دفن روزانه 120 تن پسماند پزشکی در مرکز، شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست

به گزارش مجله عکسفا، معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند گفت: بازیافت را کسانی انجام می دهند که در پی فراوری محصول از پسماند هستند.

دفن روزانه 120 تن پسماند پزشکی در مرکز، شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست

امیرحسن جعفری با بیان اینکه شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست، اظهار کرد: بازیافت را کسانی انجام می دهند که در پی فراوری محصول از پسماند هستند؛ لذا شهرداری پسماند را آماده بازیافت می نماید هرچند در بخش پسماند تر نیز اقدام به بازیافت به وسیله تبدیل به کمپوست انجام می گردد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند توضیح داد: در فرآیند مدیریت پسماند در ابتدا کوشش ما این است که اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش را انجام دهیم که پسماند کمی به وسیله مردم فراوری گردد یا حتی این پسماند فراوری نگردد.

جعفری با بیان اینکه در پی این هستیم که پسماند فراوریی در مبدأ تفکیک گردد، گفت: بر اساس این تفکیک، پسماند خشک قابل استفاده را به اندازه بسیار بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه پسماند در آرادکوه وارد خطوط پردازش می گردد، گفت: در این خطوط، پسماند تفکیک نشده خشک، ارزشمند و قابل بازیافت به وسیله پیمانکار تفکیک می گردد و آنچه باقی می ماند بازیافت و تبدیل به کمپوست می گردد و به جای مانده نیز برای دفن و یا زباله سوزی آماده می گردد.

دریافت پسماند شهروندان تهرانی در 450 غرفه

جعفری با اشاره به اینکه 450 غرفه در سطح شهر تهران پسماند های تفکیک شده را دریافت و خریداری می نمایند، اضافه نمود: در قبال دریافت پسماند، گل یا اقلام دیگر ارائه می گردد و در مواردی نیز به ازای هر هزار تومان پسماند خشک 2.5 میلیون تومان بیمه آتش سوزی به افراد تعلق می گیرد تا زمینه برای تشویق مردم جهت تفکیک پسماند فراهم گردد.

وی ادامه داد: در بخش پروژه های زیربنایی بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، کوشش می گردد از مبدا فرآیند پردازش انجام گردد تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم اندازه کمتری از پسماند به آراد کوه منتقل گردد. برنامه ما این است که اندازه پسماند منتقل شده به آرادکوه به کمتر از 30 درصد پسماند فراوریی برسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه تفکیک در مبدأ احتیاج به زیرساخت و مشارکت جدی مردم دارد، یادآوری کرد: طرح جامع مدیریت پسماند پیش بینی نموده که با توجه به فرآیند طولانی تفکیک و توجیه شهروندان در زمینه بهای فراوری پسماند و موارد تشویقی و سلبی در این زمینه، در افق 20 ساله با تمام ظرفیت ها می توان تا 40 درصد مشارکت شهروندی را داشته باشیم.

جعفری بعلاوه توضیح داد: تهران به هشت پهنه تقسیم بندی شده که هر دو یا سه منطقه در یک پهنه جانمایی شده اند و در این پهنه ها کارخانه های MRF در حال احداث با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. پسماند فراوریی منطقه ها در این پهنه ها تفکیک، بسته بندی، آبگیری، شیرابه گیری، تصفیه و... انجام می گردد.

وی با بیان اینکه میانگین جمع آوری روزانه پسماند در شهر تهران نزدیک به پنج هزار و 200 تن است، گفت: تمام این پسماند جمع آوری شده، پردازش می گردد که 80 درصد از این پسماند در خطوط پردازش قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و تنها 20 درصد آن شامل خرده شیشه و پلاستیک و مواردی از این قبیل برای دفن بازگشت داده می گردد.

جعفری اعلام کرد: شهرداری وظیفه ای در تفکیک پسماند کشاورزی ندارد. در تهران پسماند کشاورزی نداریم و بیشتر در روستاهاست و در اراضی کشاورزی اطراف تهران نیز به جای مانده محصولات کشاورزی که با پسماند عادی متفاوت نیست، جمع آوری می گردد، اما مدیریت آن بر عهده فراورینماینده است و پسماند هایی از جمله کود های شیمیایی نیز به وسیله فراورینمایندگان مدیریت می گردد.

جمع آوری و دفن روزانه 100 تا 120 تن پسماند پزشکی در تهران

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پسماند صنعتی نیز به وسیله فراورینمایندگان تفکیک می گردد، گفت: در حوزه پسماند پزشکی، فراورینمایندگان باید پسماند را بی خطر نموده و می توانند در این زمینه پیمانکار مشخص نمایند. بر اساس قانون شهرداری ها موظف شدند که در این زمینه یاری نموده و پسماند بی خطر شده را جمع آوری و دفن نمایند که این فرآیند در حال اجرا است و روزانه 100 تا 120 تن زباله عفونی جمع آوری و دفن می گردد.

جعفری در مورد نیروگاه های زباله سوز هم یادآوری کرد: اگر استاندارد ها در نیروگاه ها و یا کارخانه ها رعایت نشوند باعث آلودگی خواهد شد. نیروگاه های زباله سوز در شرایطی که تکنولوژی پیشرفته و درست نداشته باشند، به علت ترکیبات مختلفی که در پسماند ها قابلیت ایجاد گاز های سمی و آلاینده ناشی از سوختن دارد، می توانند محیط زیست را آلوده نمایند. اگر تکنولوژی روز استفاده گردد هیچ مسئله ای ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در کشور های اروپایی و بعضی کشور های آسیایی از جمله ژاپن، زباله سوز های متعددی در سطح شهر ها وجود دارد که هیچگونه دود فراوری نمی نمایند، چون از استاندارد ها و و فیلتراسیون مناسبی استفاده نموده اند. علاوه بر این هزینه انتقال زباله ها نیز حذف می گردد و از طرفی دیگر با سوزاندن زباله ها، برق فراوری شده و برق فراوریی به آن منطقه اختصاص می یابد.

جعفری با بیان اینکه تکنولوژی استفاده شده در نیروگاه زباله سوز تهران استاندارد های محیط زیست و سازمان APA را دریافت نموده است، توضیح داد: اندازه آلاینده فراوریی در نیروگاه زباله سوز تهران بسیار پایین تر از میانگین استاندارد فراوری آلاینده در کشور است.

خبرنگاران اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2096

به "دفن روزانه 120 تن پسماند پزشکی در مرکز، شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفن روزانه 120 تن پسماند پزشکی در مرکز، شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید