شاهکار جهانی ایران که جاذبه نشده!

به گزارش مجله عکسفا، یک پژوهشگر گردشگری گفت:هنوز نتوانسته ایم میراث جهانی چغازنبیل را به جاذبه تبدیل کنیم چرا که جاذبه تعاریف خودش را دارد.

شاهکار جهانی ایران که جاذبه نشده!

خبرنگاران: به گزارش مهر، چغازنبیل به عنوان اولین میراث جهانی ایران که در لیست یونسکو ثبت شده؛ کمترین بازدیدنماینده را در میان آثار جهانی دارد فعالان گردشگری معتقدند هنوز بعد از 44 سال این میراث جهانی معرفی نشده است.

این موضوع در نشست میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته های زیگورات در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار گردید؛ مطرح بود. در این باره آرش نورآقایی پژوهشگر حوزه گردشگری یکی از افرادی بود که درباره اهمیت فراوری محتوا برای این سایت جهانی صحبت کرد و گفت: چغازنبیل حرف های زیادی برای گفتن دارد، اثری که با قدمت 3200 ساله خود، چکیده تاریخ است. ولی این به معنی فراموش کردن میراث دیگر کشور که هنوز جهانی نشده اند، نیست.

وی به موضوعی که همواره مورد بحث بوده اشاره نمود و گفت که همواره می گفتند ایران از نظر ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی در رتبه پنجم یا دهم جهانست درحالی که این طور نبوده است. الان با توجه به آمار میراث جهانی ثبت شده می توانیم بگوییم که در این حوزه در رتبه دهم قرارداریم البته 24 سال عقب ماندگی در این حوزه را داشته ایم که نمی توانیم ان را جبران نموده و به پای کشورهای دیگر برسیم چون آنها در این مدت میراث خودشان را جهانی کردند.

نورآقایی گفت: گاهی این رتبه ها را با حوزه گردشگری اشتباه می گیرند، در حالی که حتی اگر رتبه اول ثبت جهانی باشیم که نمی گردد؛ هنوز نتوانسته ایم میراث مان را به جاذبه تبدیل کنیم. چرا که جاذبه تعاریف خودش را دارد.

نورآقایی با بیان اینکه ما یاد نگرفته ایم که چگونه در جهان خود را معرفی کنیم، گفت: به همین جهت فراوری محتوا در این حوزه بسیار مهم است.

وی با تأکید بر فراوری محتوا در حوزه میراث جهانی گفت: آنچه باعث می گردد مردم دلبسته میراث چغازنبیل شوند، مطالعه است اما سوال اینجاست که در رابطه با میراث جهانی چغازنبیل، چند سمینار برگزار گردیده چند کتاب منتشر شده تا مردم بتوانند مطالعه نمایند؟ درباره کاروانسراها که اخیراً ثبت شده، راه آهن، جنگل های هیرکانی، باغ های ایرانی یا کویر ایران چند کتاب عامه پسند و قابل فهم عمومی فراوری شده است؟ مباحث علمی اینها چطور به طور ساده به مردم شرح داده شد؟

نورآقایی گفت: چغازنبیل در زمان خودش 52 متر بوده است این درحالی است که بلندترین ساختمانی که ما در صفویه داشته ایم عالی قاپو و در دوره قاجار شمس العماره بوده است. آندره گدار می گوید این جادوی آجرگری ایرانی است. چکیده 2500 سال تاریخ را می توان در این زیگورات دید چون تنها زیگورات سالم و به جای مانده در جهانست. ولی هنوز این مکان یک مرحله دیگر می خواهد تا به یک مقصد تبدیل گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 آذر 1402 بروزرسانی: 23 آذر 1402 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2280

به "شاهکار جهانی ایران که جاذبه نشده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار جهانی ایران که جاذبه نشده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید