عمارت اربابی؛بنای قاجاری در شهر قدیم الوند، عکس

به گزارش مجله عکسفا، در چند قدمی آرامستان و تپه تاریخی شهر الوند، آثاری از خانه ای قدیمی واقع شده است که با معماری سنتی و چشم نواز خود، بازگوی خاطرات دوران گذشته شهر سرسبز الوند است، خانه ای که به عمارت اربابی مشهور بوده است.

عمارت اربابی؛بنای قاجاری در شهر قدیم الوند، عکس

این عمارت که در انتهای جنوبی شهر، در بافت قدیم الوند واقع شده، از آثار دوره قاجار به شمار می رود و منزل ییلاقی ده الوند بوده است. عمارت در دو طبقه همکف و شاه نشین یا ایوان ساخته شده و از خشت با پوشش آجر به شکل تاق و قوس ساده با رواقهای تودرتو می باشد.

این عمارت در گذشته داری باغ مشجر بوده که در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است. مساحت این بنا در حدود 377 متر مربع است.

اطلاعات دقیق و معتبری از تاریخچه و سازندگان این بنا رسماً اعلام نشده است، امّا بعضی منابع تاریخ ساخت این بنا را به دوره قاجار یا اوایل پهلوی تخمین زده اند. این عمارت دو طبقه شامل همکف و شاه نشین است.

فضای طبقه اول شامل رواق های تو در تو با طاق قوسی و پوشش آجری و دو ورودی در شمال و شرق عمارت است که در غرب حیاط و باغ، دو راه پله بیرونی، طبقه همکف را به شاه نشین متصل می نماید. امید است در آینده موزه مردم شناسی در این مکان تاریخی تاسیس گردد.

با توجه به این که در شهرالوند تعداد محدودی بنای تاریخی وجود دارد، ثبت این اثر تاریخی نخستین قدم در راستای حفاظت، ساماندهی، بازسازی و احیای آن به عنوان موزه یا کاربری تاریخی-فرهنگی دیگر در این شهر الوند به شمار می رود. عمارت اربابی که در نزدیکی تپه تاریخی الوند قرار گرفته در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1466

به "عمارت اربابی؛بنای قاجاری در شهر قدیم الوند، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت اربابی؛بنای قاجاری در شهر قدیم الوند، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید