نگاهی به نمایش پروانه ها از کشور ایتالیا ، استفاده از فناوری های شاخص تئاتر

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران: در سومین روز از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با عنوان بچه ها، نمایش و بازی، تئاتر پروانه ها از ایتالیا در بخش بین الملل جشنواره در سومین و چهارمین اجرای خود را با اقبال خوب مردم همدان به روی صحنه برد.

نگاهی به نمایش پروانه ها از کشور ایتالیا ، استفاده از فناوری های شاخص تئاتر

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران از همدان، در بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان 3 کشور ایتالیا، لهستان و اسپانیا در بخش بین الملل جشنواره حضور دارند.

ایتالیا با نمایش پروانه ها به نویسندگی و کارگردانی، فرنسسکو گندی و دیوید فنتورینی در این دوره 4 اجرا دارد که آخرین اجرای خود را ساعت 17 امروز در محل مجتمع فرهنگی بوعلی به نمایش می گذارد.

گروه ایتالیا در نمایش خود از چند شاخصه موثر بهره گرفتند که از این بین می توان به استفاده از فناوری، دراماتورژی و فانتزی در این نمایش اشاره نمود.

این گروه تئاتری ایتالیایی از شهر پارما در نزدیکی فلورانس سکنی دارد و حدود 10 سال است که در رابطه با تئاتر به ویژه در حوزه بچه ها و نوجوانان فعالیت می نماید و نمایش های خود را در بسیاری از کشورها از جمله ایالت متحده آمریکا، ژاپن، کره، کشورهای اروپایی و آسیایی و در بسیاری از شهرهای استرالیا و دو بار نیز در ایران به اجرا در آورده است.

نمایش پروانه ها در اصل با استفاده از فناوری، جنبه های بصری، موسیقی، کاربرد فانتزی و استفاده کمتر از کلام توانست توجه تمام مخاطبان خود را جلب کند.

ذات هنر تئاتر با کار جمعی آمیخته شده، چراکه تا مشارکت و همراهی یک تیم نباشد، تئاتری بر روی صحنه نمی رود و این کار جمعی و مشارکتی برای رشد فکری مخاطب به خصوص کودک و نوجوان بسایر مهم است.

باید گفت مشارکت و دخیل کردن بچه ها و نوجوانان مخاطب در بطن این نمایش جذابیت و فهم آن را برای بچه ها و نوجوانان چند برابر کرد.

نورپردازی و صحنه پردازی در این نمایش به گونه ای خاص و ساده بود که با استفاده از رنگ خنثی سفید در پرده و لباس 2 بازیگر برای نشان دادن بهتر جلوه های بصری و نورپردازی خاص در روی پرده تمام مفاهیم و مراحل به وجود آمدن یک پروانه و خروج از پیله را به تصویر کشید.

پروانه ها هدف خود را پروانه شدن و به پرواز درآمدن قرار داد به گونه ای که دو بازیگر روی صحنه با انجام حرکات ورزشی، نمایشی به خوبی احساس خود در نمایش را به مخاطب منتقل کردند.

نوع برخورد دو بازیگر نمایش در برخورد با بچه ها و نوجوانان حاضر قابل تأمل بود به گونه ای که در این نمایش تأثیر استفاده از روانشناسی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده بود.

در تجربه تماشای این نمایش متوجه کنجکاوی بچه ها در جلوه های بصری نمایش و حرکت بازیگران شدم، و زمانی که بازیگران بازی را با استفاده از فناوری در روی صحنه اجرا می کردند بچه ها نیز با حس کنجکاوی به دنبال این بازی بوده و آن را ادامه می دادند.

در قسمتی از نمایش تصویر کرم ها قبل از پروانه شدن با استفاده از فناوری دراماتوژی بر روی زمین جاری می شدند در این حین واکنش بچه ها بسیار جالب بود که وقتی کرم ها به پاهای آنها نزدیک می شد بچه ها جابه جا می شدند و عکس العمل دفاعی از خود نشان می دادند.

می توان گفت این نمایش قوه تخیل بچه ها را به گونه ای تقویت کرد که آنها واقعا خود را در طبیعتی تصور می کردند که مراحل پروانه شدن در مقابلشان اتفاق می افتاد.

در بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پروانه ها با یاری فانتزی حقایق طبیعت را برای بچه ها و نوجوانان به تصویر کشید و بچه ها و نوجوانان را به تئاتر علاقمند و از فناوری جلوه های بصری در متن و محتوای نمایش بهره برد.

یادداشت از مریم رحیمیان انور

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 365

به "نگاهی به نمایش پروانه ها از کشور ایتالیا ، استفاده از فناوری های شاخص تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نمایش پروانه ها از کشور ایتالیا ، استفاده از فناوری های شاخص تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید