از حذف بن کارت های بخش بین الملل تا منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران: نمایشگاه کتاب تهران در هفته گذشته روزهای پرخبر بسیاری داشت که از مهمترین آن ها می توان به حذف بن کارت های بخش بین الملل و منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه اشاره نمود.

از حذف بن کارت های بخش بین الملل تا منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، در حالیکه تنها 13 روز به افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی مانده است، حجم اطلاع رسانی و اخبار از عظیم ترین رویداد فرهنگی کشور بر خلاف هفته های گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است.

مرور اخبار نمایشگاه کتاب تهران در هفته ای که گذشت نشان می دهد که اکثر بخش های اجرایی نمایشگاه فعالیت های خود را که به گفته علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سال جاری ماه ها قبل از شروع هر ساله شروع نموده اند، به سرانجامی رسانده اند.

کتاب، چشمه جوشان دانایی؛ شعار نمایشگاه بیست و ششم

در نخستین روزهای هفته گذشته ، کتاب، چشمه جوشان دانایی به عنوان شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام شد.

تغییر مکان افتتاحیه و اختتامیه

هم چنین محمد عظیمی قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران که پیش از آن از انتقال بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی و جایگزینی بخش دانشگاهی در مکان سابق بخش بین الملل اطلاع داده بود، از برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیست و ششمین دوره این رویداد بین المللی در خارج از مصلی و در محل استقرار ناشران خارجی سخن گفت.

ضوابط حضور ناشران داخلی بدون تغییر

مجید حمیدزاده مدیر کمیته نظارت محتوایی نیز با بیان این مطلب که ضوابط و مقررات حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران از سوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شده است، می گوید: آثاری که برخلاف چارچوب تمامیت ارضی کشور باشند همچنین آثاری که زمینه ساز ایجاد اختلافات قومی و هرج و مرج در کشور شوند، در بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه نخواهند شد.

وی ادامه می دهد: این کمیته از عرضه آثاری که با ملاک ها و هنجارهای اخلاقی و همچنین ارکان دینی و اعتقادی کشور مغایر باشند، در بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جلوگیری خواهد نمود.

حمیدزاده بر عرضه تازه های نشر در نمایشگاه کتاب تهران تاکید می نماید و می گوید: بر اساس ضوابط و مقررات عرضه کتاب ها در بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتاب هایی می توانند در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عرضه شوند که تاریخ انتشار آن ها به سال های 1389، 1390 و 1391 مربوط می شوند.

تغییر سایت ثبت نام بن کارت های دانشجویی در پی ایراد فنی سایت قبلی

یکی دیگر از اتفاقات خبرساز مربوط به نمایشگاه کتاب تهران در هفته گذشته اعلام سایت www.ketabkhaneh.ir برای ثبت نام بن کارت های دانشجویی بود، که پس از دو روز که این وب سایت که به دلیل مسائل فنی در دسترس نبود و اعتراض بسیاری از دانشجویان را در پی داشت، با سایت جدید به آدرس http:، ، tibf.net تغییر یافت و مهلت ثبت نام نیز از 31 فرودین به 6 اردیبهشت تغییر کرد.

اتمام جانمایی بخش کودک و نوجوان و آماده سازی بخش گمرک

اتمام چادرکشی بخش های آموزشی، کودک و نوجوان و آماده سازی نهایی بخش گمرک برای دریافت کتاب های خارجی از دیگر اقدامات اجرایی در نمایشگاه کتاب تهران بود که مسئول کمیته پشتیبانی و تدارکات با اشاره به آن از پیشرفت 80 درصدی مراحل اتصال برق و 50 درصدی مخابرات نمایشگاه کتاب خبر می دهد.

منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه

مسئولان بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران در نخستین روزهای برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری از حضور میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران اطلاع داده و هند را به عنوان اولین میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران معرفی کردند، اما پس از چندی از انتشار این خبر، شنیده هایی مبنی بر ابهام در حضور هند به عنوان میهمان ویژه به گوش رسید تا اینکه محمد عظیمی حضور هند به عنوان میهمان ویژه را منتفی دانست.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با بیان این مطلب که انتخاب میهمان ویژه باید از یکی دوسال قبل انجام گردد تا کشور میهمان فرصت های فرهنگی برای حضور ویژه در نمایشگاه کتاب تهران را فراهم کند، گفت: هند در نمایشگاه کتاب حضور خواهد داشت اما نه به عنوان میهمان ویژه.

حذف بن کارت های بخش بین الملل

حذف بن کارت های بخش بین الملل دیگر خبر مهم نمایشگاه کتاب تهران در هفته گذشته بود که علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه کتاب تهران به آن اشاره نمود و گفت: برای سهولت امر بن کارت های بخش بین الملل حذف شده و خرید تنها به وسیله ثبت سفارش میسر است.

4 واحد اورژانس و 10 پزشک سیار در نمایشگاه کتاب

وی هم چنین از جانمایی اورژانس در 4 نقطه مصلی و 10 پزشک سیار در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران در مصلی اطلاع داد و گفت: تسهیلاتی برای حضور ناشرانی که کمتر از 35 عنوان کتاب(از شرایط و مققرات حضور در نمایشگاه) داشته اند را فراهم کردیم.

مناظره کاندیدای انتخابات در نمایشگاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در رأس مسئولان نمایشگاه کتاب تهران نیز در هفته گذشته برای نخستین بار به استفاده از فضای نمایشگاه کتاب تهران برای حمایت از برگزاری انتخاباتی شکوهمند اشاره نمود و گفت: به یقین کاندیدای انتخابات از نمایشگاه کتاب تهران بازدید خواهند کرد، ما نیز در صدد هستیم تا در صورت موافقت وزارت کشور و شورای نگهبان زمینه مناظره کاندیدا را در نمایشگاه کتاب فراهم کنیم.

برپایی بیش از 200 نشست تخصصی

برپایی بیش از 200 نشست تخصصی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری غرفه حماسه سیاسی، حماسه مالی از دیگر اخبار نمایشگاه کتاب تهران در هفته گذشته بود.

امیرزاده معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران با اعلام این خبر گفت: تاکنون برگزاری 200 نشست در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران قطعی شده است، که این 200 نشست در قالب کارگاه ها و نشست های تخصصی برگزار خواهند شد. کوشش داشته ایم تا نشست ها نسبت به سال های گذشته از نظر کیفیت برگزاری و محتوا ارتقا داشته باشد و ضرورت های امروز در حوزه مسائل پژوهشی، فرهنگی و هنری با محور کتاب در اولویت انتخاب موضوع نشست ها قرار بگیرد.

امیرزاده ادامه داد: تمدن اسلامی، قیام 15 خرداد، سبک زندگی، حضرت فاطمه(س)، شهید مطهری در کنار حوزه کتاب و نشر از مهم ترین محورهای نشست های نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود.

وی با اشاره به شعار سال حماسه سیاسی، حماسه مالی و فعالیت هایی که در این راستا در نمایشگاه کتاب برگزار می گردد، گفت: ما غرفه ای به نام حماسه سیاسی و حماسه مالی در زیر مجموعه معاونت علمی ـ فرهنگی تدارک دیده ایم که در این غرفه در کنار معرفی مهم ترین آثار منتشر شده در این حوزه منتشر شده است، نشست های تخصصی نیز برگزار می کنیم.

ناشران شهرستانی و کاروان های دانشجویی میهمان زائر سرای حرم امام خمینی

استفاده ناشران شهرستانی و کاروان های دانشجویی بازدید کننده از نمایشگاه کتاب تهران از زائرسرای حرم امام خمینی(ره) به صورت رایگان دیگر خبر نمایشگاه کتاب تهران در هفته گذشته بود، خبری که از سوی کمیته رفاهی نمایشگاه اعلام شد.

ور

منبع: تسنیم
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 504

به "از حذف بن کارت های بخش بین الملل تا منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حذف بن کارت های بخش بین الملل تا منتفی شدن حضور هند به عنوان میهمان ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید