تنش ها در هنگ کنگ تشدید می گردد

به گزارش مجله عکسفا، در حالی که تجمعات معترضان هنگ کنگی در بیست وچهارمین هفته اعتراضاتشان همچنان ادامه دارد، مرگ یکی از معترضان مجروح در بیمارستان و اعلام دستگیر شدن چند قانونگذار حامی اعتراضات به تنشها در این دولتشهر هر چه بیشتر دامن زده است.

تنش ها در هنگ کنگ تشدید می گردد

با تور چین ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به نوشته خبرگزاری رویترز، معترضان هنگ کنگی ضمناً ادامه تجمعاتشان در روز آدینه، برنامه ریزی نموده اند تا امروز(شنبه) و فردا نیز مجدداً برای بیست وچهارمین تعطیلات آخر هفته متوالی در این دولتشهر تجمعات اعتراضی خود را از جمله در مراکز خرید سراسر این منطقه برپا نمایند.

معترضان مخالف دولت هنگ کنگ در عین حال خواهان برپایی یک اعتصاب سراسری در روز دوشنبه در این منطقه شده و از مردم خواسته اند تا جلوی خدمات سیستم های حمل ونقل عمومی را بگیرند. با این حال این فراخوان های معترضان هنگ کنگی در هفته های گذشته عملی نشده است.

از سوی دیگر، معترضان تجمعی را که قصد داشتند امروز به مناسبت سی امین سالگرد فرو ریختن دیوار برلین برگزار نمایند به تاخیر انداختند اما یک تجمع دیگر آنها با عنوان تجمع حمایت از کشته ها انتظار می رود عصر امروز با تمرکز بر مطالبات تظاهرنمایندگان در راستای برگزاری انتخابات با اعمال حق رای همگانی در هنگ کنگ برگزار گردد. پلیس هنگ کنگ برای برپایی این تجمع در محل پارک تامار و در مقابل دفاتر دولت مرکزی هنگ کنگ مجوز داده است که اقدامی نادر در نوع خود در ماه های اخیر محسوب می گردد.

گروهی از معترضان مراسم روشن کردن شمع به یاد یک دانشجوی معترض که در تجمعات دوشنبه گذشته به دلیل سقوط از ارتفاع زخمی شده و روز آدینه در بیمارستان جان باخت، برپا کردند. این تجمعات آنها سریعا به درگیری های خیابانی و آتش افروزی در خیابان ها در روز آدینه منجر و گزارش شد که پلیس هنگ کنگ برای برخورد با این معترضان گلوله جنگی شلیک کرد تا به آنها هشدار دهد.

طبق اعلام این نیروی پلیس، گروه بزرگی از آشوبگران مسلح به سلاح های تهاجمی در مقابل این نیرو حضور داشتند در حالیکه آنها آغاز به پرتاب سنگ و آجر به سمت افسرانی کردند که می خواستند آدینه شب منطقه کاولون را از موانع خیابانی پاکسازی نمایند. پلیس هنگ کنگ در بیانیه ای اظهار کرد: در آن موقعیت جان افسران با تهدید جدی روبرو شده بود.

کشته شدن دانشجوی معترض مذکور در روز آدینه در یک بیمارستان احتمالا خشم معترضان از پلیس را بیشتر خواهد نمود؛ پلیسی که بخاطر تداوم اعتراضات در هنگ کنگ تحت فشار قرار گرفته و در عین حال به اعمال زور افراطی علیه معترضان نیز متهم شده است.

چاو تس - لوک، 22 ساله هنگامی که نیروهای پلیس کوشش می کردند تا معترضان را روز دوشنبه گذشته متفرق نمایند از طبقه سوم یک پارکینگ طبقاتی به روی طبقه دوم آن سقوط کرد. دانشجویان یکی از اصلی ترین گروه های تشکیل دهنده تظاهرات در هنگ کنگ محسوب می شوند.

از سوی دیگر پلیس هنگ کنگ امروز گفت، سه تن از قانونگذاران حامی اعتراضات در این منطقه را به سبب اتهامات مربوط به زدوخورد در مجلس بازداشت نموده و چهار قانونگذار دیگر را به پایگاه این نیرو فراخوانده است؛ موضوعی که یک روز بعد از مرگ دانشجوی معترض مذکور می تواند به بحران و تنش هر چه بیشتر دامن بزند.

پلیس هنگ کنگ علیه این سه قانونگذار دموکراسی خواه شناخته شده این دولتشهر طرح اتهام نموده در حالیکه چهار قانونگذار دیگر گفتند که دستور پیدا نموده اند تا اواخر امروز در پایگاه پلیس حضور پیدا نمایند. گزارش شده که این قانونگذاران در صورت محکومیت تا میزان یک سال مجازات حبس را می توانند دریافت نمایند.

اتهامات مطرح شده علیه آنها مرتبط با صحنه های پر آشوبی است که ماه مه گذشته در یکی از کمیته های مجلس هنگ کنگ و در زمانی که قانونگذاران دموکراسی خواه به دنبال جلوگیری از بحث درباره یک لایحه پر مناقشه بودند بروز پیدا کرد. در آن موقع کری لام رئیس اجرایی هنگ کنگ کوشش می کرد تا این لایحه که عامل راه افتادن دور جدید اعتراضات در این منطقه بود را هر چه سریعتر در مجلس تصویب کند؛ لایحه ای که اجازه به استرداد مظنونان از هنگ کنگ به چین می داد.

قانونگذاران مذکور در بیانیه مشترکی گفتند: اعتراضاتی که بالغ بر پنج ماه در هنگ کنگ ادامه داشته هنوز تمام نشده اند اما دولت هنگ کنگ آغاز به بازداشت های گسترده قانونگذاران دموکراسی خواه ضمن مشارکت با پلیس نموده است.

یکی از قانونگذاران فراخوانده شده تاکید نمود که خودش را تسلیم پلیس نخواهد نمود. این قانونگذار به نام لام چئوک تینگ در کنفرانس خبری مشترکی به خبرنگاران گفت: اگر شما من را متهم به نقض قوانین در شورای قانونگذاری(مجلس) هنگ کنگ می کنید پس اینجا بیایید و من را دستگیر کنید. من همین جا منتظر هستم.

عدم اجرای انتخابات کاملا آزاد در هنگ کنگ به ویژه این مساله که رئیس اجرایی این دولتشهر از جانب یک کمیته نزدیک به چین برگزیده می گردد سال هاست که عامل اعتراضات در آنجا بوده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 381

به "تنش ها در هنگ کنگ تشدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش ها در هنگ کنگ تشدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید