رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان های خراسان رضوی

به گزارش مجله عکسفا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های عملیاتی اداره محیط زیست شامل مطالعه و آماده سازی روستاییان برای ایجاد معیشت پایدار است.

رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان های خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران، تورج همتی در همایش مرکز پژوهش جانورشناسی کاربردی با همکاری گروه زیست شناسی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: خراسان رضوی به عنوان مهد اسطوره ها و نوابغ شناخته می گردد. ما سرمایه های زیادی همچون اساتید و دانشمند در استان داریم که در عرصه های مختلف نقش آفرینی می نمایند.

وی اضافه کرد: یکی ازسرمایه های بزرگ ما سرمایه های طبیعی است که ریشه در تاریخ دارد. طبیعت همزاد تاریخ است. ما همچنان در استان ظرفیت های ناشناخته زیادی داریم که از نظر شناخت منابع ارزشمند هنوز موفق به شناخت ظرفیت های خود نشده ایم.

وجود مراکز تخصصی در طبیعت در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد: استان خراسان رضوی سرزمینی است که دارای ابعاد مختلفی است که در حوزه طبیعت احتیاج به شناسایی بیشتری دارد. ما در بخش اجرا احتیاجمند کمک حوزه آکادمیک و استفاده از تجارب و مباحث مطرح شده در این حوزه هستیم. در کنار این مراکز آکادمیک، در استان خراسان رضوی دانشکده ها و مراکز تخصصی در طبیعت وجود دارد.

همتی گفت: ما به عنوان آیینه محیط زیست استان، دربردارنده بهشت پلنگ ایرانی بوده و در منطقه حیدری بهشت قوچ عریان، را دارا بوده و همچنین مجموعه ای از تنوعات و زیستگاهای خاص را داشته که می توانند به عنوان لابراتور مورد استفاده دانشگاه قرار بگیرد.

وی مطرح نمود: در خیلی از کشورها همچون ترکمنستان یک دانشگاه وجود دارد که دولت همه اعتبارات در دست آن قرار داده و از دانشگاه خواستار ارائه راه چاره است. ما نیز احتیاجمند چنینی مکانی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در این چنین دانشگاهی که نسخه های عملیاتی و اجرایی خود را از آن دریافت کنیم. دانشگاه فردوسی مشهد که از لحاظ صندلی در کشور و در شرق و شمال شرق به عنوان دانشگاه مرجع مطرح است، می تواند گزینه خوبی برای این کار باشد.

همتی گفت: خراسان در 28 شهرستان دارای سطح جنگل و مراتع قابل توجه بوده و 70 درصد مراتع استان که بخشی از آن شامل جنگل ها و زیستگاه های هزارمسجد دارای کیفیت خوبی هستند.

رتبه نخست استان خراسان در شمار مناطق

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی 41 منطقه داشته که نسبت به کل کشور در رتبه نخست گرفته و ششمین استان از نظر وسعت مناطق کشور هستیم.

تخصیص 21 درصدی سهم استان به محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی توضیح داد: 21 درصد سهم کل مساحت استان را، حوزه محیط زیست به خود اختصاص داده که حدود 2.5 میلیون هکتاراست. وسعت پارک ملی تندروه، سه اثر طبیعی ملی، سه حیات وحش و 21 منطقه حفاظت شده از نظرآمار برای ما قابل توجه هستند.

همتی گفت: طبق تقسیمات جغرافیایی کشور یکی از حوزه های مهم، شرق و شمال شرقی از نظر زیستگاهی و تنوع زیستی متنوع بوده و دارای اهمیت زیادی هستند. منطقه خیلج عمان، منطقه زاگرس، البرز و ارسباران دارلای تنوع زیادی هستند اما منطقه خراسان بیشترین و وسیعترین مناطق را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تنوع زیستی بخش مهمی از استان خراسان در گونه های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهی ها و مهرداران وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص برنامه های راهبردی محیط زیست استان درافق 1420 حفاظت و احیای تنوع زیستی در سطح استان یادآورشد: این برنامه ها شامل برنامه عمل مدیریت، حفاظت گونه ها، کاهش اثرات مخاطره زیست محیطی در مناطق تحت مدیریت، ارتقا کیفیت و کمیت مناطق تحت مدیریت برای حفاظت از تنوع زیستی، مطالعه و شناسایی ذخایر ژنتیکی مناطق فسیلی و غارهای استان حفاظت و احیا تالاب، اجرای برنامه مدیریت زیست بومی و زیست بوم های حساس و شنماینده است.

همتی مطرح نمود: طرح جدید در استان خراسان بحث زیست بوم است، باید به جوانب محلی توجه کنیم و رابطه خوبی بین جوامع محلی و زیست محیطی ایجاد گردد. ما در 41 منطقه بالغ بر 500 روستا داریم که 30 هزار نفر جامعه روستایی را تشکیل می دهند.

وی گفت: برنامه های عملیاتی اداره محیط زیست شامل توسعه منابع و تنوع زیستی و زیستگاه، توسعه کمی و کیفی منطق و حفظ تنوع زیستی و مشارکت جوامع بومی و محلی، اجرای طرح جامع بهسازی پایدار و آموزس جوامع محلی با رویکرد مدیریت زیست بومی، کوشش در جهت نگهداری منابع اکولوژیک و بهره برداری از منابع چهارگانه استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه گفت: همچنین مطالعه و آماده سازی روستاییان برای ایجاد معیشت پایدار، پیگیری واگذاری قرقهای اختصاصی با مشارکت جوامع بومی، محلی و ساماندهی حاشیه رودخانه کشف رود ایجاد دهکده های متعدد بوم گردی توسعه و تجهیز تفرجگاه ها از این گونه برنامه ها است.

استان خراسان به عنوان یکی از مناطق یوزخیز

همتی مطرح نمود: استان خراسان یکی از مناطق یوز خیز است که ما هنوز نتوانسته ایم دانشگاه و اداره کل محیط زیست را در این خصوص به میدان بیاوریم. در خراسان شمالی و سمنان برای احیای یوز پلنگ اقدامات لازم اجرا شده ولی در خراسان هنوز اقداماتی در این راستا صورت نگرفته است.

رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان های استان

وی اضافه کرد: در 75 درصد شهرستان های استان پلنگ رویت شده است. نسل شیر و ببر در ایران منقرض شده است. در استان خراسان 8 گربه سان حیات دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: روند انقراص گونه ها برای ما زنگ خطر است. ما دارای مقام اول در فرسایش خاک، مقام ششم در تخریب جنگل ، مقام دوم در بیابان زدایی و مقام سوم در تخریب و از دست دادن زیست محیطی را در جهان هستیم.

ضرورت همکاری دانشگاه با اداره محیط زیست استان

همتی اظهار کرد: ضرورت پیوند با دانشگاه ها در راستای اصل پنجم قانون اساسی ایران که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی می داند و دانشگاه بایستی همکاری علمی پژوهشی تحقیقاتی لازم را با اداره محیط زیست استان خراسان رضوی و دانشگاه فردسی مشهد انجام دهد.

وی یادآور شد: هدف ما ایجاد تعامل مشترک علمی، فنی، پژوهشی تحقیقاتی و اجرایی در جهت نیل به اهداف حفاظت، بهسازی و ارتقا کیفیت محیط زیست استان است. ما علاوه بر دانشگاه، حمایت اداره کل را خواستاریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: از این همکارهای دانشگاه با محیط زیست شامل مستند کردن اجزا تنوع زیست محیطی جهت مطالعه فنون استان و در اختیار قرار دادن آن به مرکز دانشگاهی و پژوهشی است همچنین اولین و کاملترین بانک ژن در خصوض ذخیره سازی بافت های مختلف گونه های حیات وحش در کشور و کامل ترین موزه در خصوص تنوع گونه ای است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 45

به "رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان های خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان های خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید