کشف و ثبت جهانی گونه ای جدید از خارپوستان در دریای عمان

به گزارش مجله عکسفا، در نتیجه تحقیقات یک گروه جانورشناسی گونه نادری از خارپوستان در سواحل چابهار کشف و تحت عنوان Sculpsitechinus Iraniensis ثبت جهانی شد.

کشف و ثبت جهانی گونه ای جدید از خارپوستان در دریای عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، در نتیجه تحقیقات یک گروه جانورشناسی، گونه نادری از خارپوستان در سواحل دریای عمان کشف و ثبت دنیای شد. این تیم تحقیقاتی متشکل از گیلان عطاران فریمان عضو هیئت علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، Paolo Stara از موزه جانورشناسی ایتالیا به سرپرستی یاسر فاطمی کارشناس ارشد زیست شناسی دریا، پیروز به کشف گونهجدیدی از گروهی از خارپوستان موسوم به سکه های شنی (sand dollar) در سواحل چابهار شدند. گونه ای که با توجه به خاستگاه آن به نام ایران (Sculpsitechinus Iraniensis) نامگذاری شد.

یاسر فاطمی سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران با اعلام این خبر می گوید: با وجود اینکه گونه های مختلف خارپوستان ایران بارها توسط محققان برجسته بین المللی طی سال های گذشته و در موزه های تاریخ طبیعی لندن و دانمارک با تکنیک ها و تجهیزات روز دنیا مورد مطالعه قرار گرفته اند کشف گونه جدیدی از این گروه جانوری همیشه بسیار سخت بود و این اولین بار است که گونه جدیدی از این خانواده در کل خلیج فارس و دریای مکران (عمان) به دنیای علم معرفی می گردد.

وی ادامه می دهد: با توجه به زیبایی و جذابیت این گروه جانوری، جمعیت اندک آن در آب های ساحلی کشورمان و همچنین اهمیت این گونه در اکوسیستم دریایی امید است سازمان حفاظت محیط زیست هر چه سریعتر نسبت به اجرای برنامه حفاظتی برای تنوع زیستی دریایی کشورمان و به خصوص خارپوستان اقدام نماید.

این محقق یادآور می گردد: نتایج حاصل از این تحقیق، به پاسداشت درس بزرگی که شهید راهنمایی الله طیب به همه دانشجویان ایران داده است، تقدیم به آستان مقدس آن شهید بزرگوار می گردد. دانشجوی شهید راهنمایی الله طیب، متولد شهر سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در خلال جنگ تحمیلی، تحصیل در دانشگاه فلوریدای آمریکا را رها نموده و در عملیات فتح المبین در سال 1361 به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 373

به "کشف و ثبت جهانی گونه ای جدید از خارپوستان در دریای عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف و ثبت جهانی گونه ای جدید از خارپوستان در دریای عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید