فراوری سوخت کم سولفور کشتی نفتکش با فناوری نانو در کشور
به گزارش مجله عکسفا، سید محمدامین علوی مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو به خبرنگاران گفت: طبق استاندارد 2020 سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) باید سوخت کشتی ها حاوی زیر نیم درصد گوگرد باشد اما سوختی که تا دو سال پیش در اختیار کشتی های نفتکش قرار می گرفته حاوی 3 تا 3.5 درصد گوگرد بوده است.
وی با بیان اینکه دو سال است که بخشی از سوخت مورد احتیاج کشتی های ایرانی بر اساس استاندارد IMO از منابع خارجی و یک پالایشگاه در کشور فراهم می گردد، گفت: تامین این سوخت از خارج ارزبر است و یک پالایشگاه در کشور هم امکان تامین کل سوخت مورد احتیاج نفتکش های ایرانی را ندارد.
مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه اگر کشتی های نفتکش ایرانی به فعالیت روتین خود برسند قاعدتاً این پالایشگاه نمی تواند احتیاج سوختی کشتیرانی و نفتکش را مرتفع کند، ادامه داد: بر همین اساس شرکتهای دانش بنیان در صدد هستند تا در راستای تامین سوخت زیر نیم درصد گوگرد کشتی های نفتکش را با راه اندازی مینی پالایشگاه تامین نمایند.
علوی با اشاره به توانایی شرکتهای دانش بنیان در تامین سوخت نفتکش های ایرانی گفت: به همین دلیل یک شرکت دانش بنیان توانست مینی پالایشگاهی را راه اندازی کند و گامی در راستای تامین سوخت کشتیرانی لوسولفور بردارد.
وی اضافه نمود: محققان این شرکت دانش بنیان با استفاده از کاتالیستهای نانو و کسب دانش فنی فراوری سوخت کشتی، اقدام به راه اندازی 4 مینی ریفاینری نموده اند که هر یک از این مینی پالایشگاه ها ظرفیت فراوری 2500 بشکه سوخت در روز را دارند؛ یعنی این شرکت می تواند روزانه 10 هزار بشکه سوخت کشتی نفتکش لوسولفور را به فراوری برساند.
علوی با بیان اینکه علاوه بر کشتیرانی، نیروگاه ها هم می توانند از این سوخت بهره ببرند، گفت: راه اندازی این مینی پالایشگاه و فراوری سوخت لوسولفور به مقدار 590 تا 640 دلار صرفه جویی ارزی در کشور ایجاد می نماید.
مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو تاکید نمود: این پالایشگاه کوچک است و در جاهای مختلف می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.
وی در مورد فناوری بکار برده شده در این مینی ریفاینری گفت: این شرکت از یک کاتالیست جاذب استفاده می نماید که عملیات شیرین سازی و شکست را انجام می دهد تا سوخت کشتی به فراوری برسد؛ این کاتالیست به وسیله همین شرکت، با فناوری نانو به فراوری رسیده و مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو است.
وی اضافه نمود: امیدواریم تا انتهای سال جاری استاندارد سازی انجام و بخشی از سوخت نفتکش به وسیله این شرکت با فناوری نانو تامین گردد. در واقع امکان تامین سوخت کشتی های نفتکش به وسیله این شرکت مهیاست و باید مراحل اخذ مجوزها طی گردد.
مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: تا به امروز توانستیم مجوز تامین خوراک (نفت از پالایشگاه ها) این مینی پالایشگاه را از شرکت پالایش و پخش اخذ کنیم. اولین بار است که سوخت لو سولفور با فناوری نانو در کشور فراوری شده و دانش فنی آن بدست آمده است.
وی ادامه داد: این اقدام تا کنون با حمایت معاونت علمی و فناوری همراه بوده و امیدواریم وزارت نفت هم از آن پشتیبانی کند.
علوی با تاکید بر اینکه باید در این جهت استانداردسازی ها انجام گردد تا مینی پالایشگاه به وسیله این شرکت آغاز به کار کند، عنوان نمود: این مینی پالایشگاه می تواند محصولات دیگری همانند تینر فوری، تصفیه روغن و …را به غیر از سوخت لوسولفور کشتی نفتکش فراوری کند. اما هدف این است که محصول نهایی در این مینی ریفاینری، سوخت کشتی باشد.
منبع: خبرگزاری مهر