چه بر سر ستون های مسجد جامع دزفول آمده است؟

به گزارش مجله عکسفا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: مسجد جامع دزفول، یکی از مساجد تاریخی استان خوزستان است که به دلیل نشت فاضلاب آسیب دیده و احتیاج فوری به تخصیص بودجه و بازسازی دارد. خبر زیر مرتبط با نشت ستون های مسجد جامع دزفول هست.

چه بر سر ستون های مسجد جامع دزفول آمده است؟

به گزارش ایسنا، حجت الله آریایی نیا با بیان اینکه مسجد جامع یکی از قدیمی ترین مساجد استان خوزستان است که بارها بازسازی شده، اضافه نمود: مشکل اصلی آسیب بخشی از این مسجد، نشت فاضلاب از کوچه ضلع جنوب شرقی آن است. طی چندین سری مکاتبه با شهرداری و با وجود همکاری آن ها، متأسفانه زمان از دست رفته بود و آب وارد دیوارهای مسجد شده بود.

او ضمن اشاره به بارندگی ها به عنوان یکی از عوامل آسیب خانه های قدیمی و تاریخی توضیح داد: بارندگی های خوب سال جاری برای ما مشکل ساز شد و با وجود اینکه سال گذشته بام این مسجد ایزوگام شده بود، اما به این علت که کسی به صورت مستمر در آنجا حضور ندارد که مراقبت کند، قسمت هایی نشت پیدا نموده و چند آجر از سقف فرو ریخته است. آریایی نیا درخصوص نشست ستون های ضلع شرقی این مسجد مطرح نمود: این نشست به علت نشت فاضلاب است که سازمان آبفای دزفول باید جوابگوی آن باشد.

وی با بیان اینکه برنامه فاضلاب شهری دزفول باید جامع باشد، توضیح داد: سال های قبل مقداری برای برنامه فاضلاب هزینه کردند، اما حدود دو سال است که دیگر اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

اولین و قدیمی ترین مسجدی که در دزفول ساخته شده ، جامع است که در مرکز شهرستان دزفول، در خیابان امام واقع شده است. ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است، بین قرن های سوم و چهارم هجری قمری اجرا شده ، البته اختلاف نظراتی وجود دارد و بعضی مأخذها تاریخ ساخت مسجد جامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می دانند.

در کتاب یادگارهای خوزستان نوشته ایرج افشار آمده که این مسجد در سده 7 و 12 بازسازی شده و ایوان شرقی آن از بناهای دوران صفویه است که در سال 1110 ه .ق بنا شده و سردر و گلدسته های آن از قرن 12 است و در ساخت این بنا از شیوه معماری کاخ ایوان کرخه استفاده شده است.

مرحوم سید محمد علی امام اتاق شرق، مسجد جامع را قدیمی ترین قسمت مسجد نوشته که به آن غریب خانه هم می گویند. این مسجد تاریخی 29 آذر 1316 با شماره 287 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خبر در بخش نشت ستون های مسجد جامع دزفول واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2178

به "چه بر سر ستون های مسجد جامع دزفول آمده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بر سر ستون های مسجد جامع دزفول آمده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید