یادگیری واقعی با نمو بال
به گزارش مجله عکسفا، روش های مختلفی برای آموزش به بچه ها وجود دارد و هدف هر یک از این راهبردها با وجود مزیت های خاص خودشان، یادگیری موثر برای بچه ها است.
یکی از این روش ها آموزش تلفیقی با رویکرد یادگیری عمیق است. وقتی آموزش برای بچه ها مبتنی بر یادگیری عمیق باشد، بر مطالب درسی تسلط خواهند داشت و می توانند آموخته هایشان را در دنیای واقعی به کار بگیرند، تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی را می آموزند و قدرت حل مسأله و توان خودآموزی بالاتری کسب خواهند کرد.
امروزه شغل هایی که به مهارت های دستی احتیاج دارند، کمتر شده و درعوض مشاغلی که به مهارت های حل مسأله و تفکر انتقادی وابسته اند، هر روز بیشتر می گردد. از همین رو است دانش آموزانی که تجربه یادگیری عمیق داشته اند، مهارت های بیشتری برای تعامل با دنیای واقعی دارند و در آینده کاریشان با شرایط مالی پیچیده، پیروز تر هستند.
در این رابطه، شرکت دانش بنیان نمو بچه ها ایرانیان با نام تجاری نمو بال نزدیک به شش سال است که با محصولات سناریو محور خود، دانش آموزان دبستانی را در فرآیند یاددهی-یادگیری راهنمایی می نماید.
10 سال پیش، خانواده برادر محمدرضا بیاتی، مدیرعامل شرکت نمو بال، همراه با خیریه ای برای یاری به مناطق کم برخوردار استان سیستان و بلوچستان راهی جنوب کشور شدند و آنجا مسائل و مشکلاتی توجهشان را جلب کرد که شاید در آن موقع کمتر به چشم آمده بودند. آنها وقتی به تهران بازگشتند، از تجربه سفرشان گفتند؛ از این که مشکل بچه ها این منطقه صرفا کیف، کفش و مدرسه نیست، بلکه اتفاقا مدارس نوسازی هم در مناطق کم برخوردار کشور ساخته شده است. اما مشکل این است که خبری از محتوای آموزشی باکیفیت برای دانش آموزان بااستعداد آنجا نیست. بعد از این سفر، محمدرضا بیاتی، فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع با مهارت های مدیریتی که آموخته بود، تصمیم گرفت با ارائه آموزش های ارزانِ باکیفیت، قدم در راستا مبارزه با پدیده کم سوادی تحصیلی و توسعه عدالت آموزشی در مناطق روستایی و بیابانی ایران زمین بگذارد.
کسب مجوز 828 وزارت آموزش وپرورش
هدف نمو بال، ارتقای سطح سواد دانش آموزان، کیفیت آموزش و روش های آموزشی در کشور است. ازهمین رو پایبندی و تقید خاصی به کتاب های آموزشی و جدول موضوعی محتوای وزارت آموزش وپرورش دارند. در این راستا نمو بال به لطف خدا و همت و کوشش همکارانش پیروز شده است مجوز 828 را کسب کند.
این مجوز، اعتبارنامه سه ساله ای برای محصولات آموزشی استاندارد است و از سوی سازمان پژوهش های وزارت آموزش وپرورش اعطا می گردد. گروه های فعال در زمینه فراوری محصولات آموزشی، با ارائه شواهد و مستندات از محصولاتشان، که مطابق با محتوا و هدف کتاب های آموزش وپرورش باشد، به دفتر رسانه های غیرمکتوب سازمان آموزش وپرورش می توانند این مجوز را دریافت نمایند.
نمو بال علاوه بر دریافت این مجوز، در مجلات رشد آموزش وپرورش نیز به عنوان منبعی استاندارد برای یادگیری معرفی شده و همچنین پیروز به کسب مجوز از کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شده است.
از تهران تا خاش
مجموعه دانش بنیان نمو بال تمام مراحل را از مسأله یابی تا ارائه راه چاره ها، روینمودها، فراوری و ارزیابی محصولاتش در پایتخت می گذراند و برخلاف آنچه رایج است، محصول نهایی را برای مدارس روستایی و کپرنشین شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ارسال می نماید.
نمو بال چون جنس کودک و کار با کودک و محتوای آموزشی مناسب را به خوبی می شناسد، محصولی فراوری نموده است که در تهران یا خاش، با کیفیت آموزشی ثابت در دسترس مخاطب قرار می گیرد. محمدرضا بیاتی در این باره به جام جم می گوید: در بین 3000 تا 4200 دانش آموز شهرستان خاش که از این محصولات استفاده نموده اند، به تایید مرکز اختلال یادگیری آموزش وپرورش، 40 تا 80درصد دانش آموزان رشد نوشتاری حاصل شده است.
ظرفیت های صادراتی نمو بال
مدیرعامل این شرکت در ادامه بیان می نماید: امیدواریم بتوانیم این محصول را با مدل توسعه موزاییکی ابتدا به استان های همجوار مثل استان کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان و سپس به سراسر کشور باسرعت بیشتری عرضه کنیم. وی درباره ظرفیت بالای این محصولات برای صادرات با توجه به موقعیت منطقه ادامه می دهد: ما می توانیم آموزش های ارزانِ باکیفیت را برای وزارتخانه های آموزش وپرورش سایر کشورها نیز تعریف کنیم به خصوص کشورهای جنگ زده افغانستان، عراق و سوریه و کشورهای پاکستان، تاجیکستان و هند که جمعیت بازمانده از تحصیل بالایی دارند. اما این امر نگاه جدید مسؤولان را به شرکت های دانش بنیان و خلاق و نوآور می طلبد.
محصولات سناریومحور نمو بال
محصولات نمو بال، هندسه آموزشی جدیدی را تحت عنوان آموزش تلفیقی سناریو محور بنیان نهاده است تا آموزش واقعی و هدف آموزش تحقق یابد. محصولات تلفیقی هم درس های ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی را شامل می گردد و هم شامل توانایی های مهارتی و شناختی است و برای هر محصول، محور فراوریی خاص خودش با 20استاندارد، تعریف شده است.
مدیرعامل نمو بال دراین باره به جام جم می گوید: برای مثال هر محصول باید سناریوی دراماتیک داشته باشد تا برای دانش آموز جذاب و از ملال آوری دور باشد. محصول نمو بال حتما دست سازه دارد و البته دست سازه با کاردستی متفاوت است زیرا دانش آموز وسیله ای یا بخشی از سناریویی را می سازد که در راستای هدف آموزشی است. ما در محصولاتمان نتیجه گرا نیستیم و تفاوت های استعدادی بچه ها را نیز لحاظ می کنیم. مجموع این موارد باعث شکل گیری هندسه تلفیقی آموزشی شده است و ادامه این استانداردها را می توانید در مجلات رشد آموزش وپرورش بخوانید.
مهندس بیاتی درادامه می افزاید: محصولات نمو بال با بوم و اقلیم هر منطقه همخوانی دارد، به منابع امکاناتی خاصی احتیاج ندارد و وسایل عجیب وغریبی نیستند که فقط در بازارهای پایتخت پیدا شوند. به علاوه روش انتقال آن به معلم ها بسیار ساده است. درنهایت هدف این محصولات ملموس سازی مفاهیم پایه ای برای دانش آموزان دبستانی است.
به علت همه گیری کرونا، نزدیک به 15ماه است که بچه ها از محیط پویا کلاس های حضوری دورمانده اند و هر روز چهار پنج ساعت به صحبت های معلم شان از پشت تلویزیون یا نمایشگر گوشی و رایانه گوش می دهند. درواقع با مجازی شدن آموزش ها، همان آموزش های حضوری، فقط پشت قاب دوربین قرار گرفته اند. اما مجموعه نمو بال با طراحی محصولاتی ویژه آموزش مجازی، هندسه جدیدی را در این بحث به وجود آورده است.
با محصولات نمو بال، دانش آموز یک چهارم ساعت کلاس را با معلم است و بقیه ساعت آموزشی را در حال ساخت دست سازه خودش است.
راضیه خیربخش، مدیر فراوری نمو بال در این باره می گوید: معلم ها در این کلاس ها نقش تسهیلگری آموزش را برعهده دارند و نه صرفا آموزگار. آنها به دانش آموز یاری می نمایند با وسایل داخل بسته های نمو بال، مفاهیم درسی را کشف، تحلیل و جمع بندی نمایند و بسازند.
برای تهیه محصولات نمو بال، با آنها در ارتباط باشید
سایت: nemovbal.com
ایمیل: [email protected]
تلفن همراه: 09903126056
اینستاگرام: nemovbal-@
تلفن ثابت: 22364686-021
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین