خریداری فیلم ضدایرانی تومیریس توسط آمریکا

به گزارش مجله عکسفا، سینمایی محصول کشور قزاقستان به نام تومیریس علیه تاریخ ایران و کوروش کبیر است.

خریداری فیلم ضدایرانی تومیریس توسط آمریکا

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، حق پخش فیلم سینمایی تومیریس محصول کشور قزاقستان توسط آمریکا خریداری شده است.

کمپانی های سینمایی غربی در سال های اخیر فعالیت های زیادی را در حوزه ایران هراسی و تضعیف تاریخ و فرهنگ ایرانی انجام داده اند و یکی از اصلی ترین شگرد های آنان ساخت فیلم های تاریخی بوده است که نمونه مطرح و مهم آن فیلم 300 بود. اما فعالیت هایی از این قبیل تنها در استدیو های کالیفرنیا و هالیوود ادامه پیدا نکرد بلکه در دوسال قبل در استدیو های آلماتی قزاقستان فیلم جعلی دیگری با عنوان تومیریس ساخته شد که در آن لشگرکشی تومیریس علیه کوروش و شکست آن به تصویر کشیده شده است.

فیلم تومیریس که با همکاری صریح و آشکار دختر رئیس جمهور قزاقستان یعنی آلیا نظر بایف ساخته شده است که بعضی از رسانه های قزاقستان وی را به رانت خواری و فساد اقتصادی متهم نموده اند. همینطور بعضی از منتقدین سینمایی قزاقستان مانند تولیگین بایتوکینوف خبرنگار و منتقد فیلم معتقدند که این فیلم، ویدئو تبلیغاتی بسیار گران برای کارزار انتخاباتی دریغا نظربایوا (دختر نظربایف رییس جمهور قزاقستان) است.

حالا امروز ورایتی این خبر را منتشر نموده است که شرکت سینمایی Well Go حق توزیع فیلم سینمایی تومیریس را خریداری نموده است.

این فیلم محصول استدیو های قزاقستانی و ساتا فیلم (شرکت سینمایی واقع در آلماتی قزاقستان) است که درباره قابل متحد و توانای تومیریس است که برای دفع پادشاه ایران خلق نموده است. به باور بعضی از مورخین این پادشاه توانست کوروش را در جنگی شکست دهد.

آلمیرا تورسین نقش تومیریس را به همراه عادل آخمتوف و آیزان لایت بازیگران این فیلمند.

آکان ساتایف این فیلم را کارگردانی نموده است که در اکتبر در این کشور اکران شد و عنوان یکی از پرخر ج ترین فیلم های تاریخ سینمایی این کشور عنوان شد.

گری همیلتون مدیر شرکت آرکلایت هالیوودی از اینکه فیلمی ضدایرانی را خریدار نموده است بسیار راضی است و گفته است که ما راضییم که در جهانیی زندگی می کنیم که هنوز میل عظیمی برای داستان واقعی زندگی زنان قدرتمند وجود دارد زنانی که داستانشان باید گفته گردد.

درباره روایت تاریخی فیلم حرف و حدیث بسیار است، اما آنچه که تعیین است سازندگان این فیلم در کوشش بوده اند که این فیلم را بر اساس روایت هرودوت مورخ یونانی این فیلم را بسازند. کارگردان این فیلم زمانی که تیزر این فیلم ساخته و منتشر شد در صفحه شخصی خود نوشت که بسیاری از ایرانیان از اینکه این فیلم را ساختیم نارحتند و به آن انتقاد دارند. اما مبنای ساخت فیلم نظر هرودوت بوده است که همه عالم او را قبول دارند.

این گفته ساتایف در حالی است که تمام روایت های هرودوت قابل تکیه نیست و همین داستان جنگ میان کورورش و تومیریس نیز توسط مورخین گوناگون نقل قول های متفاوتی را دارد تا جایی که خود هرودوت نیز گفته است که از بابت روایت داستان کوروش کاملاً مطمئن نیست. مثلاً برس کلدانی یونانی، برخلاف هرودوت معتقد است که کوروش نه در جنگ با تومیریس، بلکه در نبرد با قوم دا ها کشته شده است. یا کتسیاس، پزشک و مورخ یونانی دیگر مورخی است که گفته های او مورد آنالیز تاریخ دانان قرار می گیرد. وی درباره مرگ کوروش گفته است که او با قومی به نام دِربیک به جنگ برخاست و در حین جنگ از روی اسبش بر زمین افتاد و یکی از لشگریان دربیک، با نیزه ای که به پایش می زند او را مجروح می نماید. گفته شده که پس از این اتفاق، آمورگس (پادشاه سکائی ها) به یاری سپاه ایران آمده و در نهایت دربیک ها در جنگ مغلوب می شوند. اما کوروش به دلیل میزان شدت جراحات وارده پس از اینکه کمبوجیه را به عنوان جانشین خود انتخاب می نماید، از جهان می رود.

در هر حال جدای از تحریفات تاریخی بسیار زیادی که معلوم نیست کدام درست است، ساخت فیلمی علیه تاریخ، مردم و تمدن ایران در سال های بعد از انقلاب تا به امروز با جدیت بیشتری دنبال شده است. مجلس شورای اسلامی در دوره های قبل تنها با طرح مدعیاتی گفته بود که قرار است تا با فعالیت های حقوقی و سیاسی در مقابل این اقدامات هالیوودی بایستند، اما تنها شعار آن داده شد. امیدواریم مجلس تازه کار فعلی بتواند این مدعیات را پاسخی مناسب دهد و از سوی دیگر سینماگران ایرانی نیز با ساخت فیلم های قدرتمند و جذاب از تاریخ چندید هزارساله ایران و تمدن باشکوه آن دفاع نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1017

به "خریداری فیلم ضدایرانی تومیریس توسط آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خریداری فیلم ضدایرانی تومیریس توسط آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید