چه زمانی صنعت گردشگری بهبود می یابد؟

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران/خراسان رضوی بیماری همه گیر کووید -19 تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده ای داشته و باعث شده است تا کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه آسیب های بسیاری را تجربه کنند و در این میان، برخی از گروه ها بیشترین آسیب را دیده اند بنابراین آغاز دوباره گردشگری در آغاز بهبود و رشد موثر خواهد بود و البته ضروری است که همه از مزایای آن بهره مند شوند.

چه زمانی صنعت گردشگری بهبود می یابد؟

محققان با پاسخ به این سوال که صنعت گردشگری کشورهای مختلف چگونه تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفتند و چه موقع بهبود خواهند یافت موارد مختلفی را بررسی کردند که به نام نمونه گردشگری برخی از کشورها در ایام کرونایی در ذیل ارائه شده است.

گردشگری چین

صنعت مسافرت و گردشگری چین از دهه 1980، پس از شروع دوران اصلاحات و گشایش دولت، به محرک اصلی اقتصاد داخلی این کشور تبدیل شده است. گردشگری این کشور را به یکی از پرجنب وجوش ترین بازارهای مسافرتی در جهان تبدیل کرده است. با این حال، این صنعت به دلیل قرنطینه، محدودیت های سفر و ترس مسافران از ابتلا به بیماری کووید -19، یکی از سخت ترین آسیب های همه گیری ویروس کرونا را متحمل شده است.

در سال 2016 بیش از 6 میلیارد گردشگر به کشور چین سفر کرده اند و این صنعت حدود 11 درصد (10.94 یوان) به کل تولید ناخالص داخلی چین کمک کرده است. گردشگری در کشور چین به نام یک کارفرمای بزرگ است و 10 درصد از جمعیت شاغل چین را تشکیل می دهد. این بخش 28.25 میلیون نفر به طور مستقیم و 79.97 میلیون نفر به طور غیر مستقیم را به کار گرفته است.

اداره ملی گردشگری چین برای ارزیابی گردشگری در این کشور کیفیت همه جاذبه های گردشگری آن ازجمله ایمنی، تمیزی، بهداشت، خرید و حمل ونقل را مورد بررسی قرار گرفته است. البته تعداد بازدیدکنندگان از یک جاذبه هم بر رتبه آن تاثیر دارند، به نام مثال یک جاذبه با رتبه برتر، معمولا سالانه بیش از 600 هزار بازدیدکننده دارد که 50 هزار نفر مرتبط با خارج از کشور هستند. ساکنان شهرها به دلیل شیوع بیماری همه گیر و محدودیت از سفرهای کوتاه ازجمله قدم زدن و پیاده روی در شهر که به آنان امکان می دهد بدون طی مسافت طولانی از طبیعت لذت ببرند استقبال می کنند. فعالیت های محدود در فضای باز و گذراندن زمان بیشتر در داخل خانه هم عامل رونق تورهای مجازی شد تا گردشگران به صورت مجازی از نقاط دیدنی بازدید کنند.

صنعت گردشگری چین در سال 2020 با شیوع بیماری کووید- 19 با آسیب های بسکمک روبرو شد. بسکمک از موارد مرتبط با گردشگری به حالت تعلیق درآمدند و به گفته وزارت فرهنگ و گردشگری، آمار گردشگران از 4.98 میلیون در سه ماهه اول در اوج همه گیری به 7.79 میلیون در سه ماهه دوم و 19.71 میلیون در سه ماهه سوم افزایش یافته است همچنین، در نیمه اول سال 2021، تعداد سفرهای داخلی 40 درصد کاهش داشت و به 1.871 میلیارد دلار رسید و کل هزینه های گردشگری داخلی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 حدود 40 درصد کاهش یافت و 1.63 تریلیون یوان شد.

در سال 2019، صنعت مسافرت و گردشگری چین 10.94 تریلیون یوان (1.6 تریلیون دلار آمریکا) به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرد اما این بخش با شیوع ویروس همه گیر کرونا آسیب های زیادی متحمل شد و بیشترین شیوع بیماری مرتبط با سویه دلتا بود که منجر به آسیب های بسکمک به این بخش شد. توسعه سویه دلتا منجر به بروز خسارات بسکمک در گردشگری شد، برخی از دولت های استانی تنها منطقه ها میانه و پرخطر را معین کردند، در حالی که برخی دیگر از مردم خواستند از سفرهای بین استانی خودداری کنند.

چین انتها فقر شدید را اعلام کرده است؛ در سال 2019، گردشگری به نام نجات از فقر شدید شناخته شد. اکنون دولت منطقه ها فقیرنشین روستایی را بررسی می کند تا اطمینان حاصل شود که مردم دوباره در سختی قرار نخواهند گرفت. یکی از راه های انجام این کار، گردشگری است که در بسکمک از منطقه ها روستایی سراسر کشور چین به یک تجارت رایج تبدیل شده است. شهر قدیمی کیکو در حومه شهر لیولیانگ در استان شانسی در شمال چین در بین گردشگران برجسته شده است.

در سال های اخیر، مقامات محلی شروع به تشویق روستاییان برای ارائه خدمات به گردشگران، ایجاد زیرساخت های حمل ونقل و بهبود امکانات زندگی کرده اند و اکنون شهر با رونق گردشگران دوباره رونق می گیرد. گردشگری تغییرات بزرگی به ارمغان آورده است. بسکمک از زنان سالمند در برخی از منطقه ها به نام راهنمایان تورهای گردشگری هستند و از این طریق درآمد کسب می کنند. متاسفانه تعداد گردشگران به دلیل شیوع بیماری همه گیر کاهش یافته است اما مقامات می گویند در صورت کاهش موارد ابتلا پیش بینی می کنند که سالانه تعداد گردشگران در شهر و منطقه ها اطراف آن تا سال 2026 به 3میلیون نفر برسد.

گردشگری ترکیه

در آخرین به روزرسانی گردشگری ماه آگوست، ترکیه گفت که ورود گردشگران به این کشور آزاد است البته انجام واکسیناسیون و کاهش محدودیت به نام نوترین رویکرد کشور ترکیه برای رسیدگی به موضوع بیماری کروناست. ترکیه تصمیم گرفته است تا رویکرد خود برای روبرو با بیماری کووید- 19 را تغییر دهد. دولت اعلام کرده است که آنها حداقل تا ماه اکتبر محدودیت های بیشتری را اعمال نخواهند کرد، بلکه بخش خصوصی را تشویق به پیوستن به برنامه های واکسیناسیون خواهند کرد. هدف وزارت بهداشت افزایش آگاهی در بین افراد و ایمن سازی 70 درصد از مردم این کشور تا ماه سپتامبر است.

ترکیه در تلاش برای مهار افزایش بسیار سریع عفونت های نو، تغییراتی در الزامات ورود خود ایجاد کرده است. به گفته فاهرتین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، 95 درصد از بیماران بستری در بیمارستان واکسینه نشده اند. در این کشور، ورود گردشگران برخی از کشورها ممنوع شده است و این افراد باید تست کرونا منفی و قرنطینه 14 روزه را بگذرانند و مسافران انگلستان، ایران، مصر و سنگاپور باید نتیجه آزمایش منفی PCR را که در 72 ساعت گذشته قبل از ورود گرفته شده ارائه دهند. به بازدیدکنندگان کاملا واکسینه شده از کشورهای دیگر اجازه ورود بدون آزمایش یا شرایط قرنطینه داده می شود.

ترکیه به نام ششمین مقصد محبوب جهان در سال 2019، در مقایسه با سایر کشورها بود، در آن سال میزبان بیش از 52 میلیون بازدیدکننده ازجمله حدود 7 میلیون ترک ساکن خارج از کشور شد، ترکیه در سال 2019 نزدیک به 35 میلیارد دلار درآمد گردشگری کسب کرد و سال گذشته به دلیل محدودیت های مربوط به بیماری همه گیر، تعداد گردشگران خارجی 69 درصد کاهش یافت و به حدود 16 میلیون نفر رسید و درآمد گردشگری هم به 12 میلیارد دلار کاهش یافت.

درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری 2.4 میلیارد دلار و در سه ماهه دوم 3 میلیارد دلار بوده است. ورود گردشگران خارجی با ورود گردشگران از روسیه، آلمان و کشورهای عربی نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است اما همچنان در سطح سال 2019 به جای مانده است. امید بازیابی گردشگری ترکیه در تابستان در پی تلفات ناشی از همه گیری کووید -19 در میان آتش سوزی های بی سابقه در استان های جنوبی و جنوب غربی از بین رفت. هنوز برای ارزیابی تاثیر این آتش سوزی ها بر بخش گردشگری زود است اما عواقب آن به زودی احساس می شود.

گردشگری دبی

دبی که زمانی بیابان بود، اکنون منطقه ای مدرن و مورد علاقه گردشگران است. امروزه این شهر میزبان گردشگران برای بازدید برخی از دیدنی ترین ساختمان ها و آسمان خراش هاست. در این منطقه از همه نوع مسافر (مجرد، زوج نو، خانوادگی و موارد دیگر) استقبال می شود. طی دهه گذشته، دبی به طور مرتب در فهرست 10 شهر پربازدید جهان قرار گرفته است. کل بازدیدکنندگان بین المللی در سال 2020، 5.51 میلیون نفر و مجموع بازدیدکنندگان بین المللی در طول ژانویه تا مه 2021 به میزان 2.06 میلیون نفر بود. تعداد کل هتل ها برای اقامت 715، اتاق های موجود در دبی 128هزار 545 و میانگین نرخ روزانه اتاق ها در دبی 397 درهم است. باوجود بیماری همه گیر و محدودیت های سفر در سال 2020، دبی بیش از 5.5 میلیون گردشگر را به خود جذب کرد. علاوه بر جاذبه های گردشگری مشهور، دبی هتل های مجهز برای پذیرش گردشگران را دارد.

اداره بهداشت دبی (DHA) از ساکنان و بازدیدکنندگانی که با بیماران کرونایی تماس داشته اند و علامتی ندارند، خواست تا 10 روز قرنطینه خانگی داشته باشند. تماس نزدیک به افرادی گفته می شود که بیش از 15 دقیقه در فاصله 2 متری یک مورد فعال تایید شده قرار داشته باشند و در صورت بروز علائم در دوران خانه نشینی باید از آزمایش کووید- 19 برای معین شرایط سلامتی انجام دهند.

در اوایل سال جاری، امارات متحده عربی ورود برخی از کشورها به امارات و همچنین پروازها را ممنوع کرد. مسافرانی از پاکستان، هند، ویتنام، بنگلادش و دیگر کشورها ماه ها در بلاتکلیفی تغییر قوانین و تشدید محدودیت ها قرار گرفتند. از جولای و آگوست، اقدامات تدریجی برای رفع محدودیت ها انجام شده است. در حال حاضر ورود مسافران از کشورهای بنگلادش، نیجریه، ویتنام، زامبیا و اندونزی به مقصد دبی امکان پذیر نیست زیرا آزمایش سریع پی سی آر در فرودگاه ارائه نمی شود.

پنج شهر پربازدید جهان بر اساس تعداد بازدیدکنندگان شامل بانکوک 22.78 میلیون، پاریس 19.10 میلیون، لندن 19.09 میلیون، دبی 15.93 میلیون و سنگاپور 14.67 میلیون است. به گزارش Travel Medium، دبی چهارمین شهر پربازدید جهان پس از بانکوک، پاریس و لندن است. بانکوک در رتبه اول این فهرست قرار گرفته است و تعداد بازدیدکنندگان آن بیش از 22 میلیون نفر است. پاریس، دومین شهر پربازدید در جهان با ساختمان های کلاسیک خود، پل های طاقدار و بلوارهای زیبا، بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند؛ این شهر به طور میانه 19.10 میلیون بازدیدکننده دارد. لندن که به دلیل معماری گوتیک معروفیت دارد، سومین شهر پربازدید در جهان است؛ این شهر بیش از 19 میلیون گردشگر را به خود جذب می کند.

دبی رتبه چهارم در این فهرست را با حدود 16 میلیون بازدیدکننده بین المللی دارد و به دلیل ساختمان های مرتفع، مراکز خرید بزرگ و سفرهای بیابانی محبوب است. سنگاپور با حدود 15 میلیون بازدیدکننده در رتبه پنجم این فهرست قرار گرفته است. این شهر سرسبز و ابتکاری با مراکز فروش منحصربه فرد، بازارهای خیابانی و رستوران های خوب، مکانی گردشگری است. دبی انتظار دارد تا در نمایشگاه اکسپو پذیرای یک میلیون بازدیدکننده باشد، البته همه افراد باید نتیجه منفی آزمایش کووید- 19 ارائه دهند و با توجه به کشوری که از آن آمده اند نیاز به انجام آزمایش مجدد هم ارائه می شود.

روز جهانی گردشگری

سازمان ملل متحد روز جهانی گردشگری (27 سپتامبر) را در سال 1979 برای افزایش آگاهی از اهمیت گردشگری و ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن معین کرد و سال جاری چهل و دومین سالگرد آن برگزار شد. سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) روز جهانی گردشگری 2021 را به نام روزی برای تمرکز بر گردشگری برای رشد فراگیر معین کرده است. این سازمان از کشورهای عضو و همچنین سایرین، مشاغل و افراد دعوت کرده تا از توانایی منحصربه فرد گردشگری برای اطمینان از اینکه هیچ کس عقب نماند، اطمینان حاصل کنند تا جهان دوباره بازگشایی شود و به آینده امید دارد. روز جهانی گردشگری که هر سال در 27 سپتامبر (5 مهرماه) برگزار می شود، روزی است که به آگاهی از ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گردشگری و سهم این بخش در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می کند. مرنام رسمی سال جاری به میزبانی ساحل عاج برگزار و از توانایی گردشگری در توسعه همه جانبه تجلیل شد و در عین حال برای میلیون ها نفر در سراسر جهان فرصت ایجاد خواهد کرد.

منابع

unwto.org

careourearth.com

scmp.com

planeta.com

policyforum.net

news.cgtn.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1790

به "چه زمانی صنعت گردشگری بهبود می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی صنعت گردشگری بهبود می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید