امیر نیکیار مشهور به آقا نیکی درگذشت

به گزارش مجله عکسفا، امیر نیکیار بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با نقش آقا نیکی در فکر مخاطبان ماندگار شده بود امروز صبح (16 مرداد ماه) درگذشت.

امیر نیکیار مشهور به آقا نیکی درگذشت

به گزارش ایلنا، نازنین نیکیار، دختر امیر نیکیار بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با تایید فوت پدرش گفت: پدر چند ماهی بود که با بیماری سرطان درگیر بود و متاسفانه امروز صبح دار فانی را وداع گفتند.

وی اضافه نمود: دیروز ظهر حال پدر رو به وخامت گذاشت و او را به بیمارستان عرفان رساندیم که با توجه به پیشرفت بیماری کوشش پزشکان حاصل نداشت و پدر فوت شدند.

امیر نیکیار با نقش آقا نیکی در فکر مخاطبان ماندگار شده بود.

این هنرمند فقید، در محله جنوب تهران در حوالی خیابان 17 شهریور در سال 1331 به جهان آمده و جوانی و نوجوانی را در میدان خراسان تهران گذراند. نمایش و اجرای تئاتر را از اعیاد شعبانیه و مراسم جشن های مذهبی شروع کرد.

امیر نیکیار از بنیان گذاران طنز نمایشی بعد از انقلاب است و او را پایه گذار نمایش های طنز می نامند. او بیش از 5 دهه سابقه فعالیت در عرصه بازیگری در سینما و تئاتر و تلویزیون را داشت و از پیشکسوتان با ارزش کشورمان بود.

مرحوم نیکیار، از سال 1348 بطور حرفه ای وارد بازیگری شد و کارش را از مرکز رفاه خانواده در قالب برنامه های ویژه جوانان شروع کرد

او زیر نظر مدرسینی چون داریوش مودبیان و بهزاد فراهانی فعالیت جدی تئاتر را شروع کرد و با بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، مهدی میامی و … همدوره بود. وی علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگرانی هم تجاربی کسب نموده که اولین کارگردانی او در تئاتر، نمایش برترین بابای جهان است.

امیر نیکیار بعد از مدتی فعالیت در تئاتر به عضویت کاخ جوانان عایدی و با پرویز پرستویی و نقی سیف جمالی تیم هنری تشکیل دادند.

ابتدا با دستیار کارگردانی و مدیر صحنه در پروژه هدی تلویزیونی وارد رسانه ملی شد. او در سریال قرن سرنوشت با بازی سعید نیک پور، سریال امیرکبیر و سلطان و شبان دستیار کارگردان و مدیر صحنه بود. او بعلاوه سابقه همکاری با پوران درخشنده را در کارنامه خود دارد.

اولین برنامه ای که امیر نیکیار در تلویزیون ایفای نقش داشت، جنگ هفته بود و پس از آن در جنگ شبانه و سایر برنامه های طنز آن موقع تلویزیون ایفای نقش داشت.

او خالق نقش و کاراکتر آقا نیکی بود. فردی ساده لوح که مانند بهلول بود. نیکیار با نقش آقا نیکی در دهه 70 جای خود را در بین مردم و مخاطبان باز کرد. اما بعد از مدتی آقا نیکی و داستان هایش انتها یافت.

مرحوم نیکیار دلیل ادامه ندادن کاراکتر آقا نیکی در تلویزیون را آن را اینگونه اعلام کرد: کم کم به نقطه ای رسیدم که در نقش آقا نیکی اشباع شده و با این سن و موی سفید نمی شد دیگر آن فعالیت گذشته را انجام داد. نقشم را خیلی دوست داشتم و خیلی برای رسیدن آقا نیکی به جایگاهی که داشت زحمت کشیدم و با تمام توان آن را باور داشتم.

او بعد از خداحافظی با آقانیکی، به سراغ شعر و آهنگ رفته و ده سال هم شعر و آهنگ آماده نموده و به صورت نوار کاست وارد بازار میکرد.که آهنگ ترگل و ورگل آن از استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شد.

امیر نیکیار در سالهای آخر عمر خود، اقدام به ایجاد گروه شاهپرک کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1727

به "امیر نیکیار مشهور به آقا نیکی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیر نیکیار مشهور به آقا نیکی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید