بر اساس تحقیقات OpenAI تا به امروز 8.5 میلیارد دلار هزینه نموده و احتمالا باید یک زیان 5 میلیارد دلاری را هم تحمل کند!

به گزارش مجله عکسفا، تحقیقات نشان می دهد که OpenAI تا به امروز 8.5 میلیارد دلار برای آموزش هوش مصنوعی و استخدام کارمندان هزینه نموده و ممکن است به سمت زیان 5 میلیارد دلاری حرکت کند.

بر اساس تحقیقات OpenAI تا به امروز 8.5 میلیارد دلار هزینه نموده و احتمالا باید یک زیان 5 میلیارد دلاری را هم تحمل کند!

هوش مصنوعی مولد عایدیهای میلیارد دلاری ایجاد می نماید اما این عایدیها برای پوشش هزینه های عملیاتی کافی نیستند.

شرایط مالی OpenAI

کاربران عادی احتمالاً با شنیدن هوش مصنوعی مولد به یاد ChatGPT می افتند که به عنوان معروف ترین و پرکاربردترین سیستم مدل زبان بزرگ (LLM) در دنیا شناخته می گردد. یک گزارش تحقیقی درباره شرایط مالی سازنده آن، OpenAI، نشان می دهد که علیرغم محبوبیت، هزینه های بزرگ آموزش مدل های هوش مصنوعی و اجرای سرورهایی که آنها را میزبانی می نمایند، به قدری زیاد است که شرکت ممکن است تا سرانجام سال مالی با زیان عملیاتی 5 میلیارد دلاری روبرو گردد.

این گزارش به نقل از The Information و بر اساس ارقام به دست آمده از صورت های مالی داخلی منتشر نشده و دیگر منابع اطلاعاتی است. OpenAI که در سال 2015 تأسیس شد، به علت سرمایه گذاری های متعدد، از جمله سرمایه گذاری های میلیارد دلاری مایکروسافت، به این مقدار و گستردگی رسیده است.

سرمایه گذاری مایکروسافت

آخرین تزریق نقدی، 10 میلیارد دلاری در اوایل سال 2023، در ازای 75 درصد از سودهای OpenAI و 49 درصد از سهام شرکت بود، بعلاوه شامل ادغام ChatGPT با Bing و سایر سیستم های مایکروسافت می شد. در ازای این سرمایه گذاری، OpenAI به سرورهای ابری Azure با هزینه کم دسترسی دارد.

پیش بینی زیان عملیاتی

گزارش The Information حاکی از آن است که OpenAI عایدی کافی نداشته و ممکن است تا سرانجام سال مالی با زیان عملیاتی 5 میلیارد دلاری روبرو گردد. ادعا شده که OpenAI تقریباً 7 میلیارد دلار برای آموزش مدل های زبان بزرگ (LLM) و استنتاج و تا 1.5 میلیارد دلار برای استخدام کارکنان هزینه نموده است. تحلیل گران دیگر تخمین زده اند که اجرای ChatGPT روزانه حدود 700 هزار دلار به علت هزینه سرورهای هوش مصنوعی انویدیا، هزینه دارد، اگرچه معین هزینه دقیق امکان پذیر نیست.

چالش های مالی OpenAI

مشکل به نظر می رسد چند وجهی باشد. OpenAI به شدت به دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) علاقه مند است و این مساله به طور قابل توجهی بخشی از سودها را مصرف می نماید. بعلاوه، این شرکت تنها شرکت توسعه دهنده سیستم های هوش مصنوعی مولد نیست و با رقابت از سوی Anthropic، آمازون، گوگل، انویدیا، متا، xAI و شرکت های دیگر روبرو است. اگرچه ChatGPT شناخته شده ترین است، سهم آن از کل عایدیهای بازار هوش مصنوعی مولد در حال کاهش است.

منظره آینده

اگرچه The Information ادعا نموده که OpenAI ممکن است ورشکسته گردد، این اولین بار نیست که چنین ادعایی مطرح می گردد. هشدارهای جدی درباره آینده این شرکت هوش مصنوعی در سال گذشته نیز مطرح شد، اما تحلیل گران دیگر اشاره کردند که هزینه نسبی آموزش هوش مصنوعی، استنتاج و ساخت تراشه ها با ورود شرکت های بیشتر به بازار کاهش خواهد یافت.

با توجه به مقدار سرمایه گذاری کل مایکروسافت، به نظر نمی رسد که OpenAI به این زودی ها به سمت ورشکستگی حرکت کند. اوایل سال جاری، ارزش آن حدود 80 میلیارد دلار تخمین زده شد و در حالی که این مبلغ بسیار زیادی است، مایکروسافت می تواند در صورت لزوم آن را به طور کامل خریداری کند، هرچند چنین خریدی به احتمال زیاد به وسیله کمیسیون های ضد انحصار در سراسر دنیا مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

OpenAI می تواند هزینه های استفاده از ChatGPT را افزایش دهد تا عایدیها را بهبود بخشد، اما این احتمالاً منجر به کاهش تعداد کاربران روزانه خواهد شد. شاید امید اصلی OpenAI برای آینده این است که سرورهای هوش مصنوعی مقرون به صرفه تری در دسترس قرار گیرند تا هزینه های عملیاتی کاهش یابد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 مرداد 1403 بروزرسانی: 8 مرداد 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2295

به "بر اساس تحقیقات OpenAI تا به امروز 8.5 میلیارد دلار هزینه نموده و احتمالا باید یک زیان 5 میلیارد دلاری را هم تحمل کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بر اساس تحقیقات OpenAI تا به امروز 8.5 میلیارد دلار هزینه نموده و احتمالا باید یک زیان 5 میلیارد دلاری را هم تحمل کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید