علائم خرابی دسته موتور پراید و خطرات آن

به گزارش مجله عکسفا، آیا درباره علائم خرابی دسته موتور پراید اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید دلیل خراب شدن دسته موتور پراید چیست؟ برای شناخت بهتر نشانه های خرابی دسته موتور پراید با ما همراه باشید تا این علائم و هشدارهای مهم خرابی این قطعه را آنالیز کنیم.

علائم خرابی دسته موتور پراید و خطرات آن

اگر جسمی را داخل جعبه ای بگذارید و شل باشد، تکان می خورد و احتمالا آسیب می بیند. اگر موتور را در محفظه موتور قرار دهید و آن را محکم نکنید، همین اتفاق می افتد. ارتعاشات و ضربه ها حین رانندگی، به موتور ماشین شما آسیب می رسانند.

نقش اصلی دسته موتور، محکم کردن موتور ماشین و جذب ضربه و لرزش در هنگام رانندگی است. این پایه مانع از آسیب اجزای مجاور، ایجاد سایش و انتقال لرزش به راننده می گردد.

آشنایی با علائم خرابی دسته موتور پراید رانندگی ایمن و بی خطر را برای شما تضمین می نماید. در ادامه مقاله، این نشانه ها را مورد آنالیز قرار می دهیم.

نکات کلیدی

  • عملکرد اصلی دسته موتور، ایمنسازی و تثبیت موتور و گیربکس به شاسی، کاهش ارتعاشات، ضربه ها و صداهای موتور در حین شتاب یا کاهش سرعت است.
  • مانند سایر قطعات خودرو، دسته موتور هم با گذشت زمان فرسوده می گردد و به طور بالقوه ایمنی و عملکرد خودرو را به خطر می اندازند.
  • اگر دسته موتور وسیلهنقلیه شما آسیب ببیند، باید به سرعت آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • رانندگی با وجود دسته موتور خراب، برای شما و رانندگان دیگر خطرناک است.

دسته موتور خودرو چیست؟

قبل از آنالیز علائم خرابی دسته موتور پراید، بهتر است با این قطعه و عملکرد آن در ماشین آشنا شویم. دسته موتور، موتور را از طریق نقلیه متصل می نماید تا در جای خود ثابت بماند.

هر دسته موتور از یک طرف به بدنه خودرو و از طرف دیگر به موتور متصل است. این پایه ها از جنس لاستیک هستند تا از ساییدگی فلز به فلز بین موتور و خودرو جلوگیری نمایند.

خودروسازان برای خودروهای مدرن از دسته موتور پر از مایع هیدرولیکی برای کاهش لرزش استفاده می نمایند. بسته به میزان موتور، خودرو ممکن است دارای سه یا چهار دسته موتور باشد.

دسته موتور خودرو چه عملکردی دارد؟

دسته موتور پراید چندین عملکرد مختلف دارد. برای آگاهی از علائم خرابی آن باید عملکرد این قطعه را بدانیم.

  • دسته موتور، لرزش موتور را کاهش می دهد.
  • دسته موتور به کم شدن صدای موتور یاری می نماید.
  • دسته موتور مانع از از آسیب تماشا موتور خودرو می گردد.
  • دسته موتور باعث افزایش عمر موتور و سنسورها می گردد.

دسته موتور برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، هرگونه ارتعاش و لرزش را جذب می نماید. از آنجایی که این قطعه بیشترین ارتعاش را دریافت می نماید به مرور زمان فرسوده می گردد و باید تعمیر یا تعویض گردد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم خرابی سنسور کیلومتر پراید

علائم خرابی دسته موتور پراید

از آنجایی که دسته موتور به ایمنی موتور ماشین شما یاری می نماید، احتمالاً متوجه خرابی آن خواهید شد. مراقب این پنج علامت خرابی دسته موتور خودروی خود باشید.

1. ماشین به طرز غیرمعمولی می لرزد

یکی از رایج ترین علائم خرابی دسته موتور شماره 1 پراید افزایش لرزش حین رانندگی است. همواره لرزش کمی در موتور خودرو وجود دارد و دسته موتور این لرزش را کاهش می دهد.

اگر ماشین را روشن کردید و متوجه لرزش و صدای بیشتر از حد معمول شدید احتمالا دسته موتور خراب شده است. سریعا به تعمیرکار مراجعه کنید؛ زیرا در مواقعی ممکن است دسته موتور ماشین شما احتیاج به تعویض داشته باشد.

اگر دسته موتور خودروی شما آسیب ببیند، خاصیت ضدلرزش آن ضعیف می گردد. افزایش ارتعاشات منجر به فراوری صدایی بلند در موتور می گردد. اگر این مشکل برای مدت طولانی ادامه پیدا کند ممکن است به موتور پراید شما آسیب برساند.

2. صدای موتور، بلند و آزاردهنده می گردد

یکی دیگر از علائم خرابی دسته موتور شماره 3 پراید صدای بلند موتور است. با افزایش لرزش، صدای بیشتری فراوری می گردد. صدای اضافی موتور یکی از آزاردهنده ترین علائم است، این صدا نشان دهنده این است که یا موتور خراب است یا دسته موتور.

3. ماشین وقت استارت زدن پرش دارد

زمانی که دسته موتور پراید شما از کار بیفتد، ممکن است وقت استارت زدن، وسیله نقلیه شما به سمت جلو حرکت کند. این پرش به دلیل گشتاور و شل شدن موتور است که به حرکت موتور در محفظه موتور منجر می گردد.

4. صدای کوبش و ضربه از موتور ماشین می آید

اگر حین رانندگی، متوجه صدای کوبیدن یا ضربه شدید احتمالا دسته موتور پراید شما آسیب دیده است. موتور حین حرکت داخل محفظه موتور، با سایر قطعات تماس پیدا می نماید و منجر به آسیب بیشتر می گردد.

5. دسته موتور، پوسیدگی دارد

استفاده مداوم باعث تغییر و پوسیدگی قسمت فلزی دسته موتور پراید می گردد. اگر بتوانید آثار پوسیدگی و ترک را در قسمت فلزی دسته موتور مشاهده کنید، احتمالاً در بقیه قسمت های آن سایش بیشتری وجود دارد.

وجود ترک یا پوسته پوسته شدن در قسمت لاستیکی دسته موتور یکی دیگر از نشانه های خرابی دسته موتور پراید است. کارایی دسته موتور به فرم و شکل آن بستگی دارد و هر تغییری ممکن است به موتور آسیب برساند.

با مشاهده این علائم، هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنید. شاید لازم باشد دسته موتور پراید شما تعویض گردد. زمان را از دست ندهید و برای عیب یابی خودروی خود اقدام کنید.

دلایل فرسوده شدن دسته موتور

عمر دسته موتور خودرو در انواع ماشین ها فرق دارد. در برخی موارد، دسته موتور ممکن است بعد از 5 تا 7 سال از کار بیفتد. گاهی اوقات دسته موتور خودرو تا چندین سال دوام می آورد.

خرابی پیش از موعد دسته موتور دلایل متعددی دارد که در ادامه به آنالیز رایج ترین آنها می پردازیم:

  • نصب نادرست دسته موتور

دسته موتور پراید باید در جای خود به درستی نصب گردد تا عملکرد خوبی داشته باشد. نصب نادرست دسته موتور باعث سایش و برخورد موتور با قطعات دیگر می گردد.

  • فرسودگی دسته موتور

یکی از دلایل رایج خرابی دسته موتور، ساییدگی آن است. دسته موتور معمولاً از لاستیک ساخته می گردد که در طول زمان، مستعد ساییدگی است.

با استفاده زیاد، دسته موتور ممکن است خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و نتواند موتور را در جای خود ثابت نگه دارد. اگر متوجه افزایش لرزش و صدای دسته موتور شدید احتمالا فرسوده شده است و باید آن را تعویض کنید.

  • روش نادرست رانندگی

فشار بیش از حد به دنده ها و استفاده نادرست از کلاچ می تواند باعث آسیب جدی به دسته موتور خودروی شما گردد. رانندگی درست و اصولی به افزایش طول عمر دسته موتور و سایر اجزای خودرو یاری می نماید.

  • وقوع تصادفات سنگین

اگر درگیر تصادف شدیدی شده اید، آسیب های داخلی مانند خرابی دسته موتور را حتما آنالیز کنید. گاهی مواقع تصادفات سنگین به آسیب دیدگی دسته موتور خودرو منجر می گردد.

  • نشت روغن روی دسته موتور

اگر متوجه نشتی در موتور پراید خود شدید، باید برای تعمیر نشتی و آسیب های دیگر اقدام کنید. روغن موتور باعث نرم شدن لاستیک دسته موتور و خراب شدن آن می گردد.

اگر دسته موتور خودرو را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اولین اقدام بعد از آنالیز علائم خرابی دسته موتور پراید، تعویض قطعه معیوب است. دسته موتور معمولا بعد از استفاده طولانی، فرسوده می گردد و احتیاج به تعویض دارند. عدم تعویض دسته موتور که عمر خود را نموده است خطراتی را برای راننده در پی دارد.

خطرات رانندگی

اگر دسته موتور از موتور جدا گردد، پشتیبانی موثری از موتور نخواهد داشت. اگر قطعات دیگر به دلیل سایش دسته موتور خودرو بشنمایند یا از بین بروند، رانندگی برای شما و دیگران خطرناک خواهد بود.

آسیب موتور

دسته موتور شکسته یا فرسوده باعث می گردد موتور در تمام جهات در محفظه موتور بلغزد. این مسئله هنگام شتاب گیری یا رانندگی با سرعت های بالا قابل توجه است. حرکت موتور داخل محفظه موتور باعث آسیب تماشا آن خواهد شد.

در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله دلیل گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک را بخوانید.

صدمات وارده به اجزای دیگر خودرو

لرزش ناشی از دسته موتور فرسوده، روی اجزای خودرو، مانند تسمه های فن یا شلنگ های رادیاتور تاثیر دارد. حتی در برخی مواقع منجر به کشیدگی یا شکستگی آن ها می گردد. تعویض دسته موتور برای سلامت خودروی شما ضروری است.

اگر هریک از این علائم را تجربه کردید یا مشکوک هستید دسته موتور پراید شما آسیب دیده است، باید موتور را آنالیز نموده و دسته موتور را تعویض کنید.

دسته موتور خودرو چقدر دوام دارد؟

دسته موتور بسته به کاربرد آن، حداقل بین 5 تا 7 سال ماندگاری دارد. با این حال، توصیه می کنیم زمان سرویس خودرو، دسته موتور را به طور کامل آنالیز کنید.

سرویس های دوره ای به طور قطع مانع از بروز ایرادات احتمالی می گردد. به همین خاطر ضروری است برای جلوگیری از خطرات حین رانندگی و بعلاوه پیشگیری از بروز ایرادات هزینه بر، سرویس دوره ای خودروی خود را جدی بگیرید.

تعمیر یا تعویض دسته موتور خراب؟!

دسته موتور آسیب دیده و شکسته قابل تعمیر نیست. تنها راه چاره، تعویض آن است. لازم نیست تمام دسته های موتور را همزمان عوض کنید، فقط قطعاتی که آسیب تماشاد احتیاج به تعویض دارند. رانندگی با وجود خرابی دسته موتور خطرناک است.

در ادامه چند مورد از عواقب عدم تعویض به موقع دسته موتور خراب پراید را با هم آنالیز می کنیم:

  • آسیب به موتور یا قطعات دیگر خودرو

تنظیم نادرست یا حرکت موتور داخل محفظه موتور در نهایت منجر به خرابی شدید قطعات می گردد. خرابی دسته موتور می تواند باعث آسیب تماشا شیلنگ های رادیاتور و سایر لوازم جانبی خودروی شما گردد.

  • افزایش احتمال تصادف

اگر دسته موتور در حین رانندگی بشکند و موتور آزادانه حرکت کند، رانندگی برای شما و سایر رانندگان خطرناک است. دسته موتور خراب باید فوراً تعویض گردد تا هزینه های تعمیر خود را تا حد امکان پایین نگه دارید و ایمنی رانندگی را تضمین کنید.

جمع بندی

اولین اقدام بعد از مشاهده علائم خرابی دسته موتور پراید مراجعه به تعمیرگاه و تعویض دسته موتور است. دسته موتور باید در هر سرویس خودرو، موردآنالیز قرار گیرد و در صورت احتیاج عوض گردد.

دسته موتور بخش مهمی از وسیله نقلیه شما است که مسئول به حداقل رساندن لرزش و محکم کردن موتور به شاسی است. برای جلوگیری از مسائل احتمالی، علائم هشداردهنده خرابی دسته موتور خودروی خود را جدی بگیرید.

سوالات متداول

مهم ترین علائم خرابی دسته موتور پراید چیست؟

لرزش ماشین، صدای بلند موتور، پرش ماشین حین استارت زدن، صدای کوبیدن و پوسیدگی دسته موتور از نشانه های خرابی این قطعه هستند.

دسته موتور خراب چه صدایی دارد؟

خرابی دسته موتور برابر است با شل شدن موتور داخل محفظه موتور. صدای ضربه و کوبیدن هنگام شتاب گیری به دلیل برخورد موتور با قطعات دیگر خودرو است.

تا چه مدت می توان با دسته موتور خراب رانندگی کرد؟

دسته موتور خراب باید فورا تعویض گردد. با ادامه رانندگی، به موتور و گیربکس آسیب می رسانید.

منبع: آچاره
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2321

به "علائم خرابی دسته موتور پراید و خطرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خرابی دسته موتور پراید و خطرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید