ایران از 3 روش برای تولید واکسن کرونا استفاده کرد

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، نخستین فرآورده آماده آزمایش بالینی تزریقی-استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ایران ساخت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

ایران از 3 روش برای تولید واکسن کرونا استفاده کرد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این آئین، با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی تاریخ پژوهش کشور است، گفت: این مؤسسه قدیمی ترین سازمان پژوهشی است که با ساخت این واکسن به جایگاه واقعی خود در کشور و منطقه رسیده است.

ستاری اضافه کرد: وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا شبانه روز جهادگونه در تلاش بود تا هر چه زودتر این بیماری را در کشور کنترل کند. مؤسسه رازی نیز یکی از مجموعه هایی است که تلاش زیادی برای ساخت واکسن داشت. ایران یکی از کشورهای پیشرو در ساخت واکسن است البته در مقاطعی اشتباه حرکت کردیم اما امروز با ساخت واکسن کرونا دوباره به راه اصلی برگشتیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تولید واکسن با روش پروتئین نوترکیب را یکی از مطمئن ترین و بهترین روش ها در دنیا برای تولید واکسن کووید 19 دانست و گفت: مؤسسه رازی نیز با این روش اقدام به تولید واکسن کرده است .

ستاری با بیان اینکه استفاده از روش های مختلف برای ساخت واکسن در ایران یک اتفاق خوب و اثرگذار است، اظهار داشت: در ایران 3 روش برای تولید واکسن کووید 19 انتخاب شده است . همه این کارها نیز با اتکا به توان دانشی داخلی امکان پذیر شد. ایران در حوزه تولید دارو، واکسن و زیست فناوری توانمند است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اضافه کرد: بزرگ ترین شرکت های فعال حوزه زیست فناوری در ایران فعالیت می کنند. شرکت های توانمندی که در بروز بحران ها به میدان می آیند و نیازهای داخلی را به شکلی مطمئن تأمین می کنند.

ستاری تولید واکسن در ایران را یک افتخار ملی دانست و تاکید کرد: امروز با اتکا به توان دانشی جوانانمان انواع واکسن دام، طیور و انسانی در کشور تولید می شود و شرایط برای توسعه آنها نیز فراهم است. باید از این جوانان حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگاران، فرآورده آماده آزمایش بالینی تزریقی-استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید 19 دومین محصول ایران ساخت در حوزه مقابله با کرونا است که با نام کوو پارس توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است. این محصول تزریقی و استنشاقی، پس از صدور مجوز از سوی کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وارد مرحله آخر خود (آزمایش انسانی) شد تا زمینه برای تولید انبوه آن فراهم شود.

در واکسن کوو پارس یکی از پروتئین های ویروس کرونا به نام اسپایک استفاده شده و باتوجه به اینکه این پروتئین از نظر ساختاری کمتر دستخوش جهش می شود، واکسن در برابر تغییرات ژنتیکی ویروس اثربخشی خود را از دست نمی دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1446

به "ایران از 3 روش برای تولید واکسن کرونا استفاده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از 3 روش برای تولید واکسن کرونا استفاده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید