حکم دیوان عدالت اداری برای نجات باغ معنوی جمشیدیه، ابطال تغییر کاربری باغ معنوی از فضای سبز به مسکونی

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران: دیوان عدالت اداری حکم به بازگشت به کابری فضای سبز برای باغ معنوی منطقه جمشیدیه صادر کرد.

حکم دیوان عدالت اداری برای نجات باغ معنوی جمشیدیه، ابطال تغییر کاربری باغ معنوی از فضای سبز به مسکونی

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، با پیگیری های مردمی، فعالان زیست محیطی و خبرنگاران، قوه قضاییه هم برای حفظ میراث طبیعی تهران ورود پیدا کرد و دیوان عدالت اداری حکم به بازگشت به کاربری فضای سبز برای باغ معنوی منطقه جمشیدیه صادر کرد.

دیوان عدالت اداری قوه قضاییه با توجه به دادنامه شماره 920997090400107 و شماره پرونده 9209980900024666 و 9209980900024500 در مورد شکایت اجرا شده به دلیل تغییر کاربری باغ معنوی جمشیدیه از فضای سبز به مسکونی و تخریب درختان کهنسال برای ساخت برج، شکایت را وارد دانسته و اعاده به کاربری سابق را اظهار داشت.

در متن رأی بدوی دیوان عدالت اداری آمده است: به مو جب طرح جامع شهر تهران مصوب 1386 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (بند 3-2) یکی از اهداف طرح مذکور تثبیت سطوح اراضی از نظر کاربری و تراکم و استفاده مناسب از اراضی به منظور گسترش فضاهای عمومی و خدماتی قید شده است، لذا شرط تحقق این هدف ضابطه مند شدن تغییرات در کاربری های مصوب بوده و این ضوابط در طرح تفصیلی بیان شده است.

در ادامه این رأی مطرح آمده: با در نظر دریافت این مورد که پلاک های موضوع شکایت، بر اساس طرح تفصیلی تهران در پهنه G (پهنه حفاظت سبز و باز) قرار دارند ملاحظه می گردد در بند 4-3-5 از طرح جامع شهر تهران با توجه به اهمیت این پهنه در ارتقا کیفیت محیط و سیمای شهری، ساخت و ساز در آنها بسیار محدود یا ممنوع اعلام نموده است.

در بخش دیگری از رأی دیوان عدالت اداری آمده است: به موجب بند 4-1 طرح تفصیلی شهر تهران که اختصاص به پهنه حفاظت سبز و باز دارد مجدداً تأکید به محدودیت ساخت و ساز در این پهنه آن هم به منظور گردشگری، تفرج و آموزشی دارد و نهایتاً در تبصره های 6 و 7 ذیل قسمت 1-2-4-1 به صراحت احداث ساختمان مسکونی را در زیر پهنه G32 مطلقاً ممنوع دانسته و متعاقباً همه زیر پهنه های این پهنه (G) را مشمول کاربری های تثبیت شده اعلام و هرگونه تغییر کابری را ممنوع اعلام نموده است.

بنابراین اگرچه کمیسیون ماده 5 قانونی و تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری صلاحیت تصویب و تغییر کاربری ها را دارد اما به دلالت موارد فوق و به منظور تحقق بخشیدن به اهداف مذکور در طرح راهبردی - ساختاری (طرح جامع) شهر تهران در مواردی حدود این اختیار تمدید شده است .

دیوان عدالت اداری در نهایت اینگونه رای صادر کرد که؛ بنا به مراتب مذکور شکایت مطروحه موجه تشخیص و به استناد بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ابطال بند 2 صورتجلسه شماره 507 مورخ 22، 12، 90 کمیسیون طرف شکایت (تغییر کاربری ملک از فضای سبز به مسکونی) و اعاده به کاربری سابق صادر و اعلام می گردد.

بدین ترتیب بر اساس حکم بدوی دیوان عدالت اداری باید کاربری این باغ به آنچه در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی شهر تهران است، یعنی فضای سبز بازگردد. لازم به ذکر است با اطلاع یافتن فعالان زیست محیطی و خبرنگاران از تخریب درختان کهنسال باغ معنوی جمشیدیه، موضوع در مجلس شورای اسلامی و صحن علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد و اگر حکم دیوان به تأیید نهایی برسد، یکی از روزنه های تنفسی پایتخت از خطر حذف نجات خواهد یافت.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 837

به "حکم دیوان عدالت اداری برای نجات باغ معنوی جمشیدیه، ابطال تغییر کاربری باغ معنوی از فضای سبز به مسکونی" امتیاز دهید

1 کاربر به "حکم دیوان عدالت اداری برای نجات باغ معنوی جمشیدیه، ابطال تغییر کاربری باغ معنوی از فضای سبز به مسکونی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم دیوان عدالت اداری برای نجات باغ معنوی جمشیدیه، ابطال تغییر کاربری باغ معنوی از فضای سبز به مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید