داستان فیلم خانه دختر

به گزارش مجله عکسفا، داستان فیلم خانه دختر در فضای ایران دهه نود رخ می دهد و یک داستان اجتماعی است. این داستان به چندی از معضلات دختران جوان ایرانی می پردازد و رویکرد فمنیستی دارد. نقش اول فیلم دختری در آستانه ازدواج به نام سمیرا است که خودکشی می نماید. داستان کامل فیلم خانه دختر بدون سانسور، جزئیات ساخت و نام عوامل آن را در خبرنگاران بخوانید.

داستان فیلم خانه دختر

خبرنگاران | گروه فرهنگ و هنر - فیلم خانه دختر از فیلم های پرحاشیه سال های اخیر بود و سانسور فیلم خانه دختر در میان علاقه مندان سینما بازتاب گسترده داشت. خانه دختر را هرچند بسیاری یک فیلم اجتماعی می دانند اما شهرام شاه حسینی درباره فیلم خانه دختر گفته این فیلم ابداً اجتماعی نیست و خانه دختر درباره ارزش و کرامت انسان است. خانه دختر در سال 93 ساخته و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد. مدت زمان فیلم در ابتدا 79 دقیقه بود، در اکران عمومی در مهر 96 مدت زمان فیلم به 75 دقیقه کاهش یافت و فروش گیشه 2٬850٬227٬000 تومان را از آن خود کرد. در ادامه مطلب داستان فیلم خانه دختر و جزئیات دیگر این فیلم را خواهید خواند.

محتویات مطلب:

  • داستان فیلم خانه دختر
  • عوامل فیلم خانه دختر
  • سانسور فیلم خانه دختر
  • نقدی کوتاه بر فیلم خانه دختر

داستان فیلم خانه دختر

سمیرا دختری است که مادر خود را از دست داده و با پدر و خواهر کوچکترش زندگی می نماید. او میخواهد با پسری به نام منصور ازدواج کند. روز قبل از عروسی مادر منصور به او اطلاع می دهد که باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند تا از داشتن پرده بکارت سمیرا مطمئن شوند.

سمیرا از این عمل مادر منصور دچار شوک و اضطراب شده است، از مطب دکتر فرار نموده و در خیابان اقدام به خودکشی می نماید.

پس از این ماجرا دو نفر از دوستان صمیمی و هم کلاسی های جسور سمیرا به نام های بهار و پریسا درصدد برمی آیند که علت مرگ سمیرا را معلوم نمایند.

آنها به پرس و جو از افراد مختلف می پردازند و همه کسانی که سمیرا را می شناختند، او را دختری پاک و نجیب معرفی می نمایند.

در این میان با مخالفت پدر سمیرا برای کشف حقیقت روبرو می شوند. آن دو همه تلاش های خودشان را نیمه کاره رها می نمایند و بهار که دانشجوی ساکن خوابگاه است به شهر خود بازمی گردد.

مخالفت پدر سمیرا وقتی با کلمه خانه در نام فیلم کنار یکدیگر قرار می گیرند به بیننده فیلم این طور القا می نماید که پدر سمیرا در علت خودکشی او نقش داشته است و یا حداقل از آن به خوبی آگاه است. خشونت جنسی خانگی پس از مرگ مادر دلیل این خودکشی است گرچه خود فیلم از این نتیجه گیری خالی است و حل ابهامات برعهده مخاطب است.

در نمای سرانجامی فیلم خواهر کوچک تر سمیرا دیده می گردد که ترسی در نگاهش موج می زند. او که همیشه مقلد سمیرا بوده، احتمالاً در آینده سرنوشتی همچون سرگذشت خواهر عظیم ترش خواهد داشت.

عوامل فیلم خانه دختر

کارگردان: شهرام شاه حسینی

تهیه نماینده: محمد شایسته

نویسنده: پرویز شهبازی

☆☆☆☆☆

بازیگران:

رعنا آزادی ور در نقش سمیرا

حامد بهداد در نقش منصور

رؤیا تیموریان در نقش مادر منصور

بابک کریمی در نقش پدر سمیرا

باران کوثری در نقش بهار

پگاه آهنگرانی در نقش پریسا

پردیس احمدیه در نقش خبرنگاران خواهر سمیرا

بهناز جعفری در نقش خاله منصور

محمدرضا هدایتی در نقش مسئول تالار عروسی

نسیم ادبی در نقش خواهر منصور

امیرعلی نبویان در نقش رضا

نادر فلاح در نقش سرایدار خانه

☆☆☆☆☆

موسیقی: یحیی سپهری شکیب

فیلم برداری: مرتضی غفوری

تدوین: میثم مولایی

سانسور فیلم خانه دختر

این فیلم در سال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به گونه ای متفاوت اکران شد و زمانی که از 19 مهرماه سال 96 در سینماهای ایران به نمایش درآمد، اکران عمومی آن دستخوش سانسور و همچنین تدوین مجدد شده بود، صحنه هایی از آن حذف شده و داستانی خطی و سرراست و سراسر ابهام بر پرده سینما رفت.

سانسور یک فیلم به معنی گم شدن قطعاتی از پازل است. بسیاری از منتقدان فیلم را گنگ و نامفهوم خواندند چرا که دقیقا معلوم نیست چه اتفاقی برای سمیرا افتاده که دست به خودکشی می زند. به دنبال این انتقاد به ابهامات و گنگ بودن فیلم، دو دلیل مطرح می گردد، اولین دلیل سانسور بیش از حد است و دومین دلیل خواست کارگردان برای سرانجام باز فیلم که بیشتر به فیلم نامه برمی گردد.

در خصوص دلیل اول بسیاری تأکید دارند که این فیلم دچار سانسور شَدید شده و آن را به علت نزدیک شدن فیلمنامه به خطوط قرمز جامعه، همچنین ناامن جلوه دادن فضای خانواده می دانند. تهیه نماینده فیلم طی مصاحبه ای اذعان داشته فقط دو دقیقه از فیلم کوتاه شده و آن دو دقیقه هم در برطرف ابهامات فیلم تأثیری نداشته است.

محمد شایسته در زمان اکران فیلم در تبادل نظر با ایسنا مطرح کرد: در آن دوره از جشنواره و همین طور نمایش هایی که خانه دختر خارج از کشور در سوئد یا جشنواره هایی همچون توکیو داشت، نسخه 79 دقیقه ای نمایش داده شد اما پس از آن برای اکران عمومی دو دقیقه از فیلم سانسور شد بنابراین 10 یا 20 دقیقه حذفی که درباره این فیلم مطرح می گردد، صحت ندارد. فیلم خانه دختر اصولا در همان نسخه ای که در جشنواره فیلم فجر هم اکران شد این خاصیت را داشت که پس از سرانجام فیلم، تماشاگر در یک لحظه نمی توانست متوجه گردد که موضوع چیست و او را با خود درگیر می کرد. در واقع پس از تمام شدن فیلم، تماشاگر به همه ابعاد فیلم فکر می نماید و الان هم همین شرایط در فیلم وجود دارد.

نکته دیگر اینکه کارگردان و تهیه نماینده رضایت داشتند فیلم با وجود سانسور روی پرده سینما رود و اگر به کلیت داستان خدشه ای وارد شده بود، رضایت آنها را برای پخش به دنبال نداشت.

نقدی کوتاه بر فیلم خانه دختر

فیلم خانه دختر از چند دیدگاه قابل نقد و آنالیز است. مضمون فیلم نقطه قوت آن است که عبارت از پرداختن به دو مسئله مهم دختران، یکی تجاوز خانگی که در طول تاریخ مبتلابه دختران بوده و دوم مد شدن آزمایش دوشیزگی و تست بکارت در جامعه امروزی هستند.

خانه دختر در ژانر فیلم های اجتماعی سبک فمینیستی از مضامین قابل توجه برخوردار است و اگر به شیوه مناسب به آنها پرداخته می شد، می توانست در فرهنگ سازی در این زمینه یاری شایان توجهی کند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و دلیل عمده آن خلط مبحث حساسیت های بی فایده جامعه ای سنتی با دغدغه های مذهبی است.

نقطه قوت دیگر فیلم بازیگری خوب و ایفای نقش هاست که کاملاً واقعی و قابل باور آفریده شده اند، نقش آفرینی حامد بهداد که او را دامادی بهت زده و کاملاً بی گناه در خودکشی عروس جلوه می دهد و همچنین رؤیا تیموریان مادرشوهری سنتی با اینکه در صحنه های معدودی حضور دارد، از بهترین نقش آفرینی ها هستند.

عظیمترین ضعف فیلم، ابهامات کلافه نماینده آن است. مخاطب پس از سرانجام فیلم هنوز نمی داند سمیرا خودکشی کرد، در واقعه ای ناموسی به قتل رسید یا حتی تصادف کرد. دلیل رفتار پدر سمیرا از دیگر ابهامات فیلم است. برخی این را به سانسورها ربط می دهند اما باید نقش عامل ساختاری را قوی دانست. این خواست کارگردان بوده که برخی از مسائل را در پرده ابهام قرار دهد و قضاوت را با مخاطب بگذارد. این شبیه سرانجام باز برخی از فیلم ها است اما به نظر می رسد کاستن از اطلاعات مورد احتیاج مخاطب، بیش از حد بوده است. این اتفاق را می توان از ایرادات فیلم نامه دانست و ارتباطی به سانسور ندارد.

حضور غیرضروری برخی شخصیت ها از جمله سرایدار منزل و رفتار غیرقابل درک او که هیچ یاریی هم به پیشبرد داستان فیلم نمی نماید، از دیگر نقاط ضعف آن است.

امیدواریم مطلب داستان فیلم خانه دختر شما را با جزئیات این فیلم آشنا نموده باشد. شما نیز با ارسال نظر دیدگاهتان را درباره این فیلم با ما و مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1418

به "داستان فیلم خانه دختر" امتیاز دهید

15 کاربر به "داستان فیلم خانه دختر" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان فیلم خانه دختر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید