نشست دوجانبه علی باقری و مورا در وین

به گزارش مجله عکسفا، علی باقری و انریکه مورا هماهنگ کننده گفتگو ها عصر امروز (دوشنبه) در وین به صورت دوجانبه دیدار و به گفتگو پرداختند.

نشست دوجانبه علی باقری و مورا در وین

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (دوشنبه) نهم اسفند ماه به منظور ادامه مذاکرات در وین وارد مرکز اتریش شد، دقایقی قبل با انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگو ها در نشستی دوجانبه در هتل کوبورگ به رایزنی پرداخت.

شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود ضمن بررسی فرایند و نتایجی که تا به امروز از مذاکرات وین حاصل شده، بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار گرفته است، تاکید کرد و بر همین اساس اعلام شد که علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات با هدف حل مسائل باقیمانده که حصول توافق را با چالش های مهمی روبرو کرده، به وین می رود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر باقری به تهران گفت: سفر آقای باقری به تهران همانند بسیاری از سفر هایی که ایشان داشت، برای انجام مشورت های لازم با تهران بوده است. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را بر عهده دارد و ریاست شورا بر عهده رئیس جمهور است ولذا سفر آقای باقری و جلساتی که داشتیم درباره موضوعات باقیمانده است. پیش نویسی از توافق آماده شده و لازم بود این پیش نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده است که آقای باقری دستور العمل هایی را لازم داشت که بتواند با طرف های مقابل صحبت کند. متاسفانه در سه یا چند موضوع اصلی همچنان طرف های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خودشان را نگرفتند. آنچه ما در این چند روز انجام دادیم، در تمامی تماس ها تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منطق ایران و دلیلش و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات کاملا هم برای طرف غربی روشن گردد و هم این که مواضع ایران تبیین گردد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: الان در نقطه ای قرار داریم که فکر می کنیم ابهامی برای واشنگتن و اروپایی ها درباره این خطوط قرمز وجود ندارد. قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم و انتظار قطعی داریم که طرف های مقابل بیش از این کش ندهند.

وی گفت: آقای باقری امروز صبح وارد وین شد. برمی گردد برای این که مطمئن گردد در آن موضوعات مسائل حل شده است. از جمله موضوعات مربوط به رفع تحریم ها و ادعا های سیاسی درباره اقدامات هسته ای ایران است که خیلی پیش از این باید بسته می شد. طی روز های آینده باید ببینیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم های آمریکا علیه ایران از روز سه شنبه 19 بهمن ماه و بعد از تنفسی 11 روزه برای مشورت هیأت ها با مرکز هایشان با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در مرکز اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تا به امروز در سطوح و فرمت های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب تردد های معمول در جریان گفت وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد و صبح امروز دوباره به وین بازگشت. البته هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی ها ادامه دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2001

به "نشست دوجانبه علی باقری و مورا در وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست دوجانبه علی باقری و مورا در وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید