توضیحات سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون سراسری سال 1400

به گزارش مجله عکسفا، سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون سراسری سال 1400 توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون سراسری سال 1400

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص آزمون سراسری سال 1400 در اطلاعیه ای اظهار داشت:ضمن آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان، ضروری می داند با توجه به مباحث مطرح شده در رسانه ها درخصوص سختی و دشواری آزمون سراسری سال 1400، شرحات زیر را به استحضار داوطلبان برساند:

1 ـ فراوانی زیاد متقاضیان ورود به آموزش عالی و محدودیت در ظرفیت های با آزمونی و موردِ اقبال در آموزش عالی از نظر رشته و دانشگاه های دارای مطلوبیت از نظر متقاضیان و تفاوت اهداف آموزش عالی با اهداف آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه)، چه از حیث ماهیت و چه از نظر قانون و مصوبات، سازمان سنجش آموزش کشور را در جهت تحقق هدف اصلی آزمون، یعنی تمیز متقاضیان براساس دانش و توانمندی آنها، مجبور به طراحی آزمونی رقابتی نموده است و این دسته از آزمون ها از بحث برانگیزترین و پرچالش ترین آزمون ها هستند. صاحب نظران نظام آموزشی و به صورت خاص زیرنظام مقدار گیری و سنجش به خوبی می دانند بین آزمون های ارتقای پایه آموزش و پرورش و آزمون های رقابتی تفاوت ماهوی وجود دارد و به همین خاطر، آزمون های رقابتی حاوی سؤال هایی هستند که ضریب دشواری آن ها نسبت به آزمون های مدارس زیاد است؛ چون در آزمون های سراسری و کنکور، هدف جداسازی 5 درصد بالای جامعه شرکت کنندگان است و نه ارتقای پایه.

2 ـ در کنکور سراسری 1400، حدود 71 اسم درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که براساس برآورد اولیه این سازمان، به غیر از درس ریاضی، بقیه دروس 10 تا 15 درصد آسان تر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان تر شده است. لازم به شرح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به دلیل سیستم محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم رخ داد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال ها حل خواهد شد.

3 ـ بیشتر مباحث مطرح شده در ارتباط با کنکور سراسری 1400، صرفاً مرتبط به درس ریاضی است و داوطلبان عزیز می دانند در آزمون های رقابتی، اصولاً نمره خام مبنای رتبه متقاضیان نیست. همان طوری که اطلاع دارید نمرات خام هر متقاضی در هر ماده درسی با استفاده از روش های مقدار گیری و سنجش تراز می شوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معنی کم شدن نمره تراز نیست. سازمان سنجش با استفاده از اصول مقدار گیری و سنجش، براساس روش تراز که هر ساله در ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته هم شرح داده می گردد، برترین تصمیم ها را به نفع داوطلبان عزیز گرفته و خواهد گرفت. این جهت همیشگی سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود.

4 ـ براساس برآورد های اولیه این سازمان، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سؤال از بین 55 سؤال چالشی بوده است و تقریباً می توان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحث ها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است. سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان عزیز می دهد که با آنالیز مجدد و درنظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصل های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال به صورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروه های آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی هم صدق می نماید.

5 ـ مطلب خاتمهی این است که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامه ها انجام می گیرد و با حدس و گمان و صحبت های کلی محقق نمی گردد. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامه ها، سؤالات تمامی گروه های آزمایشی را در گروه های تخصصی سازمان که وظیفه آن ها تجزیه و تحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفه های مقدار گیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و ... است، مورد آنالیز قرار داده و نتیجه آن را به گروه های تخصصی طراح جهت بهبود فرایند فعالیت خود ارائه می دهد؛ که در این خصوص هم گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و منتشر می شود.

در خاتمه، آنچه که باید مورد تأکید قرار گیرد و انتظار سازمان، خصوصاً از والدین عزیز و اصحاب رسانه است، تدارک فضایی برای آرامش خاطر همه متقاضیان عزیزی است که در آزمون سراسری تمام کوشش خود را صرف نموده و شرکت نموده اند و یادآوری مکرر این نکته به متقاضیان گرامی است که عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در تمامی ابعاد به نفع متقاضیان است و سازمان فارغ از هیاهوی ایجادشده در فضای مجازی و بعضی افراد خاص، برترین تصمیم را براساس اصول علمی و به نفع متقاضیان عزیز اتخاذ می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1703

به "توضیحات سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون سراسری سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون سراسری سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید