آذربایجان غربی ضعف زیرساخت گردشگری دارد ، در استانداردهای بوم گردی کوتاهی شده است

به گزارش مجله عکسفا، نماینده مردم نقده و اشنویه گفت: استان آذربایجان غربی در زیرساخت های گردشگری ضعیف است.

آذربایجان غربی ضعف زیرساخت گردشگری دارد ، در استانداردهای بوم گردی کوتاهی شده است

خبرنگاران: عبدالکریم حسین زاده درباره وضعیت زیر ساخت گردشگری استان آذربایجان غربی به خبرنگاران گفت: استان آذربایجان غربی قبل از ایجاد زیر ساخت نیاز به آموزش دارد. این استان از نظر زیرساخت های کلان لازم برای رونق گردشگری ضعیف و در حوزه گردشگری کم کاری رخ داده است. پروازهای استان به نسبت آذربایجان شرقی یک ششم است در حالی که یکی از زیرساخت های گردشگری دسترسی است اما دراین استان نه تنها پرواز کم است بلکه کیفیت جاده ها هم استاندارد نیست. بنابراین ضعف مسیرها دسترسی ها باعث می شود نتوانیم از زیرساخت های گردشگری استفاده کنیم.

او درباره وضعیت اقامتگاه های بوم گردی این استان نیز گفت: نسبت به آموزش استانداردها و شاخص های بوم گردی کوتاهی شده است که این موضوع در کنار فضای سیاسی و اجتماعی آذربایجان غربی سبب شده سرمایه گذارها از استان خارج شوند، ضمن آنکه ما مسئولان هم سرمایه گذاری در بخش گردشگری را جدی نگرفته ایم. نسبت به ظرفیت های گردشگری ای که داریم در حق استانمان ظلم کردیم. باید کلان به موضوع نگاه کنیم و بپرسیم ایران با داشتن این حجم از ظرفیت های طبیعی و تاریخی چرا از نظر گردشگری و درآمدزایی از این طریق در رده کشورهای سرانجام خط است.

نماینده مردم نقده و اشنویه درباره سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: مهم ترین مشکل ما در راه پیشرفت استان تقابل فرهنگی است که باعث شده مردم از هم و از مسئولان دور باشند. در شهرهای این استان ثروتمندانی داریم که حاضر به سرمایه گذاری در استان و شهر خودشان نیستند، سرمایه خود را به استان مرکزی می برند، ترک های آذربایجان غربی سرمایه خود را به تبریز می برند. بنابراین ما نه تنها جاذبه سرمایه گذاری در استان ایجاد نکردیم بلکه شاهد فرار سرمایه هم هستیم چرا که امنیت اقتصادی در این استان شکل نگرفته است.

او با اشاره به تاثیر مسائل محیط زیستی در استان نیز گفت: دریاچه ارومیه واقعا استان ما را فلج کرد، بحث گرد و غبار و محیط زیست ما را اذیت کرد. این معضل خشکی دریاچه ارومیه هم برنامه ریزی های استان آذربایجان غربی را تحت تاثیر قرار داد ضمن آنکه پیش از آن هم زمانی که دریاچه پرآب بود، ما از توان و ظرفیتش بهره نمی بردیم. در تمام این سال ها هیچ جشنواره مرتبط با ورزش ها و گردشگری آبی برگزار نکردیم در حالی که در کشورهای همسایه از چنین ظرفیتی برای جذب سرمایه و گردشگری استفاده می شود. ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان می توانستند جامعه هدف ما برای جذب گردشگر در تفریحات آبی دریاچه ارومیه باشند اما ما این فرصت را از دست دادیم و به ترکیه واگذار کردیم. ترکیه برای 36 سال بنادر خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و از درآمد آن برای توسعه پایدار استفاده می کند اما ما به جای استفاده از ظرفیت دریاچه ارومیه آن را خشک کردیم و سال هاست به تبع آن تمام برنامه ریزی های استان به هم ریخته است. نه به ظرفیت درمانی دریاچه توجه کردیم نه گردشگری، به همین دلیل اگر به دنبال یافتن دلایل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی در زمینه گردشگری هستیم باید توجه کنیم که مدیران این استان توسعه یافته نیستند، ذهن مدیران استانی باید اول توسعه را باور کند تا مردم هم آن را بپذیرند.

منبع: چمدان
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 231

به "آذربایجان غربی ضعف زیرساخت گردشگری دارد ، در استانداردهای بوم گردی کوتاهی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان غربی ضعف زیرساخت گردشگری دارد ، در استانداردهای بوم گردی کوتاهی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید