صادرات و واردات با استفاده از رمزارزها چگونه انجام خواهد شد؟

به گزارش مجله عکسفا، مشاور رئیس مرکز توسعه تجارت وزارت صنعت با اشاره به معین تکلیف آیین نامه استفاده از رمزارزها در واردات و صادرات گفت: قرار است به کارگیری رمزارزها در چند گام و به صورت آزمایشی به زودی به اجرا درآید. در حوزه واردات در گام اول قرار است کسانی که خودشان به صورت قانونی ماین رمزارز انجام داده اند بتوانند با استفاده از رمزارز خود آغاز به واردات نمایند.

صادرات و واردات با استفاده از رمزارزها چگونه انجام خواهد شد؟

احمد صالحی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: احراز کیف پول و یا اینکه آیا رمز ارز تولیدی خود واردکننده است و یا مبادله ای است و سوالاتی از این دست همه قابل اثبات و پیگیری هستند.

او ادامه داد: بر اساس این آیین نامه در گام دوم امکان استفاده از رمز ارزِ غیر نیز در سامانه فراهم خواهد شد. یعنی تولیدکننده مجازی که رمز ارز را ماین نموده در سامانه عرضه می نماید و واردکننده با تخصیص این ارز واردات خود را انجام می دهد. در فاز سوم هم واردات با استفاده از رمزارز حاصل از صادرات در این آیین نامه دیده شده است. به این منظور چیزی شبیه به سامانه نیما تعریف شده که در آن صادرکننده با عرضه ارز خود در این سامانه برطرف تعهد ارزی می نماید و واردکننده هم اندازه ارز مورد احتیاج خود را تخصیص گرفته و واردات خود را انجام می دهد.

صالحی تأکید کرد: بنابراین برطرف تعهد ارزی به وسیله رمزارزها در گام سوم اجرایی خواهد شد. به این شکل که فرد در قبال صادرات خود رمز ارز دریافت می نماید. او باید رمزارز را یا در یک صرافی اکس چینج داخل ایران یا خارج از ایران تبدیل به ارز فیات کند و با یکی از روش های مجاز (یا واردات در برابر صادرات یا به شکل ریالی یا عرضه در سامانه نیما) تعهد ارزی خود را برطرف کند.

او با اشاره به کاربرد رمز ریال شرح داد: در حال حاضر فرآیند کار این گونه است که وقتی متقاضی در سامانه می خواهد رمز ارز دریافت کند باید حساب واسطی وجود داشته باشد که این حساب واسط می تواند حاکمیت باشد. در این شرایط فرد متقاضی ریال خود را واریز می نماید تا رمز ارز دریافت کند. بعدازاینکه رمزارز به کیف پول فرد رفت سامانه آن ریال را به حساب مالک رمز ارز واریز می نماید. اما اگر ریال فرد متقاضی رمزپول باشد این می تواند به شکل هوشمند و اتوماتیک به آسانی انجام گردد. یعنی فرد ریال دیجیتال به حساب قرارداد هوشمند واریز می نماید کسی هم که قصد فروش رمزارز دارد رمز ارز را به حساب قرارداد هوشمند واریز می نماید. پس از آن خود قرارداد ریال را به او و رمز ارز را به فرد مقابل خواهد داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2035

به "صادرات و واردات با استفاده از رمزارزها چگونه انجام خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات و واردات با استفاده از رمزارزها چگونه انجام خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید