جاهای دیدنی ازمیر ، شهر زیبای ساحلی ترکیه

به گزارش مجله عکسفا، ازمیر سومین شهر بزرگ در ترکیه است که قدمت آن به دو قرن پیش باز می گردد. این شهر تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده است. شهری که در ابتدا سمورنا (Smyrna) نام داشت و محل اقامت یونانیان بود و سپس به دست رومیان افتاد، در دوره ای تحت سلطه سلجوقیان قرار گرفت و در نهایت بخشی از امپراطوری عثمانی شد. اگرچه امروزه ازمیر یک شهر مدرن است که کشور ترکیه را از یک زاویه متفاوت و غربی تر نشان می دهد، اما هنوز در قلب آن داستان های تاریخی برای بیان شدن وجود دارد. با ما در مجله گردشگریخبرنگاران همراه باشید تا با جاهای دیدنی ازمیر بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی ازمیر ، شهر زیبای ساحلی ترکیه

10 جایی که باید در ازمیر ببینید

اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، 10 جاذبه برتر این شهر که باید از آنها تماشا کنید به شرح زیر است:

برج ساعت ازمیر | Izmir Clock Tower

اگر بخواهیم اولین جایی که باید در شهر ازمیر ببینید را معرفی کنیم نام برج ساعت ازمیر در صدر فهرست قرار می گیرد. حتما تا به امروز تصاویر متعددی از این برج دیده اید، به طوری که می توان آن را نماد شهر ازمیر دانست. برج ساعت در میدان کوناک (Konak Square) و در سال 1901 به مناسبت بیست و پنجمین سال سلطنت سلطان عبدالحمید دوم به عنوان هدیه از سمت پادشاه آلمان در قلب شهر ازمیر، ساخته شد. ارتفاع این برج قدیمی 25 متر است و بدنه آن از سنگ مرمر ساخته شده است.

برج ساعت در چند قدمی ایستگاه مترو، اسکله کشتی ها و ایستگاه تراموا واقع شده است. بنابراین دسترسی به این جاذبه تاریخی از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار ساده است. علاوه بر اینها، پس از بازدید از این برج می توانید به قدم زدن و لذت بردن از چشم انداز ها چشم نواز دریای اژه بپردازید.

اسکله آلسانجاک | Alsancak

آلسانجاک زنده ترین بخش ازمیر است که شما با گشت و گذار در آن می توانید با بخش جادویی شهر آشنا شوید. اینجا ترکیبی از مراکز تجاری، اماکن تاریخی و تفریحی است، جایی که مناسب یک گشت و گذار عصرگاهی در ساحل و خوردن یک غذای لذیذ در رستوران و گوش کردن به موسیقی زنده در کافه ها به شمار می رود. بنابراین پس از یک گشت یک روزه در سطح شهر، عصرتان را در این منطقه سپری کنید تا خستگی پیاده روی روزانه تان را از بدن خارج گردد.

جالب است بدانید منطقه آلسانجاک در زمان عثمانی منطقه اعیان نشین شهر ازمیر به شمار می رفت و امروزه نیز در گوشه و کنار آن هنوز جاذبه های تاریخی برای بازدید وجود دارد. بسیاری از خانه های قدیمی حالا به کافه هایی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده اند و غذاهای باکیفیت که اغلب غذاهای دریایی هستند را سرو می کنند.

موزه خودرو | Key Museum

موزه خودرو که با نام موزه Key شناخته می گردد، از تماشای های ازمیر است که در سال 2015 شروع به کار کرد. اگر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هستید، موزه خودروی ازمیر مجموعه ای از 76 خودروی کلاسیک و 40 موتورسیکلت کلاسیک از برندهای مطرحی همانند مرسدس، پورش، کادیلاک و فورد است که برخی از آن ها اولین های نوع خودشان هستند. این موزه، بزرگترین موزه خودرو در ترکیه محسوب می گردد که قدیمی ترین خودروی آن مربوط به سال 1886 است.

اگرچه موزه خودروی ازمیر کمی از مرکز شهر دور است، اما دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس ممکن است. با اتوبوس این جهت تقریبا دو ساعت طول می کشد، ولی در صورتی که با تاکسی به این موزه بروید تقریبا 45 طول می کشد.

موزه آتاتورک | Ataturk Museumموزه آتاتورک

موزه آتاتورک یکی دیگر از مکان های تماشای ازمیر است. ساختمان زیبای این موزه که با رنگ سفید مزین شده در سال 1880 به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت. بعد از اینکه آتاتورک برای اولین بار به ازمیر سفر کرد، بازسازی هایی روی این ساختمان انجام گرفت و تبدیل به اقامتگاهی برای آتاتورک شد. امروزه این ساختمان به یک موزه تبدیل شده که در آن بخش هایی از زندگی آتاتورک به نمایش گذاشته شده و قسمتی از آن مربوط به کلکسیونی از کتاب های آتاتورک می گردد.

مرکز هنر آرکاس | Arkas Art Center

اگر به هنر علاقه مند هستید حتما مرکز هنر آرکاس را در فهرست جاهای تماشای ازمیر قرار دهید. این ساختمان دو طبقه شامل 9 سالن نمایشگاهی و یک استودیو می گردد که در آن ها می توانید مجموعه دائمی نقاشی های قرن 19 و 20 و یک مجموعه هنری موقت که گاه به گاه تغییر می کند و مربوط به هنرمندان مدرن است، را مشاهده کنید. بخشی از یان موزه نیز باستان شناسی را شامل می گردد. این مرکز هنری فقط 10 دقیقه تا موزه آتاتورک فاصله دارد.

ساختمان آسانسور | Asansör

همانطور که از نامش پیداست، این ساختمان یک آسانسور قدیمی است که پایین ترین بخش شهر را به بالاترین بخش آن وصل می کند. ساختمان آسانسور یکی از مهم ترین جاهای تماشای ازمیر به شمار می رود که 58 متر ارتفاع دارد. در بالاترین قسمت این ساختمان، یک تراس با چشم اندازی زیبا از دریای اژه و سواحل اطراف آن برای تماشا وجود دارد. در این تراس یک کافه زیبا واقع شده است که لذت نوشیدن قهوه را برای مسافران این جاذبه تاریخی بیشتر می کند.

کادیفه قلعه | Kadifekale

کادیفه قلعه نام یک قلعه قدیمی است که بالای تپه ای بلند در مرکز شهر ازمیر واقع شده است. آنچه تاریخچه این قلعه قدیمی می گوید، در زمانی که هنوز نام شهر ازمیر، سمورینا بود، دیوارهای آجری این قلعه نقش دیوارهای دفاعی شهر ازمیر را ایفا می کردند. بنابراین می توان تصور کرد چه تاریخی در اطراف این دیوارها شکل گرفته است. این قلعه با فاصله 2 کیلومتر از خط ساحلی واقع شده و می توانید چشم اندازی کلی از شهر ازمیر و خلیج زیبای آن از فراز این قلعه داشته باشید.

بازار کمرالتی | Kemeraltı Market

اگر می خواهید تصویر متفاوتی از شهر کنونی ازمیر ببینید، باید به بازار کمرالتی سر بزنید. قدمت این بازار قدیمی به قرن 17 میلادی بازمی گردد و نه تنها یکی از اصلی ترین مکان ها برای خرید در ازمیر است، برخی از بناهای تاریخی شهر مانند مسجد خیزار و ساختمان قدیمی کاروانسرا در آن واقع شده است. بسیاری از گردشگران معتقدتد بازار کمرالتی، نسخه کوچک تر گرند بازار استانبول است.

در این بازار همه چیز یافت می گردد، از جمله لباس، ساعت، وسایل چرمی و هر آنچه که به عنوان سوغاتی می توانید از این شهر خریداری کنید. با وجود شهرتی که این بازار قدیمی دارد، قیمت های آن مناسب است و اجناس آن خیلی گران نیستند.

شهر باستانی افسوس | Ephesus

اگرچه اِفسوس را یکی از تماشای های ازمیر می دانند، اما این سازه باستانی داخل شهر ازمیر نیست و برای رسیدن به آن باید به خارج از این شهر سفر کنید. با این حال نگران نباشید، سفر به شهر باستانی افسوس ازمیر با قطار به سادگی ممکن می گردد. افسوس شهر باستانی یونانی است که امروزه ویرانه هایی از آن به جای مانده اما از آنجایی که این شهر باستانی در طول تاریخ حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته، امروزه بازدید از آن برای علاقمندان به جاذبه های تاریخی بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

در تاریخ این شهر باستانی چندین حمله و جنگ به چشم می خورد و در نهایت آنچه این شهر را به ویرانه های کنونی تبدیل کرده است، زلزله شدید و در پی آن بالا آمدن آب دریا و جاری شدن سیل در این منطقه بود. همه اینها موجب شد افسوس تخلیه شده و به یک شهر خالی و ویرانه تبدیل گردد.

مسجد آبی ازمیر | Fatih Cinili Cami

مسجد آبی نامی آشنا در شهر استانبول است و یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی استانبول محسوب می گردد. اما این بدین معنا نیست که دیگر نامی از مسجد آبی در شهرهای دیگر ترکیه به میان نیاید. آنچه با نام مسجد آبی ازمیر شناخته می گردد، در حقیقت مسجدی با نام فاتح جینیلی است، اما از آنجایی که دیواره های بیرونی و داخلی این مسجد با موزاییک های آبی رنگ تزیین شده، آن را به اصطلاح مسجد آبی نیز می نامند.

بازدید از سواحل ازمیر

شهر ازمیر را مروارید دریای اژه می دانند که در گوشه و کنار آن نیز سواحل مختلفی وجود دارد. اگر اهل دریا باشید و در تابستان به ازمیر سفر کنید می توانید برخی از این سواحل را در برنامه سفر خود قرار دهید:

چشمه | Çeşme

اگر بخواهید به یک منطقه لوکس و نزدیک به مرکز شهر ازمیر سفر کنید، چشمه می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. سواحل چشمه بسیار تمیز و رویایی هستند، به خصوص اگر تابستان را برای سفر انتخاب کنید، محال است بخواهید این سواحل زیبا را ترک کنید. فاصله ازمیر تا چشمه تقریبا یک ساعت است، از آنجایی که این منطقه هتل های باکیفیت و لوکسی دارد، این سفر را می توانید با یک شب اقامت در هتل های چشمه تکمیل کنید.

ساحل ایلیجا (Ilica) یکی از جاهای تفریحی ازمیر و از سواحل زیبا و بکر چشمه است که به نسبت سواحل کوش آداسی که در تابستان گردشگران بسیاری به آن سرازیر می شوند، ساحلی خلوت به شمار می رود.

سفری حصار | Seferihisar

سفری حصار یک منطقه ساحلی دیگر در فاصله 45 دقیقه ای شهر ازمیر است، منطقه ای آرام و ساکت که برای تعطیلات تابستان و لذت بردن از آفتاب بسیار مناسب است. علاوه بر اینها، سفری حصار یک مقصد با چشم انداز ها زیبا و چشم اندازی رویایی است که می تواند مقصدی یک روزه از شهر ازمیر باشد. صبح به این ساحل بیایید و از زیبایی آن لذت ببرید و شب را به هتل خود در ازمیر بازگردید.

ازمیر، مقصدی متفاوت در ترکیه

ازمیر از جمله مهم ترین شهرهای ترکیه است که پس از استانبول و آنتالیا سومین مقصد پرتردد در این کشور محسوب می گردد. اگرچه چهره امروزی شهر ازمیر یک چهره مدرن به شمار می رود، اما این شهر داستان های زیادی برای گفتن دارد که در جاذبه های ازمیر به خوبی نمایان است. در حقیقت ازمیر، تصویر متفاوتی از کشور ترکیه را به نمایش می گذارد که به نسبت استانبول، غربی تر و مدرن تر است. اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، از طریق سایت خبرنگاران می توانید نسبت به خرید بلیط هواپیما ازمیر و رزرو هتل های ازمیر اقدام کنید.

ویدا نورمحمدیان

منبع: فلای تودی
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2084

به "جاهای دیدنی ازمیر ، شهر زیبای ساحلی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی ازمیر ، شهر زیبای ساحلی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید