مرموز یا مزدور؟

به گزارش مجله عکسفا، جسور بودن، ویژگی مشترک همه کارآفرینان عظیم است. با این وجود، نگاهی به اخبار منتشر شده از ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس و تسلا نشان می دهد گاهی این جسارت، رنگ وبویی عجیب به خود می گیرد و شباهتی به رفتارهای سایر کارآفرینان عظیم ندارد.

مرموز یا مزدور؟

حضور در کنار چهره های سرشناس سینمایی و هنری و ظاهر شدن در مصاحبه های رسانه ای با وضعیتی نه چندان عادی از جمله مصداق های چنین رفتارهایی است.

آیا چنین رفتارهایی نشانه جسور بودن ایلان ماسک است یا این که تلاشی برای جلب توجه بیشتر رسانه ها و مردم به شمار می رود؟ ایلان ماسک علاوه بر حضور در مصاحبه های مختلف با رسانه ها و گاهی حضور جنجالی در دورهمی های مختلف، از توییتر نیز برای ارتباط با دیگران استفاده می نماید. توییت های عجیب و گاه متناقض این کارآفرین سرشناس به ویژه در چند ماه اخیر، موجب ایجاد تلاطم در بعضی بازارها نیز شده است.

راستا ثروت ماسک

ایلان ماسک اولین درآمد جدی خود از راستا فناوری را در 12 سالگی به دست آورد. او توانست یک بازی رایانه ای ساده که کدهایش را خودش نوشته بود به قیمت 500 دلار به یک شرکت بفروشد.

با دسترسی یافتن عامه مردم به اینترنت، فرصت خوبی هم برای ماسک ایجاد شد تا هر چه بیشتر از دانش کدنویسی پول به دست آورد.

ماسک سال 1994 یک راهنمای شهری آنلاین با نام زیپ2 (Zip2) را نوشت و پنج سال بعد توانست آن را به قیمت 300 میلیون دلار به فروش برساند.

او با این سرمایه، یک شرکت دیگر در زمینه خدمات اقتصادی تاسیس کرد و همین شرکت سال 2000 با ادغام در یک شرکت دیگر، موجب شکل گیری پی پل (PayPal) شد. اما در سال 2002 نیز برای پی پل مشتری پیدا شد و در نهایت این شرکت با قیمت 5/1میلیارد دلار واگذار شد.

ایلان ماسک پس از آن به سراغ دو علاقه مندی خود یعنی فناوری فضایی و خودروهای برقی رفت و اکنون به عنوان مدیرعامل اسپیس اکس (SpaceX) و تسلا (Tesla) به فعالیت مشغول است.

او در هر دوی این شرکت ها، طرح هایی جسورانه و بلندپروازانه را دنبال می نماید. با وجود این که احتمالا رویای تشکیل مجتمعی مسکونی در مریخ تا چند سال دیگر عملی نباشد، اما در عوض پروژه استارلینک که امکان دسترسی مردم نقاط دورافتاده جهان به اینترنت را فراهم می نماید و نیز بهبود قابل توجه فناوری خودروهای برقی، دستاوردهایی باشند که بتوانند خیلی زود به تحول زندگی حداقل بخشی از ساکنان زمین یاری نمایند.

ماسک دلباخته بیت کوین؟

یکی از جنجال های توییتری ماسک به حمایت او از بیت کوین مربوط می گردد. او که بارها در رسانه ها از بیت کوین حمایت نموده بود، در توییتر اظهار داشت میخواهد خودروهای تسلا را به وسیله این رمزارز به فروش برساند. این تصمیم موجب بالا رفتن قیمت بیت کوین در بازار شد. او بعدها در توییت دیگری از خرید 5/1 میلیارد دلار بیت کوین توسط تسلا خبر دارد که این توییت نیز موجب افزایش بیشتر قیمت این رمزارز شد.

اما پیغام چندی پیش او در توییتر، آب سردی بود بر پیکر همه هواداران بیت کوین.

ایلان ماسک در این پیغام اظهار داشت بیت کوین را به دلیل آلایندگی زیست محیطی فرآیند استخراجش قبول ندارد و فروش خودروهای تسلا با آن را متوقف می نماید. او همچنین از دوج کوین (Dogecoin) به عنوان رمزارز مورد علاقه اش نام برد و گفت که میخواهد از تیم فنی این رمزارز برای توسعه بیشتر آن حمایت کند.

حمایت از یک شوخی

دوج کوین (Dogecoin) یکی از ارزهای رمزپایه است که در سال 2013 توسط دو مهندس نرم افزار شکل گرفت. این دو نفر که از دیدن فرایند افزایش قیمت رمزارزها در آن دوران شگفت زده شده بودند، دوج کوین را برای تمسخر این رویه ایجاد کردند.

اما چرا حمایت ایلان ماسک از دوج کوین این قدر عجیب است؟

دوج کوین برخلاف بیشتر رمزارزهای دیگر، هیچ محدودیتی در فراوری ندارد. هر روز امکان استخراج بیش از 14 میلیون دوج کوین وجود دارد و هیچ سقفی نیز برای تعداد نهایی این رمزارز وجود ندارد. اما همین ویژگی عجیب، دقیقا نقطه آسیب پذیری دوج کوین است. آنچه سبب می گردد رمزارزها، فلزات گرانبها یا بسیاری چیزهای دیگر ارزشمند باشد، وجود محدودیت و سقف برای فراوریشان است.

به همین دلیل است که حمایت ایلان ماسک از دوج کوین عجیب جلوه می نماید. ولی هدف ماسک از حمایت از این رمزارز که فاقد ویژگی اصلی ارزشمندی یعنی محدودیت سقف است، دقیقا چیست؟

نفع شخصی

بعضی کارشناسان می گویند احتمالا ایلان ماسک خودش از بالا رفتن قیمت دوج کوین منتفع می گردد. از آنجا که هویت دارندگان کیف پول در جهانی رمزارزها معمولا معین نیست، این احتمال وجود دارد که یکی از کیف های پول با بیشترین میزان دوج کوین به مدیرعامل تسلا تعلق داشته باشد. به این ترتیب، شاید او به فکر بالا بردن ارزش این رمزارز تا نقطه یا نقاطی معین و سپس فروش دارایی خود به منظور کسب سود باشد.

اقدامی برای تقویت ارزش دلار

یکی دیگر از گمانه های مطرح درباره رفتار عجیب ایلان ماسک در حمایت از دوج کوین، بیشتر رنگ وبوی سیاسی دارد. بعضی معتقدند دولت ایالات متحده که امکان مبارزه مستقیم با بیت کوین را ندارد، میخواهد با جلو انداختن فردی مانند ایلان ماسک و مطرح کردن رمزارزی که قابلیت های فنی چشمگیری ندارد، اعتماد عامه مردم را به دلار بازگرداند.

جهانیی پر از گمانه ها

آیا ایلان ماسک فردی سودجوست که از شهرتش برای دستکاری در بازارها استفاده می نماید یا این که ابزار دست عده ای سیاستمدار شده است؟ آیا از چیزی درباره دوج کوین خبر دارد که ما از آن بی خبریم؟ هر کدام از این موارد صرفا گمانه هایی هستند که در این زمینه مطرح می شوند و برای دیدن نتیجه، احتمالا باید چند ماه یا حتی چند سال منتظر بمانیم.

صالح سپهری فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1638

به "مرموز یا مزدور؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرموز یا مزدور؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید