کوچک ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور، از آلیاژ حافظه دار استفاده می نماید

به گزارش مجله عکسفا، محققان دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی، کوچکترین ربات متحرک کنترل از راه دور دنیا را با عرض تنها نیم میلی متر ساخته اند. چنین ماشین های کوچکی می توانند بدون استفاده از محورهای هیدرولیک یا برق خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و بپرند.

کوچک ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور، از آلیاژ حافظه دار استفاده می نماید

این ربات ها با استفاده از مواد آلیاژی با حافظه ساخته م شوند که سپس به شکل دلخواه تغییر شکل پیدا میٰ نمایند. گرم کردن این آلیاژها باعث می گردد که آنها به شکل اولیه خود برگردند و یک پوشش نازک شیشه ای قادر است با حذف گرما آنها را به صورت ارتجاعی به شکل اولیه بازگرداند.

گرما در این مورد به وسیله یک لیزر اسکن تامین می شد که روی خرچنگ ها گرفته می گردد تا آلیاژ را گرم کند. از آنجایی که آنها بسیار کوچک هستند، گرما به سرعت پخش می گردد و اندازه پاسخگویی آنها حتی به 10 بار در ثانیه هم می رسد. جهت لیزر اسکن، جهت حرکت را مشخص می نماید.

سپس محققان هندسه های مختلف ساخت این ربات ها را امتحان کردند، از جمله ساختارهای سه پایه برای راه رفتن در آب، ساختارهای مارپیچی برای پرش.

ممکن است این ربات های کوچک را برای تعمیر یا مونتاژ سازه ها یا به عنوان دستیار جراحی برای باز کردن رگ های دچار گرفتگی، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومورهای سرطانی، در روش های کم تهاجمی، استفاده کرد.

چرا ابتدا آنها ربات های خرچنگی درست کردند؟

به گفته تیم تحقیقاتی، چون دانش آموزان از حرکات خزنده خرچنگ های کوچک الهام گرفته و سرگرم شدند.

منبع: دانشگاه نورث وسترن

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2062

به "کوچک ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور، از آلیاژ حافظه دار استفاده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور، از آلیاژ حافظه دار استفاده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید