبان مادری به تحولات اجرا شده در عرصه سیاست خارجی کشور طی هفته گذشته اشاره نمود و گفت: در طی روز های گذشته همان طور که می دانید شاهد سفر وزیر خارجه قطر به تهران در رأس هیأتی بودیم. در این سفر تبادل نظر هایی بین وزرای خارجه ایران و قطر صورت گرفت. وزیر خارجه قطر با رئیس جمهور دیدار کردند و دیدار های جانبی دیگری نیز برگزار گردید.

وی همچنین اظهار کرد: در این هفته شاهد سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران بودیم. ایشان در این سفر با آقای صالحی و آقای ظریف به صورت جداگانه رایزنی و تبادل نظر کردند.

خطیب زاده همچنین به بعضی از تبادل نظر های تلفنی رئیس جمهور از جمله تبادل نظر با رئیس جمهور سوئیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اشاره نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1467

به "خطیب زاده: فرصتی به آمریکا ندادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطیب زاده: فرصتی به آمریکا ندادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید