چطور کابینت های آشپزخانه را بررسی کنیم

به گزارش مجله عکسفا، وقتی قصد خرید یا اجاره خانه ای را دارید، اولین جایی که مورد بازدید افراد خانه دار قرار می گیرد آشپزخانه است. اولین چیزی هم که در آشپزخانه جلب توجه می کند کابینت هاست. بله، این گنجه ها، عضوی حیاتی در آشپزخانه ها محسوب می شوند. کابینت ها در 2 نوع چوبی و فلزی هستند، اما از آن جا که قدرت مانور چندانی برای زیبایی بخشیدن به کابینت های فلزی وجود نداشت، تولید و استفاده از آن کاهش یافته است و آشپزخانه ها به تصرف کابینت های چوبی درآمده اند. در این مطلب نکاتی را با شما در میان می گذاریم که بتوانید با استفاده از آن ها شرایط کابینت های یک آشپزخانه را بررسی کنید.

چطور کابینت های آشپزخانه را بررسی کنیم

روش تشخیص کابینت نئوپان از MDF

کابینت های چوبی معمولاً از چوب MDF ساخته می شوند. MDF در واقع پودر چوب فشرده شده است که روکش دار شده و مقاومت نسبتاً خوبی دارد. دوام MDF حداقل در مقابل نئوپان، بسیار بیشتر است. برخی از کابینت سازها از نئوپان روکش شده که لترون نامیده می شود، برای ساخت کابینت استفاده می کنند که دوام بسیار اندکی دارد. نئوپان در مقابل رطوبت مقاومت کمتری دارد و ماده مناسبی برای ساخت کابینت آشپزخانه نیست. می گویند عمر نئوپان به دو، سه بار شست وشو بند است. با این حال گاهی برای ساخت بدنه و داخل کابینت ها از نئوپان استفاده می شود تا هزینه ها کاهش پیدا کند. تشخیص اینکه کابینت با نئوپان ساخته شده یا MDF آسان است. در پشت و بالای کابینت ها می توان نقاطی را پیدا کر د که روکش نشده اند و می توان سطح خام کابینت را دید، با بررسی این نقاط می توانید بفهمید که کابینت MDF است یا لترون (تصویر سمت راست مربوط به MDF و تصویر سمت چپ مربوط به لترون است).

خط و خش رویه کابینت

به رویه چوب کابینت ها در نور مناسب خوب دقت کنید که خراش نداشته باشد. اگر کابینت ها قبلا با سیم ظرفشویی یا اسکاچ تمیز شده باشند احتمالا دارای این خراش ها هستند.

اگر به هر دلیلی روی کابینت ها خراش ایجاد شده باشد، بررسی کنید که عمقش چقدر است و آیا می شود با بتونه آن را پوشاند یا خیر. برای خراش های سطحی، می توان از بتونه هایی موسوم به همرنگی که در رنگ فروشی ها عرضه می شوند، استفاده کرد. البته اثر خراش به هر حال باقی می ماند. اگر خراش عمیق است، چاره ای جز تعویض رویه کابینت ندارید. کابینت سازها ممکن است تشخیص دهند که با تعویض رویه هم کارتان راه نمی افتد و باید آن تکه به طور کامل عوض شود.

بررسی کابینت های اطراف سینک ظرفشویی

اطراف سینک ظرفشویی را خوب نگاه کنید، باید به خوبی با چسب آکواریوم آب بندی شده باشد. درضمن مرسوم است که کابینت زیر سینک را با روغن پارافین آغشته می کنند تا نفوذپذیری آب به لایه های چوب کمتر شود. کابینت زیر سینک را خوب نگاه کنید که آب آن را تخریب نکرده باشد. البته استفاده از کابینت های ضد آب یا همان PVC در زیر سینک آشپزخانه یک مزیت مهم محسوب می شود. PVC از جنس پلاستیک است و قاعدتاً آب به داخلش راهی ندارد و البته کمی از MDF گران تر است.

از بررسی دستگیره های کابینت غافل نشوید

حتما دستگیره ها را یکی یکی بررسی کنید. دستگیره های کابینت ها، از بخش های آسیب پذیر به حساب می آیند. هرچه دستگیره ها ساده تر باشند، کمتر دردسر ایجاد می کنند. به این ترتیب مدل های یک تکه که نمونه های زیبایی هم دارند، بهترین انتخاب هستند. دوام دستگیره های دو و سه تکه، چندان زیاد نیست و همیشه احتمال دارد که یکی از این تکه ها آسیب ببیند و دردسر شروع شود. دستگیره ها اغلب از جنس استیل کروم هستند و کدر شدن آ ن ها، یک معضل جدی است که راه حل قطعی ندارد. فراموش نکنیم که پیدا کردن نمونه دستگیره کابینت ها در بازار، خصوصاً اگر بیش از 5 سال از خرید کابینت ها گذشته باشد، آسان نیست.

درهای کابینت را باز و بسته کنید

درهای کابینت ها را باز و بسته کنید تا آسیبی ندیده باشند. شاید برخی درها کمی لق بخورند که آن را می توان با یک رگلاژ ساده برطرف کرد، اما اگر آسیب دیده باشند، تعویض آن بسیار دردسرساز و شاید غیرممکن باشد. دو نوع لولا برای درهای کابینت ها استفاده می شوند که یکی آرام بند و دیگری معمولی است. لولاهای معمولی ویژگی خاصی ندارند، اما با لولای آرام بند، درهای کابینت به آرامی و با کنترل بسته می شوند.

پایه های کابینت فراموش نشود

بررسی پایه های زیر کابینت فراموش نشود. این پایه ها ممکن است بر اثر تحول وزن اضافه شکسته باشند. تعمیر این پایه ها هم کار راحتی نیست.

سوختگی سطح کابینت

سطح کابینت ها اغلب از طرح سنگ است، اما سنگ نیست. این لایه های سنگی شکل روکش HPL نام دارد که مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند. با این حال بهتر است دقت کنید که اثر سوختگی روی آن ها وجود نداشت باشد، چون قرار دادن قابلمه ها و ظرف های داغ غذا روی این سطح باعث سوختی می شود. اگر سطح از نوع HPL نیست، قطعاٌ باید از رساندن هر نوع حرارت به آن خودداری کرد.

اگر کابینت فلزی بود چطور؟

اگر کابینت آشپزخانه تان فلزی است و قصد تعویضش را ندارید، فقط کافی است از زنگ زدن آن جلوگیری کنید تا ده ها سال دیگر برایتان برقرار باشد. هر نوع زنگ زدگی و پوسیدگی بر سطح کابینت را می توانید با سمباده بتراشید و محو کنید و بعد ضد زنگ و رنگ بزنید.

آیا شما جزو کسانی هستید که دوست دارید آشپزخانه خانه آینده تان، کابینت زیاد داشته باشد، یا این مسئله برایتان اهمیت چندانی ندارد؟ پاسخ تان به این سؤال هرچه باشد، با خواندن این مطلب دیگر فقط از دور نگاهی به کابینت های آشپزخانه نخواهید انداخت بلکه جلوتر می روید، درهای این گنجه های آشپزخانه را یکی یکی باز می کنید، به داخل شان نگاهی می اندازید و دقیق تر تمام اجزای کابینت را بررسی می کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2081

به "چطور کابینت های آشپزخانه را بررسی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کابینت های آشپزخانه را بررسی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید