بنای تاریخی عمارت فکری (خانه فکری) ، بندر لنگه Hormozgan

به گزارش مجله عکسفا، عمارت فکری بندر لنگه

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با عمارت فکری بندر لنگه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بنای تاریخی عمارت فکری (خانه فکری) ، بندر لنگه Hormozgan

عمارت فکری در دوره قاجاری به وسیله عبدالوحد فکری با 1200 مترمربع زیربنا ساخته شد. این معمار خوش ذوق فکر روزهای گرم را با بادگیرهای بلند و باشکوه نموده است. با سنگ، ساروچ و گچ دیوارها و از حصیر و چوب برای ساخت سقف این عمارت استفاده شده و با منبت کاری و گچ بری آن را زینت بخشیده اند.

بنای فکری از دوبخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و 25 اتاق متنوع دارد. برای تماشا این خانه به بلوار چمران بروید و از آنجا به محله پاکرتیها رفته و از تماشا این معاری اصیل ایرانی لذت ببرید. این بنا در حال حاضر به موزه مردم شناسی شهرستان بندر لنگه تبدیل شده است.

معرفی خانه فکری بندرلنگه

عبدالواحد فکری یکی از تجار و بازرگانان معروف در اواخر دوره قاجاریه در منطقه جنوب کشور بود. ایشان اصالت بستکی داشته و متولد بستک بود. خانه فکری علاوه بر اینکه محل سکونت خانواده فکری بود، محلی برای داد و ستد و بازرگانی بندر لنگه بود. بازرگانان و تجار زیادی به این محل رفت و آمد داشتند لذا خانه در دو بخش و شامل اندرونی و بیرونی ساخته شده است.

در ساخت خانه فکری بندرلنگه از سبک معماری اصیل جنوب کشور استفاده شده است. نحوه طراحی ساختمان، موقعیت قرارگیری اتاق ها و راهرو، بادگیرهای بلند، سقف بلند، مصالح بکار رفته و نوع مواد استفاده شده در سقف متناسب با آب و هوای گرم جنوب کشور است. خانه فکری بندر لنگه در سال 1375 خورشیدی جزو یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معماری بنا

خانه فکری با بادگیر های بلند و زیبا و ویژگی های معماری چشمگیری که دارد از الگوهای اصیل معماری جنوب ایران است. ساختمان عمدتاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که مابین آنها حیاط بوده و این دو قسمت با حجره هایی پشت سرهم در کناره های حیاط، به یکدیگر مربوط هستند.

این بنا 3400 مترمربع مساحت و 1200 مترمربع زیربنا داشته و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، 5 بادگیر، 2 زیرزمین، 25 اتاق، 10سرویس بهداشتی و دو سرسرا است. سنگ، ساروج و گچ مصالح به کار رفته در ساخت خانه فکری است.

سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاهگل است. قرار گرفتن خانه فکری در ارتفاع پنج متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها با معماری ویژه، از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

در ورودی خانه فکری از چند پله بالا می روید و از زیر سردر ساده اما زیبای آن می گذرید. این عمارت دو حیاط دارد که دو بخش اندرونی و بیرونی خانه را از هم جدا می نمایند. در اصلی ساختمان در حیاط جنوبی قرار گرفته و پنج پله، حیاط را به ایوان وصل می کند.

از آنجا که عمارت در بلندای پنج متری از زمین قرار گرفته، با ایستادن در ایوان، دریا را خواهید دید. درِ اتاق ها چوبی و از جنس ساج است؛ برخی از آنها شیشه بی رنگ و برخی دیگر شیشه های رنگی دارند. عمارت فکری مزین به گچبری های هنرمندانه و منبت کاری می باشد. در حیاط بزرگ خانه، باغچه وسیعی طراحی شده که دالانی از بین دو قسمت آن می گذرد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2320

به "بنای تاریخی عمارت فکری (خانه فکری) ، بندر لنگه Hormozgan" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای تاریخی عمارت فکری (خانه فکری) ، بندر لنگه Hormozgan"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید