آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟

به گزارش مجله عکسفا، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می شود که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

ارمنستان با 29.800 کیلومترمربع مساحت و 3.018.854 نفر جمعیت کشوری در قفقاز جنوبی است. در نقشه ارمنستان با گرجستان از شمال، با جمهوری آذربایجان از شرق، با ترکیه از غرب و با ایران و نخجوان از جنوب هم مرز است. بیشترین مرز مشترک این کشور با ایران بوده و تقریباً در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است. به همین دلیل و با در نظر دریافت این نکته که سفر به ارمنستان به ویزا احتیاج ندارد، بازار تور ارمنستان بسیار داغ است و ایرانیان متعددی با تور انفرادی یا تور گروهی به ارمنستان سفر می نمایند.

نقشه کشور ارمنستان در مرز بین اروپا و آسیا واقع شده و تماماً در خشکی قرار گرفته است به این معنا که هیچ مرز مشترکی با دریا یا آب های آزاد ندارد. ایروان پایتخت ارمنستان و مرکز مهم سیاسی، تجاری، مالی و فرهنگی آن است. ارمنی زبان رسمی اهالی این کشور است و نژاد آن ها حاصل ادغام مهاجرانی است که از هند و اروپا به این سرزمین سفرنموده اند. اگرچه ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان شناخته می شود اما هایک نام محلی آن است. در این متن قصد داریم پس از یک توصیف جامع از ارمنستان، در خصوص مسافرت به این کشور و جاذبه های جهانگردی آن اطلاعاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:

ارمنستان در یک نگاه

اطلاعات مفید در سفر به ارمنستان

ارمنستان در یک نگاه

ساخت و ساز و خدمات پایه اقتصاد ارمنستان بوده و علاوه بر این در زمینه تولیدات معدنی و صادرات آنها نیز فعالیت می نماید. اما در سال های اخیر، جهانگردی به یکی از مهم ترین منابع درآمدزایی ارمنستان تبدیل شده است. مردم کشورهای روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و گرجستان بخش عمده این جهانگردان را تشکیل می دهند. دمای هوا در این کشور کوهستانی، به شدت تابع فصول سال است. تابستان های گرم و مخصوصاً زمستان های سرد موجب شده فصل سفر، یکی از فاکتورهای مهم برای گردشگر هایی باشد که قصد سفر به ارمنستان را دارند. مردم این کشور با فرهنگی مشابه ایرانیان، به نظام خانواده و احترام متقابل بین اعضا اهمیت بسیاری می دهند اما بانوان اجازه فعالیت زیاد اجتماعی و مالی را نداشته و عمده شغل های مخصوص به آنها خانه داری، نگهداری از فرزندان و گاها کارهای خدماتی در محیط های محدود است. در اوایل قرن چهارم میلادی، مسیحیت به عنوان دین رسمی ارمنستان پذیرفته شد. بیش از 95 درصد مردم آن مسیحی و به شدت مذهبی هستند و یکی از کلیساهای موجود در این کشور متعلق به سال های 40 تا 60 میلادی است.

واحد پول ارمنستان درام است که با توجه به ارزشی که نسبت به ریال و دلار دارد این کشور را به یکی از مقصدهای ارزان برای جهانگردی تبدیل نموده است. نماد این واحد در بازارهای دنیای AMD است. هنر تئاتر در بین مردم این کشور صندلی ویژه ای دارد که ریشه این محبوبیت را می توان در یونان باستان و مهاجران آن پیدا کرد. ارمنی ها اعتقاد دارند که کشتی نوح بعد از طوفان در یک قطعه یخی در بالای کوه آرارات محبوس شده و همچنان وجود دارد. سمبل این کشتی را می توان روی لباس ها و ابزار ساخته شده توسط مردم مشاهده کرد. نماد توریسم در این کشور انار است که مجسمه های مختلف آن به عنوان سوغات در تمامی فروشگاه های مخصوص جهانگردان یافت می شود. گفته شده که نماد دیگری که مردم ارمنستان برای کشور و قوم خود به رسمیت می شناسند، میوه زردآلو است، چراکه رنگ نارنجی موجود در پرچم کشورشان را نشان می دهد. انواع و اقسام خوراکی ها مشتق شده از این میوه در بازارهای سنتی ارمنستان یافت می شود. 5.6 میلیون ارمنی در خارج از کشورشان و در ایالات متحده، روسیه و فرانسه زندگی می نمایند که از جمعیت موجود در خود ارمنستان بیشتر است.

اطلاعات مفید در سفر به ارمنستان

وجود مجموعه ای از آثار تاریخی، یادبودها و طبیعت بی نظیر در ارمنستان موجب شده تا سفر به ارمنستان به عنوان یک مقصد جهانگردی ارزان محسوب شده و جهانگردان زیادی را از سراسر دنیا روانه این کشور کند. سالانه هزاران نفر جهانگرد ایرانی نیز برای گذران تعطیلات، به وسیله مرزهای زمینی و هوایی روانه ایروان می شوند. خوشبختانه ایرانیان برای سفر به این کشور احتیاج به دریافت ویزای ارمنستان ندارند. دولت این کشور برای همه جهانگردان، قوانین مشخصی را وضع نموده است و همگی موظف به اجرای آن هستند.

چرا به گرجستان سفر کنیم؟

قوانین کشور ارمنستان برای گردشگر ها شامل منع درگیری خیابانی، منع رانندگی بدون داشتن گواهی نامه بین المللی، منع حمل داروهای کدئین دار هنگام عبور از مرز، منع مصرف الکل یا نوشیدنی های الکلی در مکان هایی غیر از محل های مخصوص به این کار و منع توهین به مقدسات است. دقت کنید که توهین به مصائب تاریخی مانند نسل کشی ارامنه یک قانون شکنی تلقی شده و مجازات قانونی دارد. در خارج از پایتخت ارمنستان تعداد انگشت شماری از مردم به زبان انگلیسی آشنایی دارند و برقراری ارتباط برای گردشگر ها از این نظر مشکل است. زبان دوم رایج در این کشور بعد از ارمنی، روسی است.

ایروان پایتخت ارمنستان همه ساله شاهد حضور هزاران جهانگرد از کشورهای همسایه مخصوصاً ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی این کشور به آن مسافرت می نمایند.

شهرهای ارمنستان هر یک دارای جاذبه های گردشگری خاصی هستند که در اینجا به شرح بعضی از مهم ترین آنها می پردازیم:

 شهر ایروان پایتخت ارمنستان: این شهر در غرب کشور و نزدیک به مرز ترکیه است که به شهر صورتی نیز شهرت دارد. ساختمان های صورتی رنگی که با مصالح ساختمانی خاص ساخته شده اند دلیل این نام گذاری هستند. نوعی سنگ آتش فشانی صورتی به عنوان بلوک های سازنده در بیشتر سازه های ایروان به کار رفته است. این شهر 29 سال قبل از رم بنا نهاده شده، که بافت کهن و موزه های متعدد آن موجب شده که همه ساله جهانگردان بسیاری را به خود جلب کند. ازجمله جاذبه های خاص این شهر می توان به موزه ماتناداران، موزه تاریخ ارمنستان، کلیسای کاتولیک ایروان، کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر، سالن اپرا تئاتر ایروان، موزه هنر کافسجیان و موزه اربونی اشاره نمود.

 شهرگیومری: گیومری که در شمال غربی کشور و در فاصله 130 کیلومتری ایروان واقع شده، دومین شهر پراهمیت ارمنستان از نظر جهانگردی است. از نظر مساحت نسبت به ایروان کوچک تر بوده و در طول تاریخ چندین بار نام آن تغییر نموده است. برای اینکه این شهر تاریخی را از بالا تماشا کنید می توانید به دژ سیاه بروید. دولت روسیه در سال 1834 میلادی، این قلعه متروکه را در ارتفاعات این شهر بنا نموده است. از جمله جاذبه های دیگر این شهر می توان به منطقه قدیمی کومایری که دارای هزاران سازه باستانی است، اشاره نمود.

ه شهر وانادزور: این شهر در شمال ارمنستان بوده و 128 کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد. وانادزور با کلبه های چوبی کوهستانی که در زبان ارمنی داچاها گفته می شود شهرت دارد و مناظر طبیعی بی نظیری در آن یافت می شود.

همان طور که شرح داده شد در صورتی که تمایل به یک سفر ارزان و پر از دیدنی به کشورهای همسایه دارید ارمنستان یک مقصد جذاب برای شماست. سفر به ارمنستان امکان بازدید از مناطق طبیعی و بناهای تاریخی را به طور همزمان برای شما فراهم می سازد. از طرفی دیدن فرهنگ و آداب و رسوم ارمنی ها با توجه به تاریخ غنی و کهن کشورشان یک تجربه تکرار نشدنی خواهد بود.

منبع: ققنوس
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1234

به "آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید