گیاه دارویی برای زنان چیست؟

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران : کاکوتی یک گیاه قاعده آور است که مصرف آن در تنظیم قاعدگی های نامنظم موثر است.

گیاه دارویی برای زنان چیست؟

گیاه کاکوتی در درمان عفونت رحم و بعلاوه پاکسازی پوست کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگاران، خواص کاکوتی به عنوان یک داروی گیاهی برای مشکلاتی مثل دل درد یا سرماخوردگی از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است. گیاه کاکوتی که در اصلاح انگلیسی با نام ziziphora یا wild thyme شناخته می گردد؛ به خصوص در نواحی مختلف خراسان رضوی و شمالی می روید و استفاده از آن به عنوان طعم دهنده به لبنیات یا به شکل دمنوش محبوبیت فراوانی دارد.

خواص کاکوتی در لاغری

تحقیقات قابل ارائه ای از تاثیر کاکوتی در لاغری وجود ندارد. با این حال عرق این گیاه دارای خاصیت اشتها آور که می تواند منجر به افزایش وزن گردد. به طور کلی مصرف عرق کاکوتی در افراد لاغر می تواند باعث افزایش وزن طبیعی گردد و جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی افزایش وزن است.

خواص کاکوتی برای قاعدگی

کاکوتی یک گیاه قاعده آور است که مصرف آن در تنظیم قاعدگی های نامنظم موثر است. بعلاوه کاکوتی به عنوان یک گیاه با خاصیت بادشکن شناخته می گردد و با داشتن خواص ضد درد به عنوان یک داروی گیاهی در درمان دل درد و کمردردهای شدید قاعدگی توصیه می گردد.

خواص کاکوتی برای عفونت

مطالعات نشان داده است که عصاره کاکوتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی در شرایط آزمایشگاهی است. به گفته بعضی از محققان، تیمول، پولگون و پیپریتون گیاه کاکوتی می توانند عامل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن باشند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی با تقویت بدن به بهبود سریعتر عفونت ناشی از بیماری هایی مثل آنفولانزا، برونشیت و سرماخوردگی یاری می نماید.

خواص کاکوتی برای عفونت رحم

در طب سنتی به تاثیر مصرف دمنوش کاکوتی بر درمان عفونت رحم اشاره شده است، با این وجود تحقیقات علمی زیادی در این زمینه انجام نگرفته و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

کاکوتی و فشار خون

مطالعات اجرا شده روی کاکوتی نشان دهنده بالا رفتن فشار خون در نتیجه مصرف این گیاه دارویی است. به این علت به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند توصیه می گردد از مصرف مداوم و بیش از حد آن پرهیز نمایند.

خواص کاکوتی برای دیابت

مصرف عرق کاکوتی با تقویت سلول های پانکراس به بهبود فعالیت آن و تنظیم سطح انسولین یاری می نماید و به این ترتیب منجر به کاهش قند خون افراد دیابتی خواهد شد.

در تحقیقی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه کاکوتی بر تعداد سلولهای بتای فعال لوزالمعده در موشهای صحرایی دیابتی ناشی از استرپتوزوسین مورد آنالیز نهاده شد و نتایج نشان داد که عصاره این گیاه با فعال کردن فعالیت انسولین و در نتیجه افزایش تعداد سلولهای بتا را افزایش داده و منجر به کاهش گلوکز سرم در حیوانات مبتلا به دیابت می گردد. سایر محققان معتقد نیستند که اعمال فشار انسولین از سلول های بتا در نتیجه تأثیر عصاره کاکوتی بر کاهش گلوکز باشد، اما آنها معتقدند که احتمالاً خواص کاکوتی در دیابت مستقل از انسولین و به علت افزایش مصرف محیطی گلوکز مؤثر است و به این ترتیب سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

خواص کاکوتی برای معده

کاکوتی با داشتن خواص ضد التهابی و آرام بخش به کاهش دردهای معده، دل پیچه، نفخ شکم یاری نموده و بعلاوه سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. به علاوه کاکوتی دارای خواص ضد میکروبی است و خطر بروز به زخم معده ناشی از هیلکوباکتر را کاهش می دهد. به این منظور باید پس از هر وعده غذایی یک فنجان دمنوش کاکوتی بنوشید.

محققان با آنالیز اثر عصاره گیاه گیاه بر زخم معده ناشی از اسید استیک در موش صحرایی، تأثیر مثبت این عصاره را در بهبود زخم مشاهده کردند. آنها این اثر عصاره کاکوتی را به نقش آن در کاهش نسبت مرگ سلولی به تقسیم سلولی و بعلاوه افزایش رگزایی در غشای مخاطی معده مرتبط می دانند. یکی از ترکیبات اصلی کاکوتی، پولگون است که اثر ضد التهابی آن کاملاً شناخته شده است. Pulegon و 1,8-sineol ترکیبات اصلی عصاره این گیاه می توانند ترشح بیش از حد اسید در معده را کاهش دهند.

خواص کاکوتی برای پوست

استفاده از محصولات این گیاه چه به صورت خوراکی یا موضعی در تقویت و بهبود شرایط پوست موثر است. عرق کاکوتی مانند یک تونر طبیعی عمل می نماید که می توان هر شب برای پاکسازی پوست چند قطره از آن را روی پنبه ریخته و در نواحی مختلف پوست ماساژ داد، زیرا به رفع کردن سلول های مرده پوست یاری می نماید. روغن کاکوتی نیز از برترین روغن های توصیه شده برای پاکسازی و روشن شدن پوست است.

خواص کاکوتی با ماست

کاکوتی گیاهی است با رایحه معطر که بسیار شبیه آویشن است و برای خوش طعم کردن بعضی مواد غذایی لبنی به آنها اضافه می گردد. بعلاوه از آنجاییکه کاکوتی طبع گرم و خشک دارد به عنوان مصلح در بعضی غذاها از جمله ماست مصرف می گردد. کاکوتی بعلاوه باعث تقویت دستگاه گوارش شده و به بهبود هضم غذا هم یاری می نماید.

منبع: رکنا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1888

به "گیاه دارویی برای زنان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه دارویی برای زنان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید