در سوک دختر باشرافت دهلی، شوک خشم و سوگواری در هند

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران : زنان هندی می گویند دولت این کشور اقدام کافی برای مراقبت از جانشان در برابر خشونت ها نمی کند این در حالی است که میزان تجاوز در دهلی نو بیشتر از هر شهر دیگر در این کشور است.

در سوک دختر باشرافت دهلی، شوک خشم و سوگواری در هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران ، در پی مرگ دردناک زن جوانی که در اتوبوسی در هند مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بود، هزاران نفر با شرکت در اعتراضاتی گسترده در چندین شهر آن کشور خواهانحفاظت بیشتر از زنان شده اند.هند را آشوب و خشم فراگرفته است؛بر خلاف بسیاری از کشورها که فساد دولتمردان یا اعتراضات سیاسی به درگیری خیابانی با نیروهای امنیتی منتهی می گردد ، موضوع تجاوز دسته جمعی به یک دختر التهاب خاموش اجتماعی را شعله ور نموده است که پای همه را میان کشیده است.

هند امروز خشمگین است ؛ خشمگین از شرم تجاوزبه دختری جوان که امروز آن را لکه ننگ بر حیثیت خود می داند. عصبانیت و خشم معترضان علیه پلیس هند است، آنها می گویند پلیس هند نتوانسته به موقع نسبت به فاجعه تجاوز گروهی که اتفاق افتاده اقدام کند و مانع وقوع چنین جنایتی نمی گردد؛ جرائمی همچون تجاوز در هند افزایش یافته است و علت آن نیز کوتاهی پلیس در انجام وظایف خود و نیز فساد در دستگاه پلیس است. پلیس مشکلاتی را که مردم با آن روبرو هستند احساس نمی نماید و از سوی دیگر جامعه به جرائمی که علیه اقلیت ها و بسیاری از گروه های مردم روی می دهد توجهی نمی نماید ولی اگر جرمی علیه زنی از طبقات بالای جامعه روی دهد جامعه آشفته می گردد. اما این بار گویا موضوع متفاوت است!

در روزهای گذشته، تظاهرات در چندین شهر هند برگزار شده و تظاهرنمایندگان خشمگین با پلیس درگیر شده اند که در نتیجه آن یک پلیس و یک عکاس خبری کشته شده است. پلیس برای مقابله با تظاهرنمایندگان که از روز 23 دسامبر به خیابان ها آمده اند، از گاز اشگ آور، باتوم و ماشین های آب پاش استفاده نموده است. نیروهای امنیتی هم چنین، در ساعاتی از روز درهای مترو و ایستگاه های راه آهن کلان شهر 16 میلیونی دهلی را برای جلوگیری از گردهم آیی ها و تظاهرات بیشتر، به روی مسافران بستند.

در میانه فریاد هندی ها در اتفاقی جداگانه،دختری 17 ساله که ماه گذشته در روستایی در ایالت پنجاب هند در جشن دیوالی، جشن نور هندوها، توسط سه مرد ربوده و مورد تجاوز واقع شده بود با خوردن سم خودکشی کرد و در بیمارستان جان سپرد.پیکر بی جان وی به رسم آیین هندوان سوزانده و خاکستر شد، اما پدیده و معضل تجاوز برغم اعتراضات گسترده، گویی به این زودی ها در هند حل شدنی نیست.او در نامه خودکشی اش نوشته است که پلیس به جای دستگیری متهمان، او را به پاسگاه فرا خوانده و سوالات ناراحت نماینده ای را از وی پرسیده است.

زنان هندی می گویند دولت این کشور اقدام کافی برای مراقبت از جانشان در برابر خشونت ها نمی نماید این در حالی است که میزان تجاوز در دهلی نو بیشتر از هر شهر دیگر در این کشور است. بر اساس گزارش های رسمی پلیس، در دهلی در هر 18 ساعت، یک تجاوز جنسی صورت می گیرد. کارشناسان معتقدند که شمار قربانیان بیش از این رقم است. بر اساس آمار رسمی، در صد تجاوز های جنسی بین سال های 2007 تا 2011 تا 17 درصد افزایش یافته است. تجاوز جنسی، طبق قوانین هند قابل مجازات و پیگرد نیست.

ماجرای از آنجا شروع شد که دختر 23ساله ای که دانشجوی پزشکی بود، پس از سوار شدن به یک اتوبوس غیردولتی در روز 23 دسامبر، مورد حمله 6 مسافر مست قرار می گیرد. این مردان، پسر همراه وی را به شدت کتک می زنند و یکی پس از دیگری به مدت یک ساعت به دختر تجاوز می نمایند. در این کار، راننده هم با متجاوزان همدست و همراه می گردد. به گفته مقامات پزشکی، متجاوزان از میله آهنی هم استفاده نموده اند. خاتمه،دختر جوان پس از دوهفته جدال با مرگ، به دلیل شدت آسیب های وارده در بیمارستان ماونت الیزابت سنگاپور جان سپرد.

این دختر جوان که نامش اعلام نشده، پس از سه عمل جراحی در هند، برای درمان به بیمارستان ماونت الیزابت در سنگاپور منتقل شده بود. بر اساس بیانیه ای که از طرف بیمارستان مونت الیزابت منتشر شده او ساعت 4.45 دقیقه صبح به وقت محلی در آرامش و در کنار خانواده اش درگذشت.مسوول تیم مراقبت این زن در بیمارستان مونت الیزابت گفته هشت متخصص در دو روز گذشته کوشش نموده اند وضعیت او را به ثبات نزدیک تر نمایند با این همه حال او مرتب وخیم تر شده است.

جسد این دختر جوان قرار است بامداد یکشنبه به هند منتقل گردد. بعضی از فعالان حقوق بشر، انتقال دختر مجروح را از هند به سنگاپور، مورد انتقاد قرار می دادند. بعضی از پزشکان با انتقال او به سنگاپور به دلیل احتمال وجود خطر بیشتر برای بیمار حین سفر می گفتند در بیمارستان های هند نیز می توان او را درمان کرد. در دهلی این شایعه وجود دارد که انتقال مجروح به سنگاپور برای جلوگیری از ناآرامی های غیرقابل کنترل پس از مرگ این قربانی بوده است.

صبح روز شنبه، بلافاصله پس از اعلام مرگ این دختر، هزاران نفر به خیابان ها ریختند و علیه دولت و قوانین زن ستیز آن دست به تظاهر زدند. معترضان خشمگین جلوی ورود شیلا دیکشیت سروزیر دهلی نو را به خیابان آنتار مانتار که محل تجمع دانشجویان بود، گرفتند. دیکشیت خواهان اجرای فوری عدالت در خصوص افراد متهم به ارتکاب این جنایت وحشتناک شد.

صدها دانشجو و استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو نیز تحصنی آرام در ایستگاه اتوبوسی در منطقه مسکونی مونیرکا در جنوب دهلی برپا کردند.معترضان همچنین از اقدامات دولت در سرکوب اعتراضات به وسیله بستن تقریبا نیمی از مرکز شهر و تعطیلی دست کم ده ایستگاه مترو و تبدیل دهلی به یک دژ، خشمگین هستند.

به گفته شاهدان، بعضی از دانش آموزان دبیرستان نیز همراه با تعداد زیادی از شهروندان عادی به معترضان پیوستند. تدابیر امنیتی در شنبه سیاه هند تشدید شده است. پلیس در بیانیه های مکرر از مردم خواست، خویشتن داری و آرامش خود را حفظ نمایند.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند از مرگ این دانشجو ابراز تاسف کرد و گفت که دلیل خشم مردم را درک می نماید. او تاکید نمود که در نظر دارد با تنظیم قوانین جدید، امنیت زنان در هند را تامین کند. سینگ در یک سخنرانی تلویزیونی، مردم خشمگین را به آرامش دعوت کرد و گفت که باید به اقدامات سازنده دست زد. وی اضافه کرد: اکنون به عهده ماست، کاری کنیم که مرگ این دانشجو بی اثر نماند.

نهادهای مدافع حقوق بشر، سینگ را به دلیل بی اعتنایی به خواست های تظاهرنمایندگان و برخورد خشونت آمیز با معترضان مورد انتقاد قرار می دهند. سونیا گاندی، رهبر حزب حاکم کنگره در مجلس هند، در مصاحبه ای گفت، باید با شدیدترین اقدامات از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد. از سوی دیگر، ابیجیت مخرجی، نماینده حزب گاندی در مجلس، ناآرامی های اعتراضی مردم را انقلاب صورتی رنگ زنان سرخاب سفید آب مالیده نامید. مخرجی در پی برپایی موج انتقاد در شبکه های اجتماعی، از گفته خود ابراز تاسف کرد.

آنچه محرز است،اعتراضات بخصوص در دهلی نو ادامه خواهد یافت اما این اعتراضات در مناطق مرکزی شهر نخواهد بود زیرا محل سابق اعتراضات و همه خیابان های منتهی به این منطقه بسته شده است بنابراین تجمع در دیگر مناطق شهر و همچنین خارج از شهر برگزار خواهد شد. مردم بسیار خشمگین هستند. نخست وزیر این کشور پس از گذشت سه روز از اعتراضات در سخنان تلویزیونی معترضان را مخاطب قرار داد و همین رویکرد آنها را خشمگین تر کرد.

منبع: روزنامه مردم سالاری

خبرنگاران : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 427

به "در سوک دختر باشرافت دهلی، شوک خشم و سوگواری در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سوک دختر باشرافت دهلی، شوک خشم و سوگواری در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید