ماموریت های مریخی چه بر سر مغز فضانوردان می آورد؟

به گزارش مجله عکسفا، در یک ماموریت مریخی هفت روزه شبیه سازی شده توسط دانشمندان کانادایی، فعالیت های مغزی افراد مورد آنالیز نهاده شد.

ماموریت های مریخی چه بر سر مغز فضانوردان می آورد؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگارانسفر به مریخ آسان نیست، مسائلی در این زمینه وجود دارند که باید پیش از سفر به مریخ حل شوند. یکی از مسائل جالب این که چگونه خود فضانوردان را مشاهده کنیم. البته نظارت بر ضربان قلب و فشار خون آن ها بسیار راحت است، اما آیا می تواند بر آنچه در درون سرشان می گذرد، نظارت کرد؟

یک گروه تحقیقاتی علوم اعصاب کانادایی اخیرا هفت روز را در Mars Habitat (Hab) در مرکز تحقیقاتی فضایی هاوایی با همان شبیه سازی و مسائل مریخ گذراندند تا سلامت مغز و عملکرد آن آنالیز گردد. محققان با استفاده از الکتروآنسفالوگرافی متحرک (EEG) قادر بودند تا 5 جنبه مختلف از عملکرد شناختی مغز یعنی درک، توجه، حافظه، یادگیری و تصمیم گیری را مشاهده نمایند. همچنین آن ها توانستند نقایص عملکرد مغز ناشی از استرس، افسردگی و خستگی را مشاهده نمایند.

در این آزمایش مدیر تحقیقات آزمایشگاه تئوری و عملی علوم اعصاب دانشگاه ویکتوریا، یک گروه تحقیقاتی از دانشجویان فارغ التحصیل و دستیاران تحقیق، دو تن از دانشجویان دکترا دانشگاه در پروژه مریخ شرکت کردند. در این ماموریت هدف آنالیز خستگی های شناختی بود. خستگی فیزیکی یعنی زمانیکه ماهیچه های ما درد می نمایند و ما کمبود انرژی را تجربه می کنیم. خستگی شناختی قیاس ذهنی آن است یعنی وقتی مغز ما خسته شده و ما در عملکرد عصبی دچار مشکل می شویم.

واضح است که وقتی افراد ذهن خسته داشته باشند خطای بیشتری می نمایند، اما مشکل اینجاست که چگونه باید آن را کنترل کنیم؟

با استفاده از فناوری EEG متحرک یک آزمایش مغزی که یک ارزیابی کلی از سلامت مغز و عملکرد آن ارائه می دهد توسعه داده شده است. آزمایش به پتانسیل های مغزی (ERP) که پاسخ های مغز به رخداد ها هستند وابسته اند و برای مطالعه این پتانسیل های مغز گروه از افرادی استفاده نموده که بازی های ویدیویی انجام می دهند و با استفاده از EEG پاسخ مغز به اتفاقات را آنالیز نموده اند. الگویی که این گروه توسعه داده است پاسخ های ERP را ترکیب می نماید تا یک تصویر از عملکرد مغز ارائه داده و مواردی مانند استرس، افسردگی، خسگی ذهنی و دیگر شرایط های عصبی را مشخص نمایند.

برای آزمایش صحت رویکردشان، این گروه 7 روز در یک فضای شبیه سازی شده ماموریت مریخی انجام دادند. این شبیه سازی بسیار جدی بود، تجهیزات تهویه، تغذیه، حمام کردن و حتی ارتباط با بیرون کاملا شبیه یک ماموریت مریخی بود. در این آزمایش افراد ازیک هدست EEG متحرک برای ارزیابی عملکرد خود استفاده کردند و پیش از آغاز ماموریت با مقایسه تحقیقات پزشکی از کیفیت آن مطمئن شدند.

در نهایت پروژه تحقیقاتی در زیستگاه مریخ با موفقیت همراه بود. این گروه تحقیقاتی توانستند خستگی شناختی خود را بسنجند. نتایج به این صورت بود که خستگی ذهنی ناشی از 16 ساعت کا در هر روز بسیار بالا بوده است؛ با اینحال اگرچه گروه فقط 7 روز در ماموریت بودند، اما خستگی ذهنی آن ها بسیار افزایش داشته است. این گروه توانستند با استقاده از فناوری EEG متحرک، PEER الگوریتم هایی ایجاد نمایند که سلامت مغز فضانوردان را در کمتر از 5 دقیق اندازه گیری می نماید. همچنین این الگوریتم کاربرد های دیگری در مسابقات ورزشی، صعنت و پزشکی نیز دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 854

به "ماموریت های مریخی چه بر سر مغز فضانوردان می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت های مریخی چه بر سر مغز فضانوردان می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید